AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
12.169

Startmotorn får för lite spänning

Sida 6 av 7
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Hur mycket bevis behöver du? Är det inte dags att bulta ihop kablarna med en ny genomföring och se om det blir någon skillnad?
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Jag ringde till en bilskrot idag för att höra om de hade någon batterilåda till X1 så att jag kunde mäta resistansen på båda genomföringarna.
Jag får väl beställa en sådan batterilåda och mäta resistansen och sedan returnera tillbaka.

Som jag nämnde hade den smalare genomföringen också en hög resistans där resistansen började på 1600 med område 2000k ohm men sjönk efter en 8 sek
strax under 1000

Jag har pratat med en bilelektriker på BMW idag och enligt han ska det inte vara några problem att starta bilen med startkablar på det sätt som jag gjorde bak genom att gå förbi genomföringen.
Om den hade startat då då hade det varit genomföringen men den startade inte.

Att inte bilen startar tror jag inte beror på två olika fel jag tror det är ett fel som yttrar sig som om det vore flera.

När jag pratade med en bilelektriker på BMW händer det ibland att kabelskon rostar av men han sa att han aldrig hade varit ute för att det hade varit fel på själva genomföringen men det kanske kan hända sa han.

Jag tänkte göra hål i batterilådan idag men som den ser ut blir det inte så lätt. Jag kan inte flytta kabelskon på undersidan speciellt mycket eftersom den är ganska hård.

När jag trycker på startknappen och mäter spänning mellan den smala och gods på startmotorn får jag 9.3 V vilket är får lite.

//Tony
Du har nu lagt "1 veckas felsökning" och inte kommit någon vart så att säg. Är inte tid oxå pengar? Kan du dra en kabel (med rätt tjoicklek) mellan två lämpliga punkter o på så vis eliminera den där genomföringen som det kanske är fel på? Du har i ärlighetens namn inte kommit ett steg närmare den eventuella lösningen.
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Jag har testat det jag har dragit en startkabel mellan kabelskon på översidan av överföringen och på kabelskon på undersidan och på så sätt eliminera ev. fel på överföringen och så kan man göra enligt alla som jag har pratat med.

Oavsett hur jag gör när jag använder batteriet bak får jag bara 9.3 V mellan den smala kabel på startmotor och gods när man trycker på startknappen.

Om jag däremot använder ett hjälpbatteri och kopplar på hjälp+och hjälp- får jag 11.7 V vid startförsök och bilen startar alltid.

Så huvudproblemet är att jag inte får tillräcklig spänning mellan den smala på startmotor som blir plus vid start och gods på startmotor när man bara använder batteriet bak.

//Tony

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....men 1000 ohm på fyra mm. metall ÄR ett problem!
Där bör det vara i princip 0 ohm...

Du har mätt och konstaterat minst ett fel (genomföringen), varför envisas du med att negligera det felet?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det här med startkablar är inte helt självklart, här är ett utmärkt exempel på vad som händer och inte händer när man använder kablar av olika kvalitet. Från början och till 12min in på videon:

FAF
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Kan det vara BDC body domain controller som sitter bakom handsfacket.
Ett annan namn på denna är junctionbox eller säkringshållare.

Går den grova röda går in via denna eller inte?

Enligt BMW har de bytt några sådana

//Tony
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Det kan uppfattas som att du inte vill lyssna riktigt när du inte svarar på varför du inte tror på genomföringen, medan de flesta andra (inkl genomförda tester) gör det? Utan istället går på ett helt nytt spår?

Men för att svara på din fråga, det finns ett antal artiklar om att kabeln mellan batteri och kopplingsdosan bakom handskfacket bytts ut på garanti av BMW i andra länder. Ett exempel: Länk

Så ja, kabeln går dit. I ovan exempel står även att ärendet omfattar X1 mellan 2009-2011.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är en annan kabel som går till handskfacket.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du kikat i kopplingsschemat som du fått länkat till innan eller gissar du hur kablarna är kopplade?

Länk
(du kan klicka på de olika blåa texterna för att komma vidare till de komponenterna!)

Om jag tolkar elschemat rätt, går den grova pluskabeln direkt från kopplingspunkten/genomföringen under bilen till hjälpstart-plus under huven och vidare till startmotorn och sedan vidare till generatorn.

Det vore ologiskt att dra den grova kabeln till en förhållandevis klen kopplingsdosa med säkringar - då faller ju vitsen med att dra en klenare pluskabel också...

Återigen: du har problem med genomföringen!

Mvh
Johan B

to
60
tojo57
BMW X1 2010
Jag förstår att ni tycker att det är genomföringen som är felet därför gör jag på detta sätt.
Jag kommer att beställa en batterilåda i morgon och mäta vilken resistans som jag har eftersom jag får returnera den sedan.

//Tony
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Jag har med 100% säkerhet konstaterat att det är fel på båda genomföringarna.
Om jag byglar förbi genomföringarna bak så startat bilen.

Jag måste vara den enda i värden som har ett fel på båda genomföringarna och sannolikheten för det är väl 1 på 1000000.

Jag ska köpa en på bilskroten.

