|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Hej! Här en sammanfattning av alla tester som jag har gjort. Först lite terminologi. + delen i motorutrymmet som används vid starthjälp kallar jag för hjälp+. - delen i motorutrymmet som används för starthjälp kallar jag för hjälp-. Batteriets plus pol kallar jag för batteri+ och batteriets minus pol för batteri-. När jag mäter för att kontrollera om jag har en sluten krets i en kabel och inget kabelbrott eller liknande kallar jag för kabelOk om jag har ett kabelbrott anger jag det till kabelFel. Alla mätningen görs med en multimeter och belastningstest görs jag med en 55W stålkastarlampa. Här är lite resultat av alla mina mätningar. Det är ett helt nytt batteri. Mätning nummer 1: Mellan gods startmotor och den röda grova på startmotor får jag 0.23V oavsett om jag har tändningen på eller inte. Mätning nummer 2: Mellan Batteri+ och gods startmotor 12.4V. Mätning nummer 3: Mellan Batteri- och den grova röda kabeln till startmotor får jag 0.24V oavsett om tändningen är på eller inte. Mätning nummer 4: Mellan hjälp+ och hjälp- 0.8V Mätning nummer 5: Mellan Batteri- och den grova röda kabeln som går till startmotorn med tändningen av 0.24V med tändningen på 0.24V och om jag låser bilen får jag 0.8V Mätning nummer 6. Mellan Batteri- och hjälp+ 0.8V Mätning nummer 7 Mellan batteri+ och hjälp- får jag 12.4V Mätning nummer 8: Om jag mäter resistans mellan kabelskon plus pol på batteriet och hjälp+ får jag värdet 1 på multimeter vilken innebär kabelfel. Mätning nummer 9. Mellan hjälp+ och gods på startmotor 0.8V Mätning nummer 10. Om jag mäter resistans mellan hjälp+ och den röda grova som går till startmotor får jag kabelOK Mätning nummer 11. Om jag nu kopplar in det gamla batteriet på hjälp+ och hjälp- och sedan mäter mellan gods startmotor och den röda grova som går till startmotor får jag 12.4V men den startar fortfarande inte. Jag har samma spänning oavsett om jag har tändningen på eller inte. Nu har jag snart slut på ideer. Detta blir konstigare och konstigare. Men skulle kunna tro att det är startmotorn men jag har testat den och det fungerar fint. //Tony |
|
|
Här en sammanfattning av alla tester som jag har gjort. Först lite terminologi. + delen i motorutrymmet som används vid starthjälp kallar jag för hjälp+. - delen i motorutrymmet som används för starthjälp kallar jag för hjälp-. Batteriets plus pol kallar jag för batteri+ och batteriets minus pol för batteri-. När jag mäter för att kontrollera om jag har en sluten krets i en kabel och inget kabelbrott eller liknande kallar jag för kabelOk om jag har ett kabelbrott anger jag det till kabelFel. Alla mätningen görs med en multimeter och belastningstest görs jag med en 55W stålkastarlampa. Här är lite resultat av alla mina mätningar. Det är ett helt nytt batteri. Mätning nummer 1: Mellan gods startmotor och den röda grova på startmotor får jag 0.23V oavsett om jag har tändningen på eller inte. Mätning nummer 2: Mellan Batteri+ och gods startmotor 12.4V. Mätning nummer 3: Mellan Batteri- och den grova röda kabeln till startmotor får jag 0.24V oavsett om tändningen är på eller inte. Mätning nummer 4: Mellan hjälp+ och hjälp- 0.8V Mätning nummer 5: Mellan Batteri- och den grova röda kabeln som går till startmotorn med tändningen av 0.24V med tändningen på 0.24V och om jag låser bilen får jag 0.8V Mätning nummer 6. Mellan Batteri- och hjälp+ 0.8V Mätning nummer 7 Mellan batteri+ och hjälp- får jag 12.4V Mätning nummer 8: Om jag mäter resistans mellan kabelskon plus pol på batteriet och hjälp+ får jag värdet 1 på multimeter vilken innebär kabelfel. Mätning nummer 9. Mellan hjälp+ och gods på startmotor 0.8V Mätning nummer 10. Om jag mäter resistans mellan hjälp+ och den röda grova som går till startmotor får jag kabelOK Mätning nummer 11. Om jag nu kopplar in det gamla batteriet på hjälp+ och hjälp- och sedan mäter mellan gods startmotor och den röda grova som går till startmotor får jag 12.4V men den startar fortfarande inte. Jag har samma spänning oavsett om jag har tändningen på eller inte. Nu har jag snart slut på ideer. Detta blir konstigare och konstigare. Men skulle kunna tro att det är startmotorn men jag har testat den och det fungerar fint. //tony |
|
|
Dina kommentarer till mätning 1 och 2: ""Mätning nummer 1: Mellan gods startmotor och den röda grova på startmotor får jag 0.23V oavsett om jag har tändningen på eller inte. Mätning nummer 2: Mellan Batteri+ och gods startmotor 12.4V."" Detta indikerar att det är avbrott på den grova röda kabeln från batteri till startmotor. Det verkar som den har en genomföring i golvet i skuffen med kabelskor både på insidan och insidan. Kolla denna genomföring först, troligvis är utsidan sämst. Syns på bild 2 och 3 här: Länk OBS! Koppla ur batteriet först! FAF |
|
|
Hej! Jag håller med att jag har ett avbrott mellan batteri+ och hjälp+ eftersom en multimeter visar detta genom att visa 1 dvs ingen kontakt. Enligt BMW finns det en förgrening under instrumentbrädan på passagerarsidan dit + kabeln från batteriet går. Jag kan se denna när jag tar bort skyddet att det kommer en röd ganska grov kabel. Om det bara är detta fel så ska den starta när jag kopplar in ett startbatteri på hjälp+ och hjälp- se mätning 11 nedan. Mätning nummer 11. Om jag nu kopplar in det gamla batteriet på hjälp+ och hjälp- och sedan mäter mellan gods startmotor och den röda grova som går till startmotor får jag 12.4V men den startar fortfarande inte. Jag har samma spänning oavsett om jag har tändningen på eller inte. //Tony |
