AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.428

webasto top evo4

To
6
Tobbas gt
320d GT -2017
Tjena.har en 320D Gt 2017 f34, lät ÅF montera en webasto top evo4 eftersom jag kört en V70 ocean race med volvo on call till deras dieselvärm. ville jag ha liknande, & fick förslaget av säljaren att webasto har en sådan lösning, appstyrd precis som volvon ,nu visar det sig att denna värmare värmer bara kupen inte motorn märkte detta nyligen ca -10 & värmaren hadde gott 40 minuter,motorn & kylslangarn var iskalla, tydligen är det så på bla. Bmw & audi idiotiskt & att inte säljaren visste om detta är för mig obegripligt, jag betalade 25 tkr & fick en kupevärmare, har inte lyckats nå Åf eller verkstan ännu, verkar vara julstängt. dom kommer att få det Hett om öronen efter helgerna. men så snackade jag med några bilintresserade vänner & en av dom sa att den skulle även värma motorn,därför vänder jag mig till detta forum,nån som vet???

Ek
27
Eken_70
320 dA xDrive -11
De originalmonterade bränslevärmarna värmer bara motorn, så är det på min E91. När man startar bränslevärmaren så är det en ventil som stänger vattenflödet genom motorn så att enbart kupéelementet får varmt vatten. Normalt när man eftermonterar bränslevärmare så brukar den värma både motorn och kupén.

Det står angivet till den modellspecifika monteringssatsen för din bil att den bara värmer upp kupén. Om jag får gissa så beror det på att motorn sätter felkoder om man värmer upp den för mycket. Det problemet har förekommit på B47-motorn.
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Satt ett motstånd på min f11 530 med originalmonterad värmare. Visst den blir inte så jävla varm i kupén. Men den isar av framrutan och motorn blir varm, de är viktigast för mig. Tog 15min å sätta dit de, finns en tråd här på forumet.

Körde den förra veckan i ca 20-25min och då var de -27 ute, den hoppade igång direkt precis som om de vart -5 ute. Kollade på den dolda tempmätaren man kan få fram. Då var oljetempen +23-25 grader. Lite synd att bara värmaren går 30min. På Volvon gick den 1 timme. Kör man mycket som jag så hade jag gärna låtit värmarn gå 45min. Men de är ju bara starta om den igen
To
6
Tobbas gt
320d GT -2017
Tack, max k hittade tråden, ska kontakta Åf & verkstan efter nyårshelgen, & höra vad dom säger, jag har fortfarande vagnskad.garanti ,men min webasto app som jag styr värmaren från, där kan jag ställa värmartiden till 120 min & effekten på värmaren kan ställas in i fem nivåer, nu kör jag värmaren 40 min & startar sen & kör iväg efter 30 min, får för mig att motorn kommer snabbare upp i rätt temp, hoppas att denna lösning som du tipsat om kangöras på F34, annars blir jag nog tvungen att såtta in en blockvärmare & isåfall får Åf stå för den som jag skrev tidigare i tråden 25000 för en kupevärmare, åf lovade samma funktion som volvon. tack igen

Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
De borde funka dä principen är samma! Jag hade satt en slangvärmare om jag var du. Har själv ingen elektrisk motorvärmare i min. Men tankarna har gått i å sätta en, då verkar slangvärmaren vara bättre! Finns en tråd kring de också på forumet.
To
6
Tobbas gt
320d GT -2017
hej igen, har nu varit i kontakt med Åf. ang. webasto värmaren,& efter att jag fått motbevisa säljaren att den bara värmer motorn vek han ner sig, nu tvingas dom sätta in ett traditionellt Defa kit med blockvärmare,kupevärmare battladdare, funderar sen att själv ugradera med en Defa warmup link, då styr man allt via en defa app,blåtands varianten ska man tydligen avstå, enl.vissa källor har dom problem med den,så kör man den andra varianten, då ringer man upp, & den är hundraprocentig, men år då kopplad till ett abonnemang för 50kr/mån.
men åter till dieselvärmarn lindholms verkstad sa att någon modifiering gör man inte längre. alltså den man kan läsa om i detta forum,man får bara en massa felkoder, fick jag till var, undrar då om jag har en för ny bil årsm. -17

Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Har inte fått nån felkod på min! Har läst att folk fått felkoder av slangvärmare också för att motorn är varmare än vad den ”ska” vara. Alltså bilen känner av en skillnad när den uppvärms utan att motorn är igång.

Men när de väl sitter en dieselvärmare där från fabrik så ska de inte bli nå felkoder. För du lurar bara ventilen att kylarvattnet är varmt å därmed så öppnar spjället å släpper på varmvatten till motorn. Som den normalt skulle göra ändå när vattnet till kupén blir varmt. Så skulle inte tro du får nån felkod!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.