|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Mera information: Om jag lyfter ut batterilådan ur bilen vilket innebär att jag kan koppla ihop kabeln som sitter i skuffen med den kabeln som går bra. Det är två röda en lite grövre och en lite tunnare. När jag gör på detta sätt går startmotorn bra men bilen vill inte starta. Den vill inte tända. Om jag nu lyfter i batterilådan i bilen igen och använder en startkabel för den grova och en startkabel för den lite tunnare i stället för överföringen i batterilådan klickar det bara i startmotorn. Om jag nu kopplar batterikablar på hjälp+ och hjälp- startar bilen direkt när jag har batterilådan i bilen. Om jag nu kopplar batterikablar på hjälp+ och hjälp- när jag inte har batterilådan i bilen och har kopplat ihop kablarna med en bult startar inte bilen med startmotorn går fint men bilen tänder inte. Jag tycker att bilen ska starta när jag har plockat bort batterilådan men den gör inte det. Den bilelektriker som sa att den startade när man kopplade förbi överföringen tror jag hade startkablar på fram som han kanske inte tänkte på för då startar alltid bilen. //Tony |
|
|
Hur går det? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
På batteriet sitter det en röd platta som jag plockade isär men jag kunde inte se någon säkring men det fanns några där som inte alls ser ut som någon säkring. Det var alltså en säkring där i den röda plattan som sitter på batteriet som går till styrdonet som var trasig. Nu fungerar bilen igen. //Tony |
|
| Tojo: Jag skrev ju redan den 28 december att kolla (vad jag trodde vara en "pyroteknisk" säkring) vid batteriet. Visar sig att jag var på rätt spår, du borde ha kollat upp säkringsspåret noggrannare :). Sen att den säkringen förmodligen (?) är en integrerad "engångssäkring" i batterikabeln är en annan historia.... | |
|
Hej TOJO. Sitter denna "säkring" på pluspolen? Agusta i Lödde |
|
|
Ja, nr 3 Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Sverige: Med den länken till realoem i ett tidigt stadium hade den här tråden kunnat vara åtminstone 6,5 sidor kortare, dessutom med ett ökat informationsvärde! :))) /Lennart |
|
|
Det sitter en säkring som inte alls ser ut som en säkring på den röda plattan som sitter på batteriet. Denna säkring går till pluspolen för styrdonet. Jag tittade på denna i ett tidigt skede men kunde inte se att det var en säkring //Tony |
|
|
Tojo: Jag hoppas att du "lärt" dig att aldrig utesluta det "enklaste". Det hade räckt att titta på www.realoem,com o kollat vad delen vid batteriet benämns som så hade det med all tydlighet framgått att det är nån form av säkring. Personligen var jag rätt övertygad om att det var just en säkring som var boven i ditt fall, men jag kände att det ligger inte riktigt i mitt intresse att kolla upp via tex www.realoem.com när ingen lyssnade :(. Nåväl, både du och många andra har säkert lärt sig att man skall börja med de enklaste sakerna, och inte förbise något bara för man inte vet vad det är. Kan nämna att en bekant hade ett "konstigt" fel på en E39. Den startade endast med fulladdat batteri, annars inte. Det första jag sade var att det är förmodligen bränslepumpen, de brukar ge upp på denna modell. Ägaren fortsatte envisas med "Kan ju inte vara det den startar ju med fulladdat batteri". Jag kontrade "Ja men när du kört en kortare sträcka o batteriet tappat kräm så kan det hända att den inte startar ju. Ska du ladda batteriet varje kväll och dessutom oroa dig för att den inte startar om batteriet inte är fulladdat?". Min misstanke var att pumpen hade slitna kol eller att det var nån form av "beläggning" på kollektorn (heter det så)? Detta gjorde alltså att pumpen behövde en något högre spänning för att hoppa igång, väl igång så gick den. Iaf, efter mycket "övertalning" så köptes det en ny originalpump för "sura" pengar, o sen dess så startar bilen varje gång, oavsett om batteriet är fulladdat eller bara till 50%. Jag har ofta en annan "approach" än många på forumet när det gäller "reparationer", Jag resonerar som så att om den delen man misstänker vara boven i dramat är känd för att gå sönder (och man vet inte om/när den är bytt) så är det i regel bättre ekonomi att "chans-byta" den misstänkta delen än att lämna in på felsökning till en verkstad. Vad många glömmer bort är att det är ofta god ekonomi att byta delar vilka är kända för att ge upp innan de ger upp, för ofta behagar de att gå sönder där/när det passar som sämst. En bärgning till "random" verkstad för reparation och felsökning blir så gott som alltid låååångt dyrare än att åtgärda ett fel som förmodligen kommer komma men inte uppenbarat sig, än... |
|
|
Det som bidrog till mitt problem var följande. 1. En av de första startkablar som jag använde var felaktig. 2. När jag bytte batteri kopplade jag fel. De grova på översidan ska gå till den grova på undersidan av batterilådan men jag hade växlat dessa två. 3. När jag mätte resistansen på överföringen sa jag nu mäter vi på den överföringen för den grova kabeln men då mätte man på den andra överföringen på undersidan vilket gav ett knasig resistans. 4. När jag lämnade in bilen upptäckte inte bilelektrikern detta utan sa att det var batterilådan eftersom kablarna hade förväxlats. 5. Då vi hade bytt plats mellan kablarna hade vi spänning fram till styrdonet men inte till hjälp+ men när vi använde ett hjälpbatteri fungerade det. 6. När jag upptäckte att vi hade kopplat fel ändrade jag på detta och då vägrade den att starta eftersom då fick inte styrdonet någon spänning eftersom säkringen var trasig. Då hade vi spänning fram till hjälp+ men det hjälper inte om inte styrdonet får spänning. 7. Det som också gjorde mig förbryllad var att när jag hade kopplat fel och jag hade spänning fram till styrdonet fungerade min OBDII läsare och sa inge fel. När jag kopplade kablarna som de ska sitta fick jag link error när jag kopplade på min OBDII läsare eftersom nu fick inte styrdonet någon spänning eftersom säkringen var trasig. Många av de som jag pratade med nämnde just detta med säkringar bak men jag kollade krocksäkringen och den var hel. Som jag nämnde kollade jag faktiskt inuti den röda plattan som sitter på batteriet eftersom jag misstänkte att det kunde vara en trasig säkring men kunde inte se någon säkring trots att det sitter en säkring som inte kan bytas. //Tony |
|
| Ok. Så det var både ett "reellt fel" men framförallt att man lyckade förväxla kablarna som ställde till det. Viktigt det där att hålla koll på var/hur grejer skall sitta, kan bli onödig dyrt annars. Men gott att det löste sig, till slut :). Bra med återkopplingen, kanske hjälper någon från att göra samma "misstag" :) | |
|
Lennart, postade den länken redan 30 dec, sida 4... Ja, bra med återkoppling, den säkringen har ju inget att göra med att spänning saknas på hjälp+. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Återigen jag är väldigt tacksam för all hjälp jag har fått. //Tony |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.