AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
934

Nokian R2 RFT stomme?

Transocean
Tja! Sjukt förnöjd annars med mina R2 RFT på min Mosselman 530e hemma i Norge greppmässigt i alla fall men....jag är ofta nere i Tyskland med bilen. Den sista tiden just med dessa vinterdäck. Om jag skall kunna utnyttja hela effekten på bilen med dessa däck ( i nuläget ca 340 hk/ 508 nm) måste jag slå av alla elektroniska hjälpmedel så som esp och d y l . Sagt och gjort. Det är bara det att om jag då ger plattan från 100 km/h så spinner bakhjulen glatt i ett par sekunder innan det greppar igen.

Kört nu kanske 400 mil på Autobahn i högt tempo vilket i mitt fall betyder full ax i sportläge utan esp, hård broms, 245 km/h, hjulspin e t c. Nu vibrerar det på bakaxeln när jag passerar 140 km/h. Har jag kanske kört dessa "R"-klassade däck lite för hårt :-) R står väl för max 170 km/h? Jag menar ha läst att stommen på Nokian inte är den bästa? Orkar inte med dessa vibrationer, skall naturligtvis låta en verkstad att se på bakhjulen och kontrollera balans/rundhet innan jag skaffar mig kontinentala vinterhjul men....är det nån som haft liknande problem? Mina problem började rätt efter jag började köra med rykande bakdäck om jag säger så :-)
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Hjulspinn och 245 knyck på Autobahn med R-klassade nordiska vinterdäck? Trollinlägg?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Han skriver inte hjulspinn i 245km/h.

Men jag gissar att det blir svårt att hitta någon med samma förutsättningar som ts. Dock låter det ju som att däcken är en lågoddsare.

///BMW - Was sonst!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är om det verkligen är R i hastighetsklassning på däcken - det är en ovanlig sådan och står det t ex. 225/55R17, så står R för "radial".

Står det t ex. 94R efter ovanstående beteckning är det hastigheten 170 km/h.

Men man är korkad om man ligger och pressar vinterdäck som är klassade för 170 km/h i 245 km/h, och så får man väl samtidigt anses vara direkt suicidal i sitt beteende...en däckexplosion i +200 km/h är inget jag vill vara med om!

Man bör väl inte heller vara direkt förvånad om däcken går sönder på ett eller annat sätt om man överbelastar dem på det viset...då spelar det ingen roll vilket fabrikat man har på däcken...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.