|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Lennart! Ett bra uppslag! Låter rimligt. Vet inte vilket kluster som sitter i denna bil men du menar att felet då kan bero på att man har någon skada i DDE men varför pekar den på klustret? A559 Instrument cluster: Power supply has been switched off (closed-circuit current cutoff relay) komb56 Instrument cluster A559 Instrument cluster: Instrument panel: power supply switched off komb60 Instrument cluster A559 Instrument cluster: Supply was switched off (terminal 30g_f) komb70 Instrument cluster A559 Instrument cluster: Power supply has been switched off (closed-circuit current cutoff relay) komb87 Instrument cluster Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Riktigt bra länkar @olaO och @ lenwib, stort tack. =) @lenwib: Det var ju en del på det forumet, ärjat bakom säkringarna, DME, ECU som ärjat, kablar som ärjat sönder. Låter som om jag behöver kaval upp ärmarna och lossa höger bak hjul, och skruva bort innerskärmen o se om det ärjat där i genomföringen av + Kablarna och sedan jobba mig framåt till Säkringslådan. Ser oxå ut som om jag behöver byta glödstift på cyl 1 o 2 oxå //M |
|
|
Just för att kolla pluskabeln, så skulle du kunna dra en separat kabel utanför bilen från batteriet till laddningspunkten i motorrummet. Startar den då varje gång så vet du att felet ligger där någonstans. Detta gjordes i en annan tråd nyligen såg jag. Den bilen startade aldrig utan detta så det var lite lättare att ringa in felet. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
@Ola: I första hand hängde jag upp mig på att den problembild, som beskrivs i min senaste länk, så väl överensstämmer med den i trexens fall. Men sedan var ju, som trexen också påpekar, DDE inte det enda som var fuktskadat eller ärgat i den engelska tråden. Det sitter ju uppenbarligen en strömfördelningsbox (junction box), ev med säkringar, i samma "geografiska område", som också hade blivit påverkad. Vid förmiddagens studium har jag funnit att kombiinstrumentet försörjs från en "junction box A4010" med placering bakom/ovanför handskfacket. Strömförsörjning Kombi-Instrument-Cluster: Länk Placering "Junction box A4010": Länk Dubbelkolla gärna, så att jag inte lägger ut villospår! /Lennart EDIT: Placering DDE: Länk Ganska förutsägbar, egentligen. Men jag gissar att närheten mellan DDE och "junction box", även med torpedväggen som avskiljare, kan ha sin praktiska betydelse. Där finns antagligen en och annan genomföring... |
|
|
Fick detta från BMW i veckan, undra om detta har något med mitt problem att göra oxå. Länk I helgen tänkte jag testa en hel del och leta efter fel 1, Börjar nog att kolla under höger bakhjul där genomföringen från + kabeln går 2, kolla under/runt säkringsboxen och på andra sidan torpedväggen 3, Testa o se om den startar med kabel från batteriet till laddningspunkten 4, fler förslag eller beror det på vad jag hittar?! //M |
|
|
Vet inte vad som menas med "fläktslutsteg" i brevet. Det finns väl minst två fläktar, kupéfläkten och motorkylfläkten. Men "korrosion" låter ju onekligen intressant. BMW aktar sig nog för att vara för detaljerade i en sådan här skrivelse, så visst KAN felet på din bil ha en sorts anknytning. Som första steg i helgnöjet tycker jag att du skall prova Olas tips ovan (om du inte redan gjort det?), att dra en ordentlig (det finns en del skräp - gissa hur jag vet!) startkabel mellan batteriets pluspol och pluspolen under motorhuven. Startar bilen då, har du ju ringat in felet och kan leta lite mer noga sedan. Och kanske kolla jordningen också - vet inte hur relevant det är på den här modellen. /Lennart |
|
|
Klart de gör det, men hittare jag problemet lite enkelt ni i helgen så blir det att boka tid. vet i fasen om jag har så långa startkablar eller om man kanske kan koppla på ett extra batteri jag har stående. minus - polen mellan kaross och motor är hur fin som helst, sitter väldigt skyddad under motorkåpan. Tack igen för att ni kommer med råd och tips, väldigt uppskattat =) //Marcus |
|
| Hade ett liknande fel på en bil en gång, då var det tändningslåset som det var glappkontakt i. Reagerade på temperaturväxlingar. Går det att rulla igång bilen, eller är det en automat? | |
|
Eftersom jorden är ok, kan du använda båda kablarna i serie mellan batteriet och pluspolen under huven. Om kablarna inte sitter ihop, som de gör ibland. Ett separat batteri, eller om du lyfter ur bilens, bör ge samma information, ja. Startar bilen då, vet du mer var du bör fortsätta sen. Men - VIKTIGT - låt aldrig motorn gå utan att det finns ett batteri tillkopplat! (Kanske lätt hänt, när man jobbar med olika batterier och lösa kablar...) /Lennart |
|
|
...var också väldigt försiktig så inte pluskabeln kommer åt jord någonstans - säkert lätt hänt om du börjar skarva startkablar eller liknande! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dagens uppgift. 1, Idag börja jag med att Starta bilen och den hoppa igång direkt, lät den gå någon minut för att sedan stänga av, dra ut nyckeln o stoppa i den igen och då starta den inte utan det vanliga klickandet. 2, kopplade kabel mellan + polerna på batteriet och laddningspunkten under motorhuv, och försökte starta men IKKE ville den det. www.sitetech.se/bmw/IMG_7404.JPG www.sitetech.se/bmw/IMG_7405.JPG Kopplade på ett extra batteri som mätte 12.7V på laddningspunkten och jord o chassit, och testa starta men IKKE 3, Skruvade bort luftfiltret och annat junk för att komma åt lådan med DDE mm control unit (DDE) Det är krut tort i lådan allt sitter i. (lyft på allt o känt o klämt) www.sitetech.se/bmw/IMG_7406.JPG www.sitetech.se/bmw/IMG_7407.JPG www.sitetech.se/bmw/IMG_7408_2.JPG Testade alla säkringar med multimeter, allt OK www.sitetech.se/bmw/IMG_7411_2.JPG 4, Säkringar, ryckt lite försiktigt i alla kablar och mätt upp alla säkringar här oxå, allt OK www.sitetech.se/bmw/IMG_7421.JPG Junction box A4010: drog ut dessa 2 kontakter (svart och blå) ECU ? www.sitetech.se/bmw/IMG_7419.JPG www.sitetech.se/bmw/IMG_7424_2.JPG Plus(+)kabel bakomsäkringsboxen www.sitetech.se/bmw/IMG_7426.JPG @blixten: varje gång jag trycker på knappen så klickar det och den försöker starta, visar symbol för glödstift uppvärmning. Vet du hur man byter eller lossar knappen (inte sygen på o bryta sönder något)? Det är Manuel och nej inte försökt rulla igång den. Slutsats efter dagens mek, ström finns(+ extra batteri), tort och fint överallt, ingen funt som man kan känna eller se någon stans, säkringar OK Fick Bil lyft info efter jag dragit i kontakterna. Kollade inte anslutningarna under höger bak, men eftersom jag mata ström mellan batteri och laddningspunkten så verkar det inte som problemet är där. //M |
|
|
Kolla upp genomföringarna. Samma felsymtom på min med symbol och meddelande om glödning. Batterigenomföringen (i bagagen) till startmotorn var helt uppärgad på undersidan. hade också ett klickande vid start. FAF |
|
|
Länk Länk Dom där startkablarna såg väldigt klena ut. Kan ha blivit för stort spänningsfall fram till startmotorn. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Var ute idag och skruva bort höger hjulhus back för att kontrollera +kablarna från batterilådan. Testa o starta bilen, hoppa igång men lite segt idag (nyladdat batteri), åkte runt kvarteret, stängde av, starta igen men ikke, som vanligt Den verkar starta varannan dag =) Kollade kablarna bak men de ser ju jätte fina ut. Länk Länk kortstlöt startmotortn några ggr och den brumma till varje gång Vad kan nästa steg vara mån tro. //M |
|
|
Har för mig att startknappen har föreslagits tidigare. Och i ditt andra inlägg skriver du: "... det gick inte att starta den med bara ett tryck fick hålla på o dubbetrycka o greja lite då hoppa den igång." Eventuellt går det att strömsätta startmotorns solenoid direkt, om du kommer åt. Eller är det så du menar med "kortslöt startmotorn"? Eller är kanske startmotorn defekt, så att den bara fungerar kall, men när den är varm utvidgar sig något och ger dålig kontakt i någon viktig punkt? Antingen i solenoiden eller kol-rotor? /Lennart |
|
|
Kan du mäta spänningen på terminalen B+ i motorrummet och på terminalen på startmotorn (den grova) före och under tiden du trycker på knappen? Detta bör ge matnyttig information. FAF |
|
|
@lenwib: Startknappen kan ju vara något, någon som vet hur man plockar bort den? Jag strömsatte startmotorn idag men att kortsluta stora och lilla kabeln med en skruvmäjsel så den brumma till några gånger. Känns som att det ff kan vara startmotorn som spökar då bilen inte ger några tydliga felkoder. @FAF: hade 12,7V mellan startmotor och chassi, fick inget mellan chassi och lilla kabeln på startmotorn när jag tryckte på knappen, får testa och mäta upp i motorrummet som du föreslog |
|
|
Det slår mig nu, att startknappen med stor sannolikhet är kopplad till solenoiden via ett relä. Solenoiden behöver en strömstyrka runt 20A och då är det egentligen inte så troligt att den manövreras direkt med bara en tryckkontakt i instrumentbrädan. Tål att forska i. /Lennart Edit: när jag tittar här, blir jag lite ödmjuk inför komplexiteten... Men kanske jag är fel på det? Länk |
|
|
Provade du att mäta på den grova på starten när du tryckte på knappen? Om du har full spänning på den grova på starten och kortsluter den lilla (kabeln urkopplad) med den stora och den ändå inte går har du nog problemet i själva startmotorn. FAF |
|
|
@FAF: var ute o mätte, hade 12.5V på Terminal B+, vid start försök 12.1V Provade tidigare och mätte på grova + vid startmotorn då var det 12.7V, mätte på den lilla kabeln när jag försökte starta bilen men fick inget utslag alls då. Försökte titta på diagrammen men kan inte hitta något relä på bilderna @lenwib länkade till, enkelt o billigt o byta. Så frågan är om man ska försöka fixa en sprillans ny Startmotor och hoppas på det bästa, blir runt 2500kr för en orginal Batteriet är sprillans nytt (1månad) //M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.