//Tony
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Materialfel?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Nu förstår jag ingenting.

Som jag tidigare har berättat har bilen startat om jag använder ett hjälpbatteri på hjälp+ och hjälp-.

Då jag var tveksam till att det var fel på genomföringen hade jag bilen inlämnad till en bilelektriker. Han hade då byglat förbi båda genomföringarna och då hade bilen startat. Han sa då att det är på batterilådan.
Jag trodde verkligen på honom även om jag tyckte det var extremt konstigt att det kan bli fel på en metallgenomföring. Jag pratade med BMW här i Karlstad och de hade aldrig sålt en enda batterilåda.

Jag har nu borrat bort popniten till batterilådan och lyft bort denna. Om jag nu mäter resistansen på båda genomföringarna får jag 3 ohm. När jag mätte tidigare när batterilådan satt i fick jag 1000 ohm på områden 2000 k.

Nu vill den inte ens starta om jag använder ett hjälpbatteri fram.
Startmotorn går fint hela tiden men bilen tänder inte.

Det här blir konstigare och konstigare.

Om startmotor går får den i alla fall tillräckligt med spänning.

Vi har inte orsakat någon kortslutning eftersom jag är väldigt noga när vi lyfter i och ur batteriet.

Kan någon ge mig ett råd hur jag går vidare.
Uppenbarligen är det inte genomföringen

//Tony

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för motor?

Om det är en bensinmotor kan stiften ha surat ner sig.

Det kan ju även vara startspärren som slagit till, vilket kan ske om nyckeln tappar synkningen med bilen, vilket i sin tur kan ske om man kopplar ur batteriet.

Får du några felkoder?

Mvh
Johan B

to
60
tojo57
BMW X1 2010
Det är en Diesel, manuell växellåda.
BMW X1 Kombi sDrive 18 d, 143 Hk, [E84], Modellår: 2010, Tillv.mån: 2010/02, Motorkod: N47-D20C

Men jag har kopplat i och ur batteriet tidigare när jag har felsökt och har inte haft några problem. Den enda skillnaden är att jag har lyft ur batterilådan eftersom killen på bilelektriska sa att det är där felet ligger. Men felet har ingenting med batterilådan att göra.

Vad jag definitivt inte kan förstå är hur resistansen på genomföringarna kan ändra sig.

När jag kopplar på en odbII läsare får jag link error.
Jag kopplade på denna odbII läsare förra veckan på denna bil och då fungerade det bra.
Jag ska koppla på odbII läsare på en peugeot där jag vet att läsaren har fungerat förut.

Jag har 12.46 mellan hjälp+ och hjälp- när jag inte använder hjälpbatteri.

Det som är konstigt att felet ändrar karaktär förut kunde jag starta med startkablar fram men inte nu startmotor kår fint men bilen tänder inte en enda gång.

Jag provade odbII läsaren på Peugeot och där funkar den som den ska.
Jag provade återigen på BMW men får linkage error.

//Tony
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Någon som vet varför jag får link error på min OBDII code reader.
Jag fick inga fel när jag använde obdII code reader förra onsdag.

Det enda som jag har gjort är att plocka bort batteribaljan. Nu står batteriet på en pall i skuffen.

//Tony
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Normalt så brukar felsökning innebära att man eliminerar felen allt eftersom dom upptäcks. Bevisligen har du haft ett fel på batterigenomföringen, varför då inte åtgärda detta så att du kan gå vidare med felsökningen? Det är viktigt med stabila förhållanden när man ska felsöka/mäta, det kan du aldrig få med startkablar.

FAF
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Som jag nämnde har jag eliminerat felet med genomföringen men bilen startar ändå inte.

Som jag nämnde har jag plockat bort batterilådan och därmed genomföringen och kopplar nu direkt utan någon genomföring. Bilen startar fortfarande inte inte ens om jag kopplar ett hjälpbatteri fram på hjälp+ och hjälp-.

Om det nu vore genomföringen bort jag ha samma resistans som jag hade förut men nu har jag 3 ohm på båda genomföringarna som tillhör den batterilåda som jag har plockat ur.

Det här blir konstigare.

//Tony
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Nu är det över 100 inlägg om dina problem och redan de första svaren indikerade på batterilådan. Sedan har du gjort egna testningar, kopplat startkablar hit och dit i två veckors tid. Det kan få konsekvenser!

Nu har du till sist kopplat förbi batterilådan och då går startmotorn bra. Fine!! Synd att den då inte vill starta.

Jag är dock inte speciellt förvånad att något annat har hänt eftersom moderna bilar är känsliga för hur man handhar batteriet, gör byglingar osv. Varje gång du ser en gnista så finns risken att något händer. Det är inte lika lätt som med min gamla Volvo Amazon där man förstår allt utan elschema.

Förmodligen har du skapat ett följdfel med ditt byglande. Har du tur bara startspärren, en bränd säkring eller i värre fall någon komponent som ska bytas.

Ser med spänning fram mot att få svaret om vad det är för fel, men nu kanske det är dags att koppla in en bilelektriker som är kunnig på moderna BMW!

Lycka till med ditt felsökande och hoppas att det är något enkelt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.