|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW gänget :) Hoppas att ni har god jul och gott nytt år! :) Jag har ett konstigt problem med min bil. Det handlar om en BMW e92 325i med N53 automatik motor. Bilen ryker när den står stilla samt när man kör, men bara efter några minuter sedan start. Röken syns när det är under 15 grader varmt. Ju kallare det är desto ryker det mer. Det försvinner när det är varmt. Det spelar ingen roll om motorn är uppvärmd. Samma sak efter även 3 timmarskörning. Om man kör några minuter på 3500/4000 rpm röket försvinner men kommer tillbaks efter en kort tid - när man kör som vanligt. Tändstiftet på den andra cylindern var inte så bra, så jag byte alla 6. Ingen skillnad efter även 1000km... Bilen går som den ska, med mycket kraft. Oljeförbrukningen är inte så stor, tror jag. Som vanligt? Jag la till 1l i maj. Jag testade om kylarvätskan går in i motorn men det var helt ok. Det är minimum förbrukning på den. Vet inte hur mycket är normalt... Det är inga fel när kopplad med dator... Mekonomen, ProAuto Norrköping och etn liten privat bilverkstad kunde inte hitta problemet. De sa att jag ska köra lite kraftare och jag betalde mer än 3000 kr bara för de undersökningarna... Vad tror ni ? Vad kan problemet vara? Jag kan filma bilen och visa er om ni vill. | |
|
Kondensvatten i avgassystemet! Vanligt på BMW-bilar som generellt har stor volym i avgassystemen. Vattnet kommer från förbränningen - för varje liter bensin du förbränner i motorn, skapas ca en liter vatten som följer med avgaserna ut i avgassystemet (en liten del av vattnet följer med avgaserna ner i vevhuset via "blow by" och kan kondenseras i oljan), där vattnet kondenseras om man kör lugnt och/eller det är kallt ute. Desto kallare, desto mer kondensvattenutfällning. Inget konstigt utan helt normalt. Som en liten parentes kan jag nämna E39:an som hade ett väldigt väl tilltaget originalavgassystem, kondenserade rätt mycket vatten i systemet - en vinterdag efter många dagars kortkörningar, gasade jag till hårt och fick se ett vitt rökmoln i backspegeln och en blöt fläck på vägen som var mer än tio meter lång! :D Pratade med en mekaniker om detta och han hade varit med om bilar där avgassystem innehållit mer än tio liter vatten när han demonterat dem - allt från kondenserat vatten i avgaserna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret! De som jobbar i ProAuto sa att det är normalt också, men det ser inte så bra ut nör bilen ryker hela tiden nör det är kallt :/ Men du har rätt. När jag gasar precis som du gjorde får jag samma resultat. Vatten på vägen och vit rök. Efter det det är lugnt. Märkligt. Finns det någon lösning till detta "problem"? Vad gjorde du? |
|
|
...du får gasa hårdare och oftare helt enkelt! ;) Det är bara att inse att det är "normalt" och sluta oroa sig - på E46:an och E39:an var det i alla fall rostfria avgassystem, men är det vanliga "stålrör" kan det gå hårt åt avgassystemet med allt kondensvatten... Ett knep och som en del eftermarknadsavgassystem har från fabriken, är att borra ett litet hål i botten på ljuddämparnas lägsta punkt. Det räcker med typ 2 mm stort hål eller så för att låta kondensvattnet rinna ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag ska försöka :) Tror du att det kan vara nåt problem med PCV systemet kanske? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.