AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.523

Tvätt av velormattor.

Hej

Är det någon som kört sina orginalmattor i tvättmaskinen?
Eller har något bra sätt att tvätta dessa med, högtryckstvätt? Tips.....
Mina är inte jätte smutsiga men det börjar bli läge att göra rent.
Tack på förhand.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

På biltvättar finns ofta klämmor att hänga upp mattor på. Jag spolar av mina tygmattor där, först med tvätt medel, sedan avspolning. Det blir bra, men de måste torka ett tag först. Mina mattor är dock inte nya.

Matthias

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag skulle avråda att använda högtryck med högt tryck; du riskerar att trycka ned mattfibrerna vilket gör mattan ”plattare” och mindre gosig, så att säga.

Bäst är att tvätta dem i ett badkar eller större kärl med lite tvättmedel. Låt dem ligga en timme i blöt, använd sedan en borste och gnugga mattan lätt. Skölj av. Låt torka minst ett dygn. Job Done!

----
BMW CS/SC #6212
Jag har ett tips. Isskrapa. Mattorna måste vara ordentligt blöta. Man gör jobbet *uhm* med fördel i badkaret. Börja med att spola/duscha rent de så gått det går. Tag sedan en borste med nåt löddrande (jag brukar använda Yes diskmedel) o jobba upp ett bra lödder. Spola rent. Det är nu isskrapan kommer in i spel. Pressa ur vattnet ur mattan med isskrapan, du kommer märka att vattnet är brunt. Skölj mattan och upprepa tills vattnet som du pressar ur med isskrapan är i det närmaste rent, det kommer ta sin lilla tid...
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag har kört dem i tvättmaskinen, funkar utmärkt. Däremot behöver du en stor maskin pga mattornas bredd...

Annars låter badkarstipset bra, blötlägg och tvätta med borste.

/M

Mina bilar: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har provat högtryckstvätt (kör inte på högsta trycket för nära!) och det verkar fungera bra - det känns som att vattenstrålarna går ner i botten på mattan och sedan studsar tillbaka och då drar med sig smuts och fibrer uppåt. Jag vinklar strålen så den studsar i kanske 15-20 graders vinkel eller så mot mattan.

Jag har inte haft några problem med att fibrerna trycks ner, men det kan kanske iofs variera beroende på vad det är för kvalitet i mattorna...

Innan jag spolat har jag använt rengöringsmedel, såpa eller diskmedel verkar båda fungera bra.

Det finns säkert mängder av olika bra lösningar på tvätten av mattorna, man får kanske testa sig fram lite och byta metod om man inte är nöjd med den första man provar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för ert engagemang, så många svar på så kort tid. Får nog ta ett lite sent julbad ihop med förarmattan i första hand för att se hur slutresultatet blir.
Tack för era svar.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Som JohanB skriver så riktar man såklart strålen snett, den drar då med sig smuts. Ser man på vattnet som kommer ut så är det smutsigt vilket måste innebära att mattan blivit renare.

Jag har också en mattvätt hemma som är utmärkt, men jag lägger inte så mycket tid på utbytbara mattor man har på golvet. Däremot är jag petigare med inredningen.

Matthias

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag fyller på med fler erfarenheter! Om de är grovt smutsade går det med rikligt med kallavfettning och sedan högtryckstvätt på lämpligt avstånd och vinkel.

Om det bara är sommarsmuts så räcker det oftast med såpa och skurborste och sedan skölja ur löddret.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
fast allt beror såklart på hur nya mattorna är:

är de nästan nya kan man laborera med badkar, schampo och sådant

är de gamla och slitna räcker det gott med högtryck på biltvätten

men det gäller ju allt - man lägger inte så mycket energi och kostnad på sådant som är i slutet av sin livscykel...

Matthias

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Risken med att köra mattorna i en tvättmaskin är att dom kan bli sladdriga. Eller mina blev det iaf. Märktes iofs inte så mycket när dom sen låg i bilen men man visste ju om det. Dom såg allt lite tilltufsade ut.

Detta var BMW originalmattor.

Sen kan man nog riskera maskinen med, det är rätt tunga grejer som far runt när dom är genomblöta och maskinen kan få svårt att få rätt balans.

Kör numera med högtryck, lite lagom lågt tryck och i vinkel som sagts ovan.

Allra allra bäst är en mattvätt så klart, men det kanske man inte alltid har tillgång till.

Man bör göra det rätt så ofta för dom blir skitigare än man tror även om man bara har dom på sommaren.......

Niklas

Fransosen
Fast det är långt ifrån alltid man kan få tag i nya (original) mattor, i korrekt kulör, speciellt till gamla BMW...
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag kör också badkarsvarianten med såpvatten och borste.
Blir som nytt förutom en sak:
Förarsidans matta har efter bara 500 mil fått en envis platt fläck i luggen där man planterar hälen under gaspedalen.
Har ni nåt bra tips för att återställa det? Har provat borste och dammsugare utan resultat.
...de kanske är Hyland redan?
Jag körde badkarsvarianten med tvättmedel och borste sedan så avslutade jag med en isskrapa. Hade samma problem orsakat av hälen. Får nog ha plattan i mattan i fortsättningen😉
Jag lånade dotterns kattborste som har tunna tunna typ ståltråds liknande borst. Jag borstade åt alla håll när mattan var blöt och när den torkt så syns knappt några spår efter hälen.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Kemtvättade. 250:- totalt och blev jättebra.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.