|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en BMW X1 2010 som har följande fel symptom. Om jag mäter spänningen på startmotor när jag trycker på startknappen har jag 8.7 V och när man trycker på startknappen så klickar det i startmotorn och surrar några sekunder och sedan klickar det igen. Har varit hos bilelektriska med startmotorn och den fungerar fint sa de. Har testat med ett nytt batteri och det är samma fel. Batteriet sitter bak på denna bil. I motorutrymmet sitter det en pol som är märkt med + och sedan sitter det en bult på högersidan som man kan använda som - pol. Jag har ingen spänning mellan dessa vilket är konstigt. Om jag mäter mellan + polen på bilbatteriet och bulten i motorutrymmet har jag 12.5 V på det gamla batteriet och 12.3 V på det nya. Om jag mäter mellan - polen på bilbatteriet och + polen i motorutrymmet har jag ingen spänning. Skulle vilja ha lite hjälp vad det kan vara. | |
|
Kolla jordflätan mellan motor och kaross. Inte helt ovanligt att de blir dåliga. Du kan använda en vanlig startkabel mellan motorn och karossen och testa - fungerar det då har du nästan garanterat dålig jordfläta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tillägg: det är inte vanligt att en så ny bil har dålig jordfläta mellan motor och kaross men den kan ha fått någon skada... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kolla kabeln mellan batteri minus och karossen. FAF |
|
| Hm....Det här borde väl egentligen Johan B skriva men 12.3 V i det "nya batteriet" är för lite (typ 30% laddningsgrad). Börja med att ladda batteriet till 100%. Är bilen manuell kan du eventuellt bogsera igång den o köra en längre sträcka (5-6 mil) o sedan stänga av bilen o göra ett startförsök med en gång. Startar bilen normalt då så vet du att det är batteriet som är boven i dramat, ladda batteriet med en batteriladdare isf. | |
|
Dawwe, den detaljen missade jag... 12,3V är i praktiken urladdat batteri, dessutom under 12,4V då batteriet börjar förstöra sig själv genom sulfatering på blyplattorna. Men kontrollmät även direkt på polerna för att få ett värde på själva batteriet. Dålig jordkabel från batteribaljan och ut/under bilen kan vara en orsak - inte helt ovanligt fel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej och tack för alla svar. Det som jag tycker är konstigt är att när jag mäter direkt på batteripolerna har jag följande. Nya batteriet 12.3 Det gamla batteriet 12.5. Oavsett vilket batteri som jag har av dessa har jag alltid 8.6 V på startmotorn när jag man trycker på startknappen vilket jag tycker är väldigt konstigt. Jag borde väl ha ungefär samma som jag har när jag mäter på batteripolerna. Så varför har jag bara 8.6 V när jag mäter på startmotorn och det är just detta som är problemet jag borde väl ha minst 12 V. Var sitter jordflätan som ni pratar om och hur testar jag den? //Tony |
|
|
Hej Igen Som jag nämnde tidigare så vill jag trycka på detta I motorutrymmet sitter det en pol som är märkt med + och sedan sitter det en bult på högersidan som man kan använda som - pol(Jordning vid starthjälp). Jag har ingen spänning mellan dessa vilket är konstigt. Om jag mäter mellan + polen på bilbatteriet och bulten dvs jordningen i motorutrymmet har jag 12.5 V på det gamla batteriet och 12.3 V på det nya. Om jag mäter mellan - polen jordningen på bilbatteriet och + polen i motorutrymmet har jag ingen spänning. Det verkar som att det inte kommer någon ström fram till pluspolen i motorutrymmet, det konstiga är dock hur det kan gå från 12,5V i vid batteriet bagagen, till 0 volt i motorutrymmet och sen 9 volt vid startmotorn. |
|
| Ohm-mät mellan + i motorutrymmet och + på batteriet så får du svart på vitt om du har kabelbrott där. | |
|
