AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
12.167

Startmotorn får för lite spänning

Sida 5 av 7
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Mätningen på långa kabeln visar att den i alla fall är OK.

170kohm betyder avbrott. Om du mäter på den långa kabelns anslutning under bilen och till batteri+, vad får du då? Borde vara där som felet är.

FAF
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Jag har nu gjort alla mätningar och vilken slutsats kan vi dra av det här

//Tony
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Att det är avbrott mellan anslutningen under bilen och batteri+, detta eftersom du har ett så högt resistansvärde som 170kohm eller mer. Borde vara kring 0,2ohm.

FAF
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Notera detta också som jag har nämnt tidigare.

Jag kopplade loss den grova röda + kabeln från översidan av överföringen samt kopplade loss den grova röda från undersidan av överföringen.
Jag anslöt nu en startkabel till kabelskon på översidan och den andra änden av startkabel till kabelskon på den kabeln som går fram.

Nu hade jag 3.8 V mellan hjälp+ och hjälp-. Här borda jag väl ha samma som batterispänningen som är 12.58 V eller hur. För vid denna mätning användes inte genomföringen utan nu använde vi startkablar i stället.

Om allt är som det ska vara ska man väl alltid ha samma spänning mellan hjälp+ och hjälp- som man har mellan polera på batteriet.

Kan generator ha något med mitt problem att göra? Jag tycker inte det

//Tony

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Från ditt inlägg igår 22:23:
Du gjorde en resistansmätning på den långa kabeln och den visade 0,2ohm så den är OK.

Nu behöver du göra motsvarande ohm mätning mellan undersidan på genomföringen och batteri+. Detta för att verifiera dom 170kohm som du hade med mätning från hjälp+ till bat+.

Var bor du nånstans, tänkte ifall man har möjlighet att bistå med något?

FAF

to
60
tojo57
BMW X1 2010
Jag bor på Hammarö en 7 km utanför Karlstad.

Det skulle kunna vara bra att kunna prata med dig på telefon. Jag har 070-5727489

För att utesluta ev. problem med den grova röda kabeln eller genomföringen har jag testat med ett nyladdat startbatteri med spänning 12.6 V som ansluts till hjälp+ och hjälp-
Om jag mäter mellan den grova röda som ansluter på startmotorn och gods har 12.6.

Till startmotorn ansluts två kablar en grov och en lite tunnare. Den grova går direkt till hjälp+. Den lite tunnare blir + när man trycker på startknappen.

Precis när man trycker på startknappen så mätte jag spänningen mellan den lite tunnare kabeln som sitter på startmotorn och gods och får då 8.8 V vilket är för lite.

Skulle behöva ett kretsschema för att se hur den lite tunnare kabeln som går till startmotorn får sin spänning när man trycker på startknappen.

När man trycker på startknappen så klickar det i startmotorn och jag vet att den är OK för den är testat och även solenoiden.

Skulle behöva ett kretsschema för

//Tony
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja den tunna kabeln till startmotorn är startsignalen från startknappen som drar solenoiden (och startar startmotorn).
Vad är spänningen på grova matningen till startmotorn när solenoiden drar/klickar?
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Nu har jag provat detta.

Försök 1:
Jag testade och byta startkablar fram på hjälppunkterna med ett extra batteri (det nya batteriet satt i som vanligt bak) och då startade helt plötsligt bilen, vi testade flera gånger, så en bov i det hela var de äldre startkablarna. Jag tyckte det var konstigt att punkterna fram inte fungerade men det gör de alltså.

Försök 2:
Nu tog jag även bort kabelskon på över sidan till genomföringen i batteribaljan av den grova kabeln och tog även bort kabelskon på undersidan och använde en av de andra startkablarna som jag använde fram och kopplade ihop så att jag går förbi genomföringen. Då gick startmotorn fint hela tiden men bilen tände inte. När jag kände på kabelskon under bilen så var den lätt ljummen.

Jag menar om det är fel på genomföringen så ska bilen starta när vi gjorde som vi beskrev dvs använde en startkabel för att utesluta genomföringen.

När bilen startade hade jag en bit över 11.5 V mellan gods och den smala kabeln på startmotorn.

Jag tycker att bilen borde starta på försök 2 se ovan.

Vad är spänningen på grova matningen till startmotorn när solenoiden drar/klickar?
Ska mäta detta senare kan inte göra detta själv måste ha någon som trycker på startknappen.

//Tony
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Tyvärr räcker inte startkablar till att överföra startströmmar, kontaktytan är för liten vilket också stämmer med att kabelskon blev varm. Startkablar kan dock användas för att överföra laddning mellan batterier. i samband med startförsök.

