AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
12.165

Startmotorn får för lite spänning

Sida 4 av 7
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Den smala röda från batteriet + pol går inne i bilen eftersom jag kan se den under instrumentpanelen på passagerarsidan. Då ligger det nära till hand att den grova också går inne i bilen.

Om det är någon som vet hur man plockar ned hjälpstart+ för att kunna se den grova röda som kommer från batteriet.

//Tony
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Enligt BMW TIS går den tjocka från batteriet ned till en genomföring till hö om batteriet , se bild: Länk

Det är nog bra att kolla under bilen på genomföringen där den långa tjocka kabeln är ansluten.

FAF
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Skulle vilja veta om den röda grova +kabeln från batteriet ligger under golvet eller hur den nu ligger.

//Tony
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Skulle vilja veta om den röda grova +kabeln från batteriet ligger under golvet eller hur den nu ligger.

//Tony
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det är väl bara att dyka ner och titta efter?

FAF
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är visst svårt att ta till sej information.

Kablarna 1 här Länk går under bilen. Muttrarna 7 sitter bredvid batteriet. Muttrarna 8 sitter under bilen. Titta där!

Såhär ser kablarna ut. Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Tack för alla hjälp.

Jag får hissa upp bilen i morgon. Förmodligen har kontaktdonet till den grova kabeln rostat av. Om så är fallet får jag svetsa på ett nytt.

//Tony
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Jag plockade bort skyddet under bilen bak så att jag kan se den grova kabeln som går under bilen. Här såg det fint ut frånsett att det var lite oxiderat. Jag slipade bort oxiden och gjorde ordentligt rent så nu ska det vara kontakt i alla fall.

Förut har jag mätt på fel kabel bak i skuffen.
Om jag nu ohm mäter mellan den grova röda kabeln på undersidan bak och hjälp+ har jag kontakt dvs kabelOk.

Om jag nu ansluter batteriet + pol och minus pol som de ska sitta bak och mäter spänningen mellan hjälp+ och hjälp- får jag 1.23V.

Om jag mäter mellan hjälp+ och batteriets - pol får jag samma dvs 1.23V.

Jag blir inte klok på det här.

//Tony

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad får du om du mäter hjälp- och batteriets pluspol?

Vad får du för spänning om du mäter direkt på batteriets + och minuspol?

Lossade du kontakterna under batteribaljan/genomföringen och gjorde rent och sedan monterade ihop det igen?

Jag har ändå en gnagande känsla av att det kan vara kontakten i genomföringen i batteribaljan.

Vad har du för värde om du mäter på undersidan av batteribaljans pluskontakt (den du rengjorde) och batteriets minuspol?
Vad har du för värde om du mäter på undersidan av batteribaljans pluskontakt och hjälp-?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Nu har jag kanske hittat felet.

Jag tar först bort den grova röda kabeln på undersidan av batterilådan och ohm mäter för att se om jag har någon kontakt på själva genomföringen för den grova röda kabeln. Multimetern visas då till min förvåning att jag inte har någon kontakt mellan översidan på genomföringen och undersidan på genomföringen

Kan man byta genomföring för den grova röda kabeln?

Jag har däremot kontakt på den andra genomföringen där den smalare röda kabeln går.

Vad får du om du mäter hjälp- och batteriets pluspol?
Svar: 12.25 V

Vad får du för spänning om du mäter direkt på batteriets + och minuspol?
Svar 12.6 V

Lossade du kontakterna under batteribaljan/genomföringen och gjorde rent och sedan monterade ihop det igen?
Svar: Ja

Jag har ändå en gnagande känsla av att det kan vara kontakten i genomföringen i batteribaljan.
Kommentar: Du har rätt enligt mina mätningar är det någon konstigt med själva genomföringen för den grova röda kabeln.

Vad har du för värde om du mäter på undersidan av batteribaljans pluskontakt (den du rengjorde) och batteriets minuspol?
Svar: 0.23

Vad har du för värde om du mäter på undersidan av batteribaljans pluskontakt och hjälp-?
Svar: 0.35

//Tony
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Ser ut som ett riktigt problem vid genomföringen, kan du ta några bilder?
En annan med liknande erfarenheter:

FAF
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Genomföringarna är nog ingjutna i plasten. Vore den av borde det kännas. Är väl inget som hindrar att man borrar ur genomföringen om den är av, och drar i en ny skruv med bricka och mutter...

