AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
12.166

Startmotorn får för lite spänning

Sida 3 av 7
Tojo: Det är ju precis det jag skrivit tidigare, att det kan kanske finnas en sån säkring. Jag är inte säker på att det finns en sådan, men någon här inne vet säkert.
På E39 finns det även en "strömfördelningsbox" under golvmattan passagerarsidan fram, i denna box sitter ett antal "kraftiga" säkringar. Vet ej om du har nåt liknande i din X1 men det är värt att kolla upp?
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Hej!

Jag har lite svårt att förstå vad som kan ha hänt med den grova röda kabeln som går från batteri+ till hjälp+. En sådan kabel kan knappast gå av av sig själv. Kan väl knappas ha rostat av tycker jag.

Om man tittar på el schemat kan man se att det finns en "B+ terminal port, luggage well" kan det vara något fel på denna. Är det tänkbart eller kan man mäta för att utesluta detta.

//Tony

För i... Det börjar nästan låta som att du inte kan se skogen pga alla träd snart... Kolla upp säkrings-spåret. En säkring kan se "bra" ut men ändå inte vara bra nog påstås det. Uteslut de enkla (?) sakerna först, när alla de enkla sakerna är kollade o högst sannolikt OK så får du ta det vidare? Har du googlat ditt problem?
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Hej!

Mitt problem är förmodligen mycket ovanligt eftersom felet inte är de enkla sakerna som batteriet eller startmotor.

//Tony
Kollat säkrings spåret? Du har ju testat massor o inte kommit närmare lösningen? Dags att "vända blad" som Kungen hade sagt :D. Har du läst ut eventuella felkoder?
Kom felet "från en dag till en annan"? Gjort någon reparation/åtgärd precis innan felet uppkom?
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Problemet uppkom när min dotter skulle backa in hästsläpet i en svag uppförsbacke. Hon fick motorstopp (som det bruka bli vid den backningen eftersom det kräver endel gas). därefter kopplade hon av släpet (hon startade allt så inte igen direkt efter motorstoppet utan bilen fick vara i 2 minuter) sen gick den inte att starta alls det bara klickade två gånger efter varann vid tryck på startknappen (då lät från bakom instrumentpanelen).

Nu när det klickar klickar det två gånger med typ 2-3 sek i enbart startmotorn.

Detta felet har aldrig hänt förut.
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Har läst av felkoder med odbII läsare och det fanns inga felkoder.

//Tony
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Som Dawwe säger har du en pyroteknisk säkring vid batteriet som löser ut vid krock. Dessutom vill jag minnas från att jag monterade elen till draget på min förra E60 att det fanns ytterligare en kraftig säkring på innerskärmen framför batteriet.
Även om dessa inte har löst ut då har du möjliga felkällor i anslutningarna till dem.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
För att utesluta att pyrotekniska säkringen löst ut:

, så behöver du mäta spänningen på dom 2 anslutningar som går igenom bagagerummet, i så fall borde det inte vara full batterispänning på den grova kabelskon vid genomföringen.

FAF
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Vet någon om den grova röda + kabeln som kommer från batteriet går inne i bilen under mattorna eller under bilen.

//Tony
Går bilen att bogsera igång? Detta för att "utesluta" eventuella nyckel/startspärrs -problem.

Den grova pluskabeln går med största sannolikhet inne i bilen. På E39 tex så går den längs passagerarsidan, delvis under golvmattan...
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Jag har batteriet bak på laddning nu och undrar om det ska vara möjligt att kunna starta bilen om man kopplar på ett hjälpbatteri fram på hjälp+ och hjälp-?

//Tony
Så länge du parallell kopplar batterierna (plus till plus, minus till minus) så ser jag inte någon anledning varför det inte skulle vara möjligt. Tänk på att man kan behöva "ompositionera" startkablarna för att få tillräckligt god elektrisk kontakt. Är den elektriska kontakten inte fullgod så brukar det bara klicka ordentligt i startmotorns solenonid. Oftast är det "svåra" att hitta fullgod jord.

Jag är tveksam till att en OBDII felkodsläsare klarar att läsa av märkesspecifika felkoder,
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Förstår inte riktigt; du ser väl om den grova röda kabeln går iväg inne i bilen eller till en genomföring?

FAF
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Det finns ett ställe fram som är gjort för hjälpstart. Batteriet bak är bortkopplat och är på laddning så det används inte nu.
Jag kommer att ta det gamla batteriet som nu har en laddning på 13.2 V och koppla in det på hjälp+ och hjälp-.
Jag kommer dessutom och att mäta vilken spänning jag har mellan den grova röda på startmotorn och gods på startmotorn.

Menar du att man måste ha batteriet bak inkopplat.
Min målsättning är att kunna mäta utan att behöva plocka isär halva bilen.

//Tony
Jag skulle ha ett batteri anslutet på dess vanliga plats ja.
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Jag vet att jag inte har någon kontakt mellan den grova röda kabeln från batteriet och hjälp+.

Innebär detta i sin tur att det aldrig går att starta med ett hjälp batteri på hjälp- och hjälp+.

Det verkar som om kablarna från batteriet går inne i bilen.
Är det någon som vet hur man tar isär hjälp+.

//Tony
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Vet någon om den grova röda + kabeln som kommer från batteriet går inne i bilen under mattorna eller under bilen."

Som vi skrivit tidigare:

Det går 2 kablar under bilen från batteriet, en grövre och en tunnare. De har kabelskor under bilen, under batteriet, sen går de (direkt) till B+ under motorhuven (inga skarvar under bilen fram).
Det går 1 kabel genom bilen från batteriet till säkringarna bakom handskfacket.

3 kablar från batteriet. 2 under bilen, 1 genom bilen, längs golvet.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Jag har lite svårt att förstå vad som kan ha hänt med den grova röda kabeln som går från batteri + till hjälp+. En sådan kabel kan knappast gå av av sig själv. Kan väl knappas ha rostat av tycker jag."

Jo den kan ärga av. Kabelanslutning under är en svag punkt. Det har hänt ett flertal gånger, som ex i den här tråden (länkar igen) Länk .

Titta under bilen!

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
to
60
tojo57
BMW X1 2010
Är det någon som har något elschema som visar om den grova röda + kabeln ligger under golvet eller över golvet.

När jag tittar går den in till höger bak och sedan går det inte att se säkert huruvida den går genom golvet eller inte.

//Tony
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.