|
|
|
|---|---|
| Håller på att försöka demontera ett oljerör på en Chrysler 300c med 3.5L 6a men får inte loss det. Det är alltså oljenivåröret som oljestickan sitter i. Upptill har jag lossat en M10 skruv. Nedtill sitter röret endast fast i tråget med hjälp av en o-ring. Det går inte att dra upp röret för hand. Har även provat med hjälp av en rörtång och koben etc och försökt benda upp det via fästet till M10 skruven men går ej, sitter som berget. Vill inte ta i för mycket då jag misstänker att det kan gå av. Fattar inte att det kan sitta så hårt med hjälp av o-ringen. Kryper man under så har man lite utrymme att komma åt röret underifrån, ca 10-15 cm fritt i sidled. Nedtill på oljeröret finns även en liten klack som man skulle kunna bända mot, men vet inte vad man ska ha för verktyg där, men gissar någon form av u-nyckel/gaffel. Bekymret är som sagt att det är lite trångt. Någon som har tips? Vågar man värma röret i anslutningen? | |
|
På BMW M70 (den första V12:an) sitter oljeröret med en klack som kragar över oljeröret, som håller nere själva röret genom att klacken sitter fast med en skruv, men den konstruktionen är ju lätt att se och förstå så jag antar att det inte är det som är problemet. Det kan inte vara så att du måste bända oljeröret åt vänster eller höger för att kunna dra det uppåt? |
|
|
Nej, jag har det nya röret löst och det finns ingen klack i botten som hålls med en skruv utan endast en o-ring. Jo jag kan ha böjt det åt något håll när jag försökte dra uppåt. Är svårt att se vad som är rakt upp då röret är s-format. Så här ser det ut: Länk Efter att kollat på div youtube videos verkar det vanligaste att skruva i en skruv och sedan banka upp röret underifrån. Men mitt är inte av i infästningen utan längst upp. Vissa värmer också för att smälta o-ringen, men vet inte om jag vågar det eftersom sumpen är i aluminium. |
|
| "Alu" smälter vid typ 600 grader, o-ringen gissningsvis runt 200 grader, så det finns marginal. Problemet är ju så klart att man inte kan värma röret endast. Jag skulle i vart fall värmt ordentligt med en liten "brännare" typ Länk o sedan knackat upp röret underifrån? Gissar att röret är tillverkat i relativt "klen" metall som mattas ut rätt fort, dvs det kommer inte tåla att man vrider/bänder/sliter i nån större utsträckning utan att det går av, o då sitter man där med en stump som sitter fast o blir tvungen att värma/knacka ut röret likförbannat? | |
| Ja du är inne på rätt spår Dawwe. Men som du säger, om röret går av är jag ganska rökt eftersom det är väldigt trångt vid infästningen. Har därför inte tagit i allt för mycket när jag försökt att dra upp det. Jag måste tillverka en liten specialformad u-nyckel som jag kan benda upp röret mot klacken nedtill. Ska även prova att värma lite försiktigt innan. | |
|
skulle röret gå av så kanske du kan skicka ned något genom röret och kroka i botten och dra/lirka upp. Annars låter ju idén rätt, att tillverka något mini-kofots liknande och bända under klacken. Mvh Thomas |
|
| Tack Thomas, det kanske skulle kunna funka som en nödlösning. Saken är den att jag fick upp röret någon mm med en modifierat beslag som jag knackade in från sidan, men det var lite för klent material så att den vek sig. Sen började tålamodet och energin att sina, så jag gav upp för den gången. | |
| Lyckades till slut få upp röret utan att det gick av. Tillverkade en liten u-nyckel som bidrog till att jag först fick upp röret ca 2-3 mm. Detta var tillräckligt för att kunna få in en bred skruvmejsel från sidan. Denna skruvmejsel satt i sin tur fastsvetsad på en lång hävarm, ca 60-70 cm lång. Jag lyckades få in denna hävarm via hjulhuset för att ha turen att kunna bända mot en balk i framvagnen. Ut över detta smorde jag även med lite 5-56 ner mot o-ringen då jag fått upp röret 2 mm. Värmde även på med en värmepistol väldigt försiktigt. Fick dessutom hjälp av farsan som bände/vickade på röret ovanifrån. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Snyggt att du löste det!! Mycket skönt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.