|
|
|
|---|---|
|
Hej. Stängde av bilen och den ville inte starta sedan. Den gick runt och det lät som att den ville tända men timingen stämde inte riktigt, måste även gått bränsleblandning ut i insuget för det luktade soppa när man hade vridigt färdigt. Drog hem bilen och vred sedan igång den utan problem, gick problemfritt. Kopplade upp INPA och hade felkoder på kamaxelgivare. Grejen är att jag har kört med dålig kamaxelgivare väldigt länge och har haft felkoden i säkert över ett halvår. Kan den börja ställa till saker och ting helt plötsligt? Eller är det nånting med vevaxelgivaren som börjar spöka? Notera att jag hade ingen felkod på vevaxelgivaren. Ska man byta båda och hoppas på det bästa? Eller tror ni det kan vara kamaxelgivaren? MVH William | |
|
Den brukar starta med felaktig kamgivare. dock är felkoderna inte alltid riktigt korrekta. Jag skulle byta båda, Obs original gäller här. FAF |
|
|
Hade en Hella kamaxelgivare hemma men den verkar vara till en nyare årsmodell (1998 och uppåt) Allt verkar stämma förutom att kontakten är lite olik, alltså är det fullt möjligt att koppla in den om man slipar ner ett av "styrskenorna" till kontakten. Är det nån som vet om detta funkar eller är kablarna kopplade olika? Mvh William |
|
|
Är det värt att chansa? Även om de är "kopplade likadant" efter att du kapat "styrskenan" så kan själva känselkropparna skilja sig både i typ o konstruktion. Köp rätt givare, eller så chansar du o ger fan i att lipa om allt går åt helvete o det uppstår nya o mycket dyrare fel pga chansningen? Givaren är alltså en "induktiv givare". Beroende på konstruktionen så kommer den "alstra en spänning", hur hög beror på konstruktionen. Så säg att motorstyrdonet i din 97:a förväntar sig en spänning på mellan 0.5-1V, medans en 98:a förväntar sig en spänning på mellan 2-3V (helt påhittade värden båda två!). Man kan ju bara gissa vad som KAN hända om styrdonet "matas" med uppåt 3V istället för 1V som i mitt exempel.. |
|
|
Så långt har jag också tänkt, men hade hoppats att någon kanske hade provat samma lösning med gott resultat. Det hade varit en billigare lösning då dessa givare är förvånansvärt dyra. Finns en anledning att jag skriver här istället för att prova mig fram och stå där med bränd ECU. Man tycker att nån skulle ha provat sig fram på nån vinterbil eller nåt men hittar inte ett smack på Google. Får nog bli ny Hella vevaxel- och kamaxel givare från Schmiedmann så kan man köra långstyrning med gott samvete. Mvh William |
|
|
Original BMW kamaxelgivare nr 17 i länken: Länk Vevaxelgivar original nr 8 i länken: Länk Du bör dock kunna hitta mostvarande "märkes prylar" med full funktionalitet på tex reservdelar24.se o allt vad de heter, för typ halva priset. FEBI-Bilstein säljer i regel bra delar! |
|
|
Tack för hjälpen. Mvh William |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.