|
|
|
|---|---|
|
Inte märker jag att bilen bromsar (anpassar hastigheten) när den närmar sig framförvarande. Den digitala instruktionsboken i bilen är inte heller till någon hjälp. Vad innebär funktionen? Hur vet jag att den fungerar? Min bil har sportautomatlådan. S544A Cruise Control With Brake Function | |
|
Det betyder bara att bilen bromsar i nedförsbackar om det behövs för att bibehålla inställd hastighet. Det finns extrautrustning med adaptiv farthållare som bromsar när den närmar sig t ex. framförvarande bil, men det är ett ovanligt och dyrt tillval. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack! Funderade innan jag skrev inlägget om det innebar att den bromsade i nedförbackar, men tyckte att det var för dumt för att vara sant. Har programmerat bilen för att starta i EcoPro-läge där den frirullar. Undrar om farthållarn bromsar även i detta läget? Farthållarn använder jag sällan eftersom stockholmstrafiken under rusningstid inte är idealisk för farthållare. |
|
| Bromsfunktionen funkar sådär, i alla fall i min bil. I nedförsbackar så bromsar den ned långt under inställd fart för att sen gasa på för att åter nå inställd fart. Totalt kass för förbrukningen att bromsa bort rörelseenergi och sen gå på med motor igen. Tror den är kalibrerad för typ Autobahn och säkerställa att man håller fart nedåt under långa utförslöpor. | |
|
Är inte bromsfunktionen att den bromsar ordentligt om man sänker farten rejält? På min 320d -14 om jag har den inställd på 100km/h och sänker den till 60-70 så känner man tydligt hur den bromsar ner, man kan ju öka och sänka 10km/h i taget. Medans en vanlig farhållare skulle släppa på gasen bara för att sänka farten? |
|
|
Funkar hur bra som helst, håller inställd hastighet även i nerförsbacke! Håller sig inom 1-2km/h av inställd hastighet även i branta backar. FAF |
|
|
Blev lite skraj i somras eftersom jag tyckte att bilen lade på lätt broms även i riktigt långa backar. Kan knappast vara bra för bromsarna. Valde att motorbromsa med paddlarna istället för att få ’bromseffekt’. /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.