|
|
|
|---|---|
|
Min bil har börjat säga till om partikelfiltret. Så funderar på att ta bort den och ersätta det med så kallad downpipe. Är det något att rekommendera?? För och nackdelar? Hur gör man för att få "bort" felkoden? | |
|
Har bilen fått märkbart sämre prestanda? Om inte, så testa att utför "byte partikelfilter" med dator alt regenerering med datorn, sedan "byte" Tog en 2008 525d LCI i inbyte för något halvår sedan, den hade fått denna felkod på dpf, försvann med omstart men kom tillbaka efter 10-15 minuter. Ägaren innan gjorde en optimering steg 2 + monterade en downpipe, men fick fortfarande felkoden. Jag gjorde "byte partikelfilter" med datorn, sedan så fungerade allt. |
|
|
Jag rekommenderar det, motorn andas fritt och du får en bil som går mycket bättre och låter lite härligare. SEn är det det där med samvetet och miljön men, jag vet bmws som klarat avgasprov utan DPF (även om du inte provar en bmw med automatlåda på SBP), det är riktigt rena dieslar bmw tillverkar. Du måste lämna bilen på optimering, steg 1 eller 2 så programmerar dom bort givarna som mäter trycket över DPF. jag körde med 3" downpipe på min 535D ett tag utan att optimera och fick ingen motorlampa men felkoder på trycket över DPF. |
|
|
Ur miljösynpunkt så är det oväsentligt! Bilen har inte fått sämre prestanda. Men då, hur som helst, kan man alltså ta bort felkoden? Om det ger mer effekt och härligare ljud så är det ju helt klart värt ingreppet! Dock vet jag inte om jag gillar att optimera. |
|
|
Ja, du måste optimera bilen efter att du bytt till downpipe utan DPF, dels för att du kommer få felkdoer och ev motorlampa med reducerad effekt som följd men du vill inte heller att bilen ska dra igång regenerering av DPF när det inte finns något där. Så en ny mapp med dpf off behöver du. |
|
|
Okej. Vad ger steg 2 på 530:n vid en optimering? Vad kostar det ca? |
|
| 325hk/698Nm enligt GDM performance och kostar just nu på rea 2500kr för mjukvaran. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.