AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.703

MB-S204, passar hålborrade bromsskivor på bil med släta dito?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då MB-forumet är tämligen dött försöker jag ställa samma fråga här, som jag ställde där...här brukar det vara lite bättre drag i kupan! ;)

Jag har en S204 220CDI -14 Advantgarde, med "släta" standardbromsskivor.

Då skivorna börjar bli väl tunna och beläggen är nere på kanske 4 mm tjocklek, tänkte jag byta skivor och belägg runt om till våren.

Min fråga är om de hålborrade varianterna av bromsskivor passar rakt av till min bil med "släta" dito från fabrik.
I reservdelskatalogerna står det "sport-paket" eller AMG-paket på de hålborrade skivorna.
När jag jämför måtten enligt produktritningarna, verkar de vara identiska i måtten så vitt jag kan bedöma.
Eller finns det någon detalj som gör att de inte passar rakt av?

T ex. om man jämför Ate:s skivor:
Standard (som på min bil):
Länk ... ?tid=23408

Hålborrade ("sport"- eller AMG-paket)
Länk ... ?tid=23408

Hade hålborrade skivor på en BMW E46:a för några år sedan och tyckte om "bettet" de gav och att de inte blev påverkade så mycket om det var riktigt blött väglag, dessutom ser det lite trevligare ut... :mrgreen:

Priset skiljer sig marginellt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Så länge tjocklek och diameter är korrekt, inga problem.
Mja...Tjocklek, diameter OCH offset skulle jag vilja påstå. O bultcirkel samt centerbore, men det vore ju helgalet om de är olika.. Jag har noll koll på vad det är för bromsok på en med "AMG paket", men är det andra "häftigare flerkolvsok fram" så kan det vara annan offset...

ATE brukar ha all info om skivorna, dvs inkl offset, så det är bara att jämföra de två varianterna?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länkarna verkade inte fungera av någon anledning...

När jag detaljstuderar ritningarna från Ate är det två små saker som skiljer sig:
1. Tillåtna min-tjocklek skiljer sig mellan de hålborrade och släta skivorna så till vida att de släta tillåts slitas ner 0,6 mm mer än de borrade.

2. Innerdiametern på skivans där den fästes mot navet är 0,1 mm mindre på de hålborrade skivorna.

Men jämför jag detaljritningarna på Brembo, skiljer sig följande tre saker:
1. Tillåtna min-tjocklek skiljer sig mellan de hålborrade och släta skivorna så till vida att de släta tillåts slitas ner 0,6 mm mer än de borrade. Dvs. samma som Ate.

2. Kylkanalernas bredd mellan ytterdelarna (där kylfenorna i centrum av skivan finns) är något bredare på de hålborrade. Således är det mer "gods" i de släta skivorna även om man bortser från de borrade hålen - verkar som man vill ha mer kylande yta i de hålborrade skivorna.

3. Vikten är 0,2 kg lägre per skiva på de hålborrade vs. släta skivorna. Ate anger ingen vikt på sina ritningar eller hemsida.

Dock har Brembo samma innerdiameter på båda skivorna vilket även korrelerar med Ate:s släta skivor (vilka är de som har störst innerdiameter av Ate-skivorna - skillnaden är dock bara 0,1 mm).

I övrigt är alla mått som anges på ritningarna desamma.
Det känns med andra ord som att de båda alternativen borde gå att bytas ut sinsemellan utan problem om man ser till fysisk passform.

Kanske länkarna till Ate och Brembo fungerar!?
Länk

Länk

Mvh
Johan B

ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Jag satte hålborrade no name skivor från autodoc.com på min MB bara för att de råkade finnas utan merkostnad. Var inga problem med passform. De slog sig dock ganska omgående men det är en annan historia...
Johan: Diameter, tjocklek och offset är absolut kritiska mått. Som sagt jag utgår från att bultcirkel och CB är identiska. Med offset så menar jag "skivans höjd", dvs "bellsens" höjd, nu finns det iofs inga bells i en en-delad (bra ord :D) skiva i ordets rätta mening men ändå...

Tänk oxå på att "AMG skivorna" kan ha rotationsriktning, dvs ha "curved vanes" istället för "straight". Just "curved" kontra "straight" vanes kan vara en orsak till olika antal vanes?
Mackan: Det är dock skillnad på att montera noname hålborrade skivor där tillverkaren hålborrat de för att de skall vara mer "attraktiva" kontra montera hålborrade skivor från en model med annorlunda (?) bromssystem. Som bekant så kan man ju montera hålborrade "sportskivor" på de flesta bilar, jag är helt övertygad om att sådana finns att köpa till Johans bil med, dvs till bilar utan AMG paket, men jag misstänker att man då får köpa andra fabrikat än ATE eller Brembo?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, antalet ”vanes” (som är ”kurvade som skovelnlad) är samma till antalet. Konstigt nog är de vinklade åt samma håll på båda varianterna - dvs. på ena sidan (tror det är på högersidan) kommer de att snurra åt ”fel håll”, även ”vikeln” på borrhålens placering (som följer vinkeln på ”vanes” blir således olika i rotationsriktning på ena sidan på hålborrade skivorna.

Så ser även MB-originalskivorna ut.

Däremot anger Brembo att kylkanalernas bredd mellan ”friktionsytorna” är bredare, dvs godstjockleken under ytan där klossarna möter skivan är tunnare eller om man så vill; vanesen är bredare på de hålborrade skivorna. Det är troligen huvudorsaken till att de borrade skivorna har mindre tillåtet slitage än de släta dito som har mer gods att slita på tjockleksmässigt.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bromssystemet i sig förefaller vara samma på bilar med/utan hålborrade skivor.
Det finns iofs två alternativa bromsok med samma mått - det som skiljer dem åt är materialet; gjutjärn eller lättmetall.

Dock har MB olika art nr på beläggen som ska vara till de olika oken oc skivorna.
Kikar man hos tex. Ate:s reservdelskatalog, så slutar MB:s olika OEM-reservdelsnummer i ett och samma Ate-artikelnummer.
Så jag tror att MB kan ha olika belägg som har lite olika compoud i beläggen för att ”finlirs-”matcha de olika skivornas egenskaper eller att ”sportbelägget” kan vara lite mer aggressivt i sin karaktär för att leva upp till den förväntade ”sportigheten” för de som valt ”sportbromsar”.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.