Hej och tack för alla svar Jag har nu satt det nya batteriet på laddning och får stå på till i morgon. Det som jag hakar upp mig på är att hur jag bara kan ha 8.6 V när man bara mäter på startmotorn när man trycker på startknappen. Jag tänkte att jag i morgon ska mäta mellan startmotorn och batteriets +pol som sitter bak. Här ska jag då ha samma spänning som när jag mäter direkt på bil batteriet. //Tony |
|
|
Även kablar till batterminus kan vara viktiga, den första att kolla är mellan batteriminus och karossen. FAF |
|
|
Hej! Tack för alla svar. Nu har jag gjort följande. Om jag mäter mellan + poolen på direkt på batteriet och i gods på startmotorn har jag 12.6 V. Jag provade också med en 55 W halogenlampa mellan + polen direkt på batteriet och direkt på gods på startmotorn och den lyser skarp så jorden är bra på startmotorn. Jag provade också att att ohm mäta mellan den + kabeln i bagageutrymmet som går fram till + polen för starthjälp som sitter fram. Här har jag ingen kontakt dvs det är avbrott. Jag provade också med startkablar på följande sätt. Den ena startkabeln direkt på + poolen på det gamla batteriet och den andra änden på + delen som används för starthjälp i motorutrymmet. Den andra startkabeln direkt på - poolen direkt på det gamla batteriet och den andra änden på - delen som används för starthjälp. Om jag nu mäter mellan den röda grova kabeln som går till startmotorn och gods på startmotorn har jag 4.5 V. Alla förslag till hjälp är tacksamma. //Tony |
|
|
Det sista startkabeltestet bör säkra att problemet inte ligger i kablarna från batteriet fram till motorrummet. Då du bör ha problem med kablarna i motorrummet. Antingen plus eller minus. Ett gammalt test som även bör fungera på modern bil är: Slocknar lampor (tex innerbelysningen) när du trycker på startknappen? I så fall är det ändå troligen något med batteriet (trots att det är nytt). Lyser de med samma styrka så har du sannolikt problem med kablar/startmotor. |
|
| Du borde ha en "pyroteknisk säkring" typ vid batteriet eller så nånstans. Uppgiften är att "bryta plus-matningen" vid olycka, men belysning mm fungerar fortfarande, har jag för mig. Kan den säkring ha löst ut på nåt höger-vänster? Eller om det inte ens finns en sådan här säkring? | |
|
Hej! Enligt mina mätningar med multimeter har jag kontakt dvs en sluten anslutning mellan + delen som används för starthjälp i motorutrymmet och den grova kabeln som går till startmotorn. Men som jag nämnde i mitt förra mail får jag bara 4.5V när jag använder det gamla batteriet som starthjälp och kopplar till + delen och - delen som används för starthjälp i motorutrymmet och mäter mellan den grova kabeln som går till startmotorn och gods på startmotorn. Jag menar eftersom jag har en sluten krets mellan + delen som används för starthjälp fram och den röda grova kabeln som går till startmotorn borde jag ha samma spänning som jag har på batteriet dvs 12.5 V och inte 4.5V som jag har när jag mäter. Jag tror vi kan bortse från jordfel eftersom mina tester visar att jag har bra jord i startmotorn. //Tony |
|
|
Från laddstället +, i motorrummet har du en kabel till startmotorn och du har en minuskabel, jord, mellan motorn och karossen. Någon av dem kan vara problemet. Eftersom det inte hjälper med startkablar i motorrummet bör du kunna bortse från allt mellan batteriet och laddstället i motorrummet. Hur var det med innerbelysningen? Slocknar den eller lyser vid startförsök? |
|
|
Det är nog bra att titta på en sak i taget. Börja med spänningen på grova kabeln till startmotorn och gör 2 mätningar: 1. Mät spänning mellan batteri-Plus på batteriet och den grova pluskabeln på startmotorn. Mät med tändning på och när du trycker på startknappen. 2. Mät spänning mellan batteri-Minus på batteriet och chassit på på startmotorn. Mät med tändning på och när du trycker på startknappen. På det här viset kan du se om respektive kabel tappar spänning, om den gör det har du en dålig kabel eller dålig anslutning. 8,6V på startmotorn tyder på det. Det är viktigt att göra mätningen även med belastning enl ovan. