|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tja, Start problem. bara klickar till lite när jag försöker starta, inga felmeddelanden i dispaly Misstänker batteri då jag känt att det blivit lite sämre med tiden. Kan man bara byta batteri utan problem tex, para ihop med bilen eller annat strul Batteriet är ett Tudor TB852 (85Ah) är det ide att uppgradera till starkare eller är det strunt samma? Tacksamt för snabbt svar =) Mvh Marcus | |
| Man bör koda in ett nytt batteri har jag förstått det som, detta för att optimera livslängden bland annat. | |
|
Registrera nytt batteri räcker om man byter till samma Ah. Gör med exempelvis Inpa. Koda och registrera behövs om man byter Ah. Koda gör man med NCSexpert som ingår i inpa kit. Inpa kit (Jäv): Länk Möjligen om det går att göra med Carly också, det vet jag inte riktigt. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Då jag fick batteriproblem tändes varningslampor i instrumentpanelen. Jag vill minnas dessa var "bil på lyft" samt "bilbatteriet". Jag beställde nytt batteri från: Länk efter tips här på forumet. Själva bytet var bara att demontera gamla batteriet och sedan montera det nya (dvs inga extra åtgärder krävdes). Sedan reggades/kodades mitt nya batteri via Carly's. |
|
|
Fick hjälp av granen med startkablar, det gick inte att starta den med bara ett tryck fick hålla på o dubbetrycka o greja lite då hoppa den igång. Åkte snabbt till BMW Bavaria i Danderyd och de bytte batteri o kodade om mende fick inte igång bilen efter det och han visade under bilen att på startmotorn att + kontakten var lite erjad men inte i närheten av helt kass. Sedan nämnde han att det förmodligen var startmotorn till 80% och det skulle kosta runt 8000k inkl jobb men då sa jag att bil fan inte är värd så mycket och att jag avböjde det, batteriet + jobb o kodning gick ju på 5400kr. Så hur klurigt är det att byta batteri, hissa upp, skruva bort plastkåpan, lossa kablarna till startmotorn, några bultar? någon som känner till någon länk till HowTo och kanske vilken startmotor det ska vara? BMW 320d 2009 E91 ? Tack för övriga svar =) //Marcus |
|
|
kan denna vara rätt Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Notera att jordflätan ofta ärgar sönder på E91 är ett av de vanligast felet vid startproblem . Den mellan motor och kaross. Sedan har du även pluskabeln som kan ärga vid genomgången genon karossen . ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
God fortsättning, Hissade upp bilen idag (+5grader ut,brrrr) skruvade loss skyddet(kåpan) under motorn och grävde runt lite och kände o klämde på alla kablar. Kunde inte se något som ärjat, mätte batteriet fram 12.4V, besiktade baljan där batteriet sitter, väldigt rent och fint, lyfte dok inte ur batteriet, men genomföringen för kablarna framör batteriet såg ut som nya. tittade tyvär inte på andra sidan. - flätan ser ren o fin ut som det finns bilder på, sitter under motorn + kablarna upp i i motorrummet ser ocå fina ut, lossade och skruvade tillbaka muttrarna så inget var glapp. lite länkar nedan till bilder och en film ädr man hör ljudet när jag försöker starta bilen. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk (motor ljud vid försök till start) Är det byte av startmotorn som är nästa grej att göra //M |
|
|
Mät om du får ström på den lilla kabeln som går in i startmotorn. Sitter med ett kontaktstycke. De är signalen från knappen som får startmotorn å dra. Har du ström där när du trycker på knappen och du har ström på stora plusmatningen in i startmotorn. Då är startmotorn säck. Har bytt på min gamla 330xiA e91a. Lite trångt, fick lätta på insuget å vicka de åt sidan. Dock var den en bensinare så de ser väl kanske lite annorlunda ut. Men mät de jag sa så vet du om startmotorn är hel eller inte. Har du inte ström på lila kabeln till startmotorn är de nå annat fel. Då får den inte signal från startknappen. |
|
|
2länkar som blev fel: här är de nya Länk Länk @Max_k på bild 7145 och 7146 den "svarta lilla kabeln" ska den ha 12V på sig när man trycker på knappen och den stora + kabeln oxå? är det den lilla kabeln som (gör så) skjuter in drevet till "svänghjulet"? //M |
|
|
