AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.967

Start Problem, klickar. BMW 320d -09 E91

Sida 3 av 3
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Provade du att kortsluta över grova + och den lilla anslutningen (utan lilla kabeln ansluten).

Har du ohm(resistans) funktion på multimetern?

FAF
@trexen: den långa grå "balken" i diagrammet, Car Access System, har längst till höger en reläsymbol. Den ansluter CAS till solenoiden via ett (i CAS inbyggt) relä och en 2,5 mm2 svart (närmast startmotorn svart/gul kabel.

Reläet finns alltså, men det sitter inbyggt i CAS.

Jag säger inte att det är problemet, men uppenbarligen finns det något intermittent i bilden. Det kan, trots allt, sitta i CAS. Men vad vet jag.

/Lennart
tr
131
trexen
320d E-91 2009
@FAF: Kortslöt den grova och lilla utan att plocka bort kabeln
Yes det finns ohm funktion

@lenwib: tack för förtydligande
Ser ut som om gu/svarta kabeln går in i någon liten box.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Då kan du mäta mellan den grova + anslutningen på startmotorn och till jord(chassi på starten). Du måste koppla loss båda anslutningarna på starten först.
Resistansen ska vara mycket låg (välj det lägsta området på multimetern), riktvärde någon enstaka ohm.

FAF
tr
131
trexen
320d E-91 2009
Oj Oj Oj.

Vädret gjorde det enkelt att vara ute och fixa lite med Bilen.

Plockade ut Startmotorn idag och inspektera samt testa den lite, såg lite elakt ut på denna film: Länk

så jag plockade bort muttrarna och gjorde rent dem med 55-6 och skrapa rent så mycket det gick samt bytte ut en bricka som var lite rostig(mycket)
Länk
Problemet låg i den där jäkla brickan som orsakade detta jäkla elände.

Nu startar bilen hur lätt som helst, gjorde nog 20st+ startet på garageuppfarten, tog ut bilen och körde några mil så den fick bli varm ordentligt, väl hemma stängde av drog ut nyckeln i med den igen och den starta fint som sig bör.

Någon som vet var man kan köpa skruvklämmor till motorkåpan, såg att det saknas några som rostat sönder?

Hoppas någon annan kan få nytta av denna tråd och slippa dyra reparationer.

Vill tacka alla som hjälpt till med felsökning och tips/råd, stort stort tack, ni är grymma =)
//M
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Underbart bra jobbat! Jul att du löste det.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Kul att du löste det!

Tack för återkopplingen! Den betyder.

/Lennart
Mo
8
Motorfan
325i e90 -06
Hej!

Vet inte om detta inlägg hamnar rätt, men är i stort behov av hjälp. Har en Bmw 325i e90 som börjat betett sig jävligt skumt på sistone. Ibland vill den inte starta utan står och ”pyser”. Efter ett par försök kommer den tillslut tillgång. Det konstiga är att det inte händer hela tiden.

På morgon påväg till jobbet startar den utan problem. Likaså efter 8 timmars arbetsdag påväg hem. Nån timme senare startar den fint påväg till gym/matbutik men när den sen ska igång för o åka hem krånglar den alltid. Likaså om jag gör någon snabb avstickare påväg till jobbet för o lämna ett paket.

Den lämnar inga felkoder, batteriet är i princip nytt och har även testat med ett annat. Samma väderlag under alla situationer. Det enda jag kan tänka på, förutom tiden emellan starterna, är att bilen när den står hemma och på jobbet står parkerad i en sluttning medans det strular när den står parkerad plant. Vet att det är långsökt men det är den enda jag kan komma o tänka på.

Tacksam för alla råd och tips!

Hej och välkommen!

Det bästa vore nog att du startar en ny tråd. I menyn till vänster, Välj Forum/3-serien/Starta ny diskussion. Sätt en rubrik och klistra t ex in texten ovan. Komplettera gärna med miltal.

När det är klart, kan du bara skriva en kommentar här om du har flyttat din fråga till en ny tråd. (Jag tror att det är för sent för dig att radera ditt inlägg. Fast du kan kanske be admin att göra det)

/Lennart
Mo
8
Motorfan
325i e90 -06
Tack för hjälpen!

Nu finns en ny tråd: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.