|
|
|
|---|---|
|
Min 528i touring -99 har krånglat nu med att när jag låtit den stå allt från 2 dar och framåt, så är det inte säkert att den har kräm nog i batteriet nästa gång jag ska iväg. Bilen hade en huvudströmbrytare vilken även den visade sig vara en bov i dramat (i form av glapp). När den kopplades bort funkade det att starta bilen klockrent ca 10-tal gånger och den verkade även smått piggare. Sedan var vi helt plötsligt tillbaka på ruta 1 igen. Nånting drar ström men vad? Jag satte bilen på laddning igår för säkerhets skull eftersom jag visste att jag skulle iväg idag. Ingen kräm alls, laddaren hade slagit ifrån. Jag provade ett par gånger till att skicka igång laddaren och samma sak, laddaren slog ifrån. Jag satte klämmorna på nytt (polerna u.a) och skickade igång laddaren och det hörs att den är igång men mätaren visar ingen som helst aktivitet. Den har nu stått ett antal timmar på laddning och visar ingen som helst tecken på att ha tagit emot laddning. Batteriet är 2 år gammalt. Är det ändå batteriet som kan vara boven? Till saken hör att bilen även har nivåjustering som det har varit en del problem med. Nu senast byttes nivågivaren på ena sidan (viket felsökningen gett utslag på, men inget annat) Men det hjälpte inte. Ena dagen verkade ena sidan hänga i backen och när bilen hade stått ytterligare en dag så hängde hela baken. När jag skulle iväg så lyfte sig ena sida, men inte andra. Jag körde ca 1,5 mil och när jag kom fram så hängde hela baken igen. Och den gick inte upp fast jag startade bilen, ett par gånger extra. Detta med nivåjusteringen har varit på tapeten då baken sänker sig ena gången ingenting, om bilen stått ett par dar, och andra gånger rcker med att man ställer den så ser man nästan framför ögonen hur den sänker sig. Någon som har några idee'r eller erfarenhet vad som kan felas? Vore så tacksam! | |
| Ladda upp batteriet och mät strömförbrukning är det högre än normalt så ryck säkring efter säkring tills strömmen sjunker. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om batteriet är för djupt urladdat brukar de flesta batteriladdare vägra ladda det batteriet (med rätta). Vilken spänning har du om du mäter direkt över batteripolerna (för att denna mätning ska betyda något måste batteriladdaren inte varit inkopplat - eller bilen startats - de senaste 6 timmarna före mätningen)? Ska tilläggas att strömförbrukningen ska mätas efter att alla subsystem gått ned i deep sleep - runt 16 minuter sägs det att det är för E39-modeller. Bäst är att simulera exakt samma situation som du gör när problemet uppstår. Det vill säga, lås bilen och låt den stå minst 20 minuter för att vara säker på att alla subsystem gått ned i deep sleep. Därefter kan man börja övervaka strömförbrukningen. Tänk på att det inte behöver vara en konstant hög strömförbrukning, det kan lika gärna vara en modul som väcker eller väcks upp intermittent eller med regelbundna intervall och sedan går allt tillbaka i deep sleep igen. Att rycka säkringar är generellt sett en intrusive metod som kan påverka systemet du mäter, dvs bortfall av spänning av en komponent kanske orsakar viss bussaktivitet som är helt normal - så det kan ibland bli missledande. På enklare modeller som E39 är det inte alltid något problem men på en modern bil så går det inte längre att använda den metoden. Rekommenderar att mäta späningsfallet över säkringarna istället. Metoden går ut på att alla säkringar (av god kvalitet) har ett mycket exakt motstånd och man kan då räkna ut strömmen som går genom en viss säkring genom att mäta spänningsfallet över denna. Säg exempelvis att det går 500mA igenom en 10A mini säkring. Det kommer då att generera ett spänningsfall på 3.6mV vilket du utan problem kan mäta upp med vilken simpel multimeter som helst. Se nedanstående tråd för all info som behövs för detta: Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.