|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har för tredje gången på 7000 mil råkat ut för punktering på runflat-däck. Låter kanske inte så farligt men då jag tidigare kört minst 60 000 mil med endast en punktering (och då satt det en farmarskruv rakt in i däcket) så börjar det kännas lite för ofta. Alla dessa 3 punkteringar beror på att vass sten gått rakt genom slitbanan. Jag bor längs med grusväg men har alltid kört mycket grusväg så det är inget nytt. Jag fick dessutom obalans i sommardäcken strax innan byte till vinterdäck. När jag fick dem kollade efter byte så hade två däck en ojämnhet i slitbanan. Vid telefonkontakt med närmsta återförsäljare så misstänkte de att jag kört på något som gjort hål in till corden, och den har rostat, eller delaminerat och att jämnheten beror på detta. Jag skall lämna dessa till återförsäljare för närmare koll men det är inte gjort än. Jag börjar misstänka att de RFT (Pirelli både sommar och vinter) som vi har, kanske har en mindre robust slitbana för att hålla ner vikten och kompensera för den ökande vikten i de förstyvade däcksidorna, vilket får till följd att de inte är lika motståndskraftiga för vassa stenar mm. Vad tror ni om den teorin? Då vi har en xDrive med dess krav på lika omkrets på alla hjul så blir detta snabbt en hiskeligt dyr historia. En annan fundering i samband med detta. Om man ringer BMW Assistance pga punktering, kan man begära att BMW har koll på att man har rätt till ersättning för nya däck via försäkringen som gäller då man har originalhjul? Läste på lite om denna försäkring nu och inser att vi missat en hel del ersättning då vi själva inte ansökt om ersättning. Erkänner att det är lite klantigt men allt annat är ju så väl dokumenterat i databaserna så man (jag) tar det lite för givet. | |
|
Enligt mina erfarenheter är inte RFT mer punkteringskänsliga än vanliga däck. Jag har kört upp sex uppsättningar RFT och aldrig fått punktering genom annat än skruv som gått genom däcket. |
|
|
Det är möjligt att vissa skador lättare kan leda till punktering i RFT-däck då de är väldigt oflexibla pga de styva stommarna. RFT-däcken borde i detta fallet vara möjlga att jämföra med "överpumpade" vanliga däck som blir mer känsliga för punktering vid för högt lufttryck då de inte flexar så mycket om de möter ett vasst föremål och då pressas detta in i däcket i stället i högre utsträckning... Men jag har inget egentligt bevis för min tes mer än ett allmänt logiskt resonemang. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.