Hur gick det med resistansmätningen av genomföringen?

FAF

to
60
tojo57
BMW X1 2010
Men varför startade den när vi använde startkablar fram då för då startade bilen verkligen.

Jag ska göra resistansmätningen snart.

Hur ska jag göra för att säkerställa att det verkligen är genomföringen som är problemet. Det borde gå om jag fick tag på en ganska tjock kabel med kabelsko i varsin ände så kunde jag använda en bult för att fästa ihop på översidan och på undersidan och på så sätt kringgå genomföringen.

Jag hade på mätområde 2000k ohm och värdet blev 1030 men resistansen sjönk hela tiden jag mätte.

//Tony
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Som jag nämnde i mitt förra inlägg gav mätningen av genomföringen 1030 i
mätområde 2000k ohm men resistansen sjönk hela tiden jag mätte.

//Tony
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du typ 1K ohm på en sträcka som är några mm. har du ju ett problem...dessutom mätt utan nämnvärd ström.

När batteriet ska leverera ström som räcker för att driva startmotorn och allt annat i bilen samtidigt, lär den "flaskhalsen" bli väldigt hårt belastad...

Min personliga slutsats är att själva genomföringen är ditt problem!
Exakt hur det är möjligt vågar jag inte uttala mig om, mer än att där har du nog problemet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Jag tycker också att det kanske är felet men vill kunna utesluta det genom att koppla förbi genomföringen genom att använda en startkabel..

Jag menar att den ska starta om jag använder en av de startkablar som jag använder fram och kopplar mellan kabelskon på ovansidan och den andra änden på kabelskon på undersidan.

När jag gör så här så ska den starta tycker jag eftersom den startar när jag använder startkablar fram. Jag provade detta igår startmotorn slog till och drog runt men motorn tände inte en enda gång.

//Tony
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Men du HAR problem i genomföringen så oavsett om du har fler fel eller inte, måste du åtgärda det...börja där.

Mvh
Johan B

to
60
tojo57
BMW X1 2010
Om den hade startat med startkablar när man går förbi genomföringen då vet jag att det är där felet ligger med eftersom den ändå inte vill starta vill jag inte börja med det förrän jag vet exakt vad felet är.

Jag ska mäta på startmotorn mellan den tunna och jord när jag går förbi genomföringen med startkablar för att se vilken spänning jag har
när jag trycker på startknappen.

//Tony
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du har felsökt med tveksamma/trasiga startkablar och detta har bara gjort dig (och andra) mer förvirrade.

Startkablar är som redan nämnt inte idealiskt i felsökning pga. väldigt liten kontaktyta.

Eftersom du mätt upp 1K ohm på typ 4 mm metall, så VET du att där har du ett problem som måste åtgärdas - börja där!

Mvh
Johan B

to
60
tojo57
BMW X1 2010
Det finns två genomföringar som går igenom batterilådan bak den ena är lite tjockare och den ska gå till hjälp+ enligt er och så finns den en lite tunnare.

Båda dessa har ungefär samma höga resistans.
Så vi kan dra den slutsatsen att det inte är genomföringen eftersom det är mycket osannolikt att det är fel på båda dessa genomföringar.

Om jag mäter spänningen över den grova röda får jag 11.22 V
Om jag mellan genomföringen av den grova under och jord får jag 0.25 V

Om jag mäter spänningen över den röda smala 11.68.
Om jag mäter spänningen under genomföringen av den smala och mot jord får jag 12.46 V.

Om jag inte löser detta under helgen får jag lämna in den till veckan.

Ärligt talat har jag inte en aning om vad det är för fel.

Jag kan ju säga att det har ingen med genomföringen att göra.

//Tony
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror din "slutsats" om att det inte är något fel på genomföringarna är fel!

Mvh
Johan B

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Ibland kan man bara bli trött av att försöka hjälpa till....suck

--Att bara mäta spänning utan belastning säger inget om hur bra en anslutning eller kabel är vilket påtalats ett antal gånger här..

--Du skriver "Båda dessa har ungefär samma höga resistans", vadå, vilka resistansvärden fick du vid mätningarna på genomföringarna? Hoppas att du inte har något anslutet på genomföringarna när du gör resistansmätning.

--Den spänningsmätning du redovisar nu senast indikerar att genomföringen för den grova kabel är felaktig.

FAF

to
60
tojo57
BMW X1 2010
När jag mätte på den mindre genomföringen började det på 1600 med området 2000k ohm och resistansen minskade hela tiden efter några sekunder var det nere på 980.

Den grova började också på 1600 med område 2000k ohm och efter4 några sekunder var det nere på 1310.

Har ingen inkopplat när jag mäter.

//Tony
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.