AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.677

Farthållare med bromsfunktion? F31LCI 2017 320xd

BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Inte märker jag att bilen bromsar (anpassar hastigheten) när den närmar sig framförvarande. Den digitala instruktionsboken i bilen är inte heller till någon hjälp.
Vad innebär funktionen? Hur vet jag att den fungerar?
Min bil har sportautomatlådan.

S544A Cruise Control With Brake Function
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det betyder bara att bilen bromsar i nedförsbackar om det behövs för att bibehålla inställd hastighet.

Det finns extrautrustning med adaptiv farthållare som bromsar när den närmar sig t ex. framförvarande bil, men det är ett ovanligt och dyrt tillval.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Tack!
Funderade innan jag skrev inlägget om det innebar att den bromsade i nedförbackar, men tyckte att det var för dumt för att vara sant.

Har programmerat bilen för att starta i EcoPro-läge där den frirullar. Undrar om farthållarn bromsar även i detta läget?

Farthållarn använder jag sällan eftersom stockholmstrafiken under rusningstid inte är idealisk för farthållare.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Bromsfunktionen funkar sådär, i alla fall i min bil. I nedförsbackar så bromsar den ned långt under inställd fart för att sen gasa på för att åter nå inställd fart. Totalt kass för förbrukningen att bromsa bort rörelseenergi och sen gå på med motor igen. Tror den är kalibrerad för typ Autobahn och säkerställa att man håller fart nedåt under långa utförslöpor.
Ca
24
Cainight
F31 320d M-sport
Är inte bromsfunktionen att den bromsar ordentligt om man sänker farten rejält? På min 320d -14 om jag har den inställd på 100km/h och sänker den till 60-70 så känner man tydligt hur den bromsar ner, man kan ju öka och sänka 10km/h i taget.

Medans en vanlig farhållare skulle släppa på gasen bara för att sänka farten?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Funkar hur bra som helst, håller inställd hastighet även i nerförsbacke! Håller sig inom 1-2km/h av inställd hastighet även i branta backar.

FAF
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Blev lite skraj i somras eftersom jag tyckte att bilen lade på lätt broms även i riktigt långa backar. Kan knappast vara bra för bromsarna. Valde att motorbromsa med paddlarna istället för att få ’bromseffekt’.

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.