Går ju att plocka ur hela baljan (om det är enklare). Verkar sitta med 8 popnitar.
Länk
Länk
Länk

---
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I värsta fall får du kanske köpa en ny balja, verkar kosta drygt 2000 kr:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Härligt med framsteg eller hur!

FAF
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Det som jag tycker är konstigt är den special genomföring för den grova röda kabel.
Denna specialgenomföring har gängor både på översidan och på undersidan.
Man ansluter kabelskor på dessa gängor och sätter på en mutter.
Denna genomföring ser fin ut men trots det är det på nått konstigt sätt avbrott i denna specialgenomföring som är gjord i metall som leder ström.

När jag ohm mäter på denna genomföring för den grova kabel visar den på avbrott vilken är konstigt men sant för multimetern ljuger inte.

Kan någon förklara hur en bult kan ha ett avbrott?

//Tony

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det är väl inte helt omöjligt att genomföringen har en "midja" som gör att den lättast korroderar av just där.

FAF
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Jag tyckte att det var lite konstigt att man hade avbrott på en metall genomföring.
Nu har jag kontrollerat överföringen för den röda grova kabeln och man ar en sluten krets mellan översidan och undersidan av metallgenomföringen.

Jag gjorde också denna mätning
Jag kopplade loss den grova röda + kabeln från översidan av överföringen samt kopplade loss den grova röda från undersidan av överföringen.
Jag anslöt nu en startkabel till kabelskon på översidan och den andra änden av startkabel till kabelskon på den kabeln som går fram.

Nu hade jag 3.8V mellan hjälp+ och hjälp-.
Notera att jag har 12,6 V mellan batteri+ och hjälp- vilket är samma som batterispänningen.

Jag trodde först en stund på genomföringen men eftersom det är metall blev jag skeptisk efter ett tag.

Om jag mäter på batteri- och på undersidan av överföringen av den grova röda kabeln har jag 12.6 V.

Det här blir bara konstigare och konstigare det måste vara något vi har missat.
Jag menar att man alltid ska ha samma spänning mellan hjälp+ och hjälp- som batterispänningen.

Nu är jag tillbaka på ruta ett och är inte ett dugg närmare en lösning än vad jag var för 3 dagar sedan.

Vi har en punkt som jag vet fungerar som är hjälp- eller batteri- båda dessa ger samma värden vid alla mina mätningar vilket tyder på att vi har en fungerande jord.

Enligt mina mätningar har jag 12.6V mellan hjälp- och batteri+.
Jag får samma värden om jag mäter mellan kabelsko + kabel bak under bilen och hjälp-

Hur kan jag tappa ca: 8 eller 9 V från bakdelen av den grova röda kabeln och till
hjälp +

Jag har tagit bort plastskyddet över hjälp+ och här ser det normalt ut.
Jag vet att jag har batterispänning mellan kabelskon under överföringen dit den grova röda går och hjälp-. Om nu bara den röda grova kabel går direkt till hjälp+ ska man inte kunna få 3.8V i stället för 12.6V.

//Tony
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Om vi resistansmäter den grova kabeln från hjälp+ till kabelskon under bilen, vad får vi då? Kontinuitet?

Med allt ihopkopplat, vad blir resistansen mellan hjälp+ och batteri+?

---
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Hur många och med vilken grovlek var anslutna på hjälp+?

Vilka inställningar har du på multimetern när du mäter "sluten krets"?

FAF
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Om vi resistansmäter den grova kabeln från hjälp+ till kabelskon under bilen, vad får vi då? Kontinuitet?
Svar. Jag hade på mätområde 200 ohm och då visar multimetern 0.3

Med allt ihopkopplat, vad blir resistansen mellan hjälp+ och batteri+?
Svar: Jag hade på mätområde 200k ohm och då visade multimetern 161.5 men resistansen ökade hela tiden jag mätte. Innan jag slutade var den uppe på 189.2. Den hade säker ökad ännu mer om jag inte hade slutat.
Här var pluspolen på batteriet avtagen, Vi mätte alltså kabeln som sitter på pluspolen på batteriet och hjälp+.

Men som jag tidigare nämnde har jag provat men att koppla startkablar till kabelskon på översidan och till kabelskon på undersidan dvs. inte används genomföringen och då fick jag 3.8 V
Slutsats det kan inte vara något fel på själva genomföringen i batterilådan.

//Tony
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.