De bör vara den lilla där ja! Svårt att se att den kan ha nån annan betydelse. På min gamla 330 satt den dock med ett kontaktstycke.. Ja du ska ha 12v på den när du gör ett startförsök! Och du ska ha konstant 12v på grova kabeln vare sig du trycker på knappen eller inte. Japp! Den drar solenoiden så startmotorn börjar gå :) |
|
|
Nu har jag äntligen testat ovanstående förslag 1, Testade multimeterna med att sticka in svarta(-) i jordflätan och röda(+) på den grova kabeln och fick då 12.7V Länk 2, flyttade röda(+) till den lilla "svarta" anslutningen till höger på bild och bad sambo trycka in koppling och trycka på knappen och hålla den inne 2-3sec på kommando men inget utslag på multimetern alls. Kan det vara brott på den lilla kabeln någonstans eller är det något relä som get upp? Flätan ser jätte fin ut mellan chassi och motor. Hur det ser ut bak utanför batterilådan vet jag inte, inne där bateriet står är det som nytt. Förslag på var jag kan felsöka vidare? //M |
|
|
Hej, Du har lite otur med länkandet. De tre senaste (åtminstone) ger noll. /Lennart |
|
|
Helt riktigt, massa knas men nu ska länkarna vara fixade, tack för du informerade =) //Marcus |
|
|
Idag satte jag mig i bilen med Laptop och INPA Programmet och kollade igenom bilen. Testa starta det och döm om min förvåning det "starta", lät den gå några minuter stängde av och drog ut nyckeln, testa igen att starta, den hoppa igång, stände av, starta typ 10ggr, funka fin fint. Vi tog 2 bilar till affären 1h senare, på väg till bilen från affären så starta bilhelveten inte igen, spela ingen roll vad jag gjorde, som tur är tog vi 2 bilar. Jag har haft batteriet på underhållsladdning i någon vecka, enda som gjorts på bilen, tog ut en hel del säkringar och kollade dem så det var hela, inget trasigt. Läste ut en massa data från bilen idag som jag sparat och försöker gå igenom, Detta kan jag se i första filen jag tittade i med errorcode: Error code: 4A 54 61 00 00 00 01 28 5D 36 06 AD 3B 24 13 30 40 8D A7 10 00 00 41 48 E4 49 C9 0C 2A B5 19 00 00 00 10 00 01 43 00 CA var kan jag hitta info om dem? //Marcus |
|
|
Tror inte du läser på rätt där i Inpa. Kör fuctional jobs så får du en "snabblista" på hela bilen. Har du kollat det där med kopplinsswitchen att den fungerar? Mvh Ola |
|
|
@olaO Menar du "Functional control error memory" 00 JBBF OKAY 1 Error stored A6D1 61 12 DME/DDE OKAY 6 Error stored 4A54 61 452A 61 4A64 61 4121 21 494A 21 41F2 21 60 KOMBI OKAY 1 Error stored A559 20 72 FRM OKAY 2 Error stored A8C2 24 E595 24 78 KLIMA OKAY 1 Error stored 9C53 22 Kopplingsswitchen blinka fint i INPA när jag tryckte ner kopplingen, bra tips! //M |
|
|
Radera alla och gör några startförsök och se vad som återkommer. Då vet vi att switchen till kopplingen fungerar! Bra. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Sådär, Radera felkoderna och testa starta bilen och den hoppa igång, körde en sväng, kom tillbaka, stängde av, starta igen men då ville den inte mer, testa flertalet gånger. Tog ut felrapporten: 12 DME/DDE OKAY 3 Error stored 452A 61 4A64 61 4A54 61 29 DSC OKAY 3 Error stored 5DE3 20 5E5B 20 5DEC 20 60 KOMBI OKAY 1 Error stored A559 20 samma felkoder från första o sista gången jag plocka ut dem. //M |
|
|
Känns ju ändå som du har något problem med en dålig pluskabel någonstans som har ärgat i någon skarv eller liknande. Det som dock talar emot det är att du inte hade någon spänning till startmotorn på den lilla kabeln. 452A Info - particulate-filter system 4A54 Glow plug, cylinder 2, activation 4A64 Glow plug, cylinder 1, activation Inget som borde rendera i att startmotorn inte går. Plockade felkodstexten på denna praktiska sida: Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Vatten/fukt/korrosion i DDE. Jag tror att den sista felkoden i listan är avgörande här. Googla bmw dtc a559. I princip allt som skrivs där passar in på trexens beskrivning av bilens uppförande. Sista inlägget på sidan 2 här ger facit på den aktuelle trådskaparens likartade problem, men kanske bör hela tråden läsas långsamt. Visserligen en bensinare, men styrboxen sitter väl ungefär på samma ställe. Länk Men, som sagt, det vimlar av den felkoden på nätet. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.