|
|
Jag tycker ändå att du lämnar hjälp-punkterna tills vidare tills du rett ut felet på huvudkabeln genom att följa den från källan som fungerar(batteriet) . Om det finns 2 genomföringar , en fram och en bak så bör du kolla upp båda noga, förslagsvis lossa vid kabelskorna och mäta resp kabel separat. Då kan du även följa hur kabeln är dragen, går den till starten först efter förgreningen under handskfacket? FAF |
|
|
Hej! En ny mätning om var kabelbrottet finns. Mellan batteri+ som är den röda och ganska grova och kommer fram under passagerarsidans instrumentpanel. Här har jag ohm mät och jag har kabelOk här. Men jag har kabelFel mellan passagerarsidans instrumentpanel den röda kabeln som kommer från plus pol på batteriet och hjälp+. //Tony |
|
|
Härligt med din envishet! Är det på motorrumsidan då, är det kabelskorna? FAF |
|
|
Hej Det är något fel mellan den röda kabeln som kommer fram på passagerarsidans instrumentpanel och hjälp+. Det är så trångt under där så jag testade bara genom att sticka in en nål och mäta om jag har kontakt mot batteriets+. Har någon ett elschema där man kan se hur den röda kabeln från batteriets+ pol går fram till hjälp+. //Tony |
|
|
Här?: Länk Stämmer schemat tro? FAF |
|
|
Hej! Vad tror du när jag har kabelOK mellan batteri+ och den röda kabeln på passagerarsidans instrumentpanel. Vad tror du om man tittar på kopplingsschemat? Det kan ju knappast vara fel i B+ terminal point, luggage well vad det nu kan vara för något eftersom jag har en sluten krets mellan batteri+ och den röda kabeln på passagerarsidans instrumentpanel. Nu börjar mina ideer att sina. //Tony |
|
|
Har du tittat under bilen, under batteriet? Det går 2 kablar under bilen från batteriet, en grövre och en tunnare. Det har kabelskor under batteriet, sen går de (direkt) till B+ under motorhuven (inga skarvar under bilen fram). Det går 1 kabel genom bilen från batteriet till säkringarna bakom handskfacket (det är den som sommar). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Om man kollar på schemat så ska: -En riktigt tjock röd kabel 94mm2 gå till G6430 jump start terminal point,, gör den det? -Från den punkten ska det gå en röd kabel 25mm2(tunnare) till startmotorn, gör det det? -Från den punkten ska det gå en röd kabel 25mm2 till generatorn, gör det det? ska se om jag kan hitta kopplingspunkten vid handsfacket i schemat FAF |
|
|
Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hej Tack för alla svaren och ett stort tack till alla som hjälper till. Jag förstår inte riktigt hur plus kabeln från batteriet är kopplat till hjälp+. De på BMW sa att det förgreningspunkten under passagerarsidans instrumentpanel kan vara problemet ibland. Som jag nämnde tidigare har jag resistans mellan batteri+ och den röda plus kabeln under passagerarsidans instrumentpanel då måste jag också ha en spänning eller hur. Tänkte testa att att mäta spänning mellan den röda plus kabeln på passagerarsidans instrumentpanel och batteri- i morgon. Jag tror inte att det är någon ide att plocka bort skyddet under bilen bak eftersom jag tror inte att det är något fel där. Synpunkter på mitt resonemang. //Tony |
|
|
Hej Jag tycker inte att det kan vara något fel på batterisidan med "Strömfördelare med säkring heller" //Tony |
|
|
Hej Den tjocka från batteriet borde gå till kopplingspunkten hjälp+ enl: Länk klickar man på G6430 hamnar man här: Länk Den tunnare från batteriet borde gå till handskfacket enl; Länk klicka på X13020 så hamnar du här: Länk Är det där som kabelskon för den tunnare kabeln är monterad. FAF |
|
|
Hej! Hur tycker du att jag ska gå vidare? Har du något förslag på hur jag kan mäta för att komma närmare en lösning. Du skriver "Den tjocka från batteriet borde gå till kopplingspunkten hjälp+" Så den går direkt till hjälp+. Kan felet ligga i skuffen där batteriet ligger. För att gå vidare tycker du att jag borde plocka bort skyddet bak som sitter under bilen där genomföringen för plus polen går. //Tony |
|
|
Hej! Som det verkar och som du skriver går den grova röda kabeln från batteri+ till hjälp+. Men eftersom jag inte har någon sluten krets mellan batteri+ grova kabeln och till hjälp+ har jag något brott på kabeln. Kan det vara något fel i hjälp+ som gör att jag inte har någon sluten krets. //Tony |
|
|
Hej Du får nog som tojo skriver lossa skyddet bak under bilen och kolla hur det ser ut där. Även ta isär vid hjälp+ fram i motorrummet. Lossa vid batteriet först bara. Då kan du även mäta den tjocka kabeln separat. FAF |
|
|
Hej! Tack återigen för alla som har hjälpt till. Den röda kabeln som kommer fram under passagerarsidans instrumentpanel borde väl inte ha någonting med mitt problem att göra enligt din beskrivning och el schemat eller hur. Jag får börja med att skruva loss skyddet som sitter under bilen bak. En fråga här kan det vara någon säkring som är trasig i bagageutrymmet för den grova +kabeln? //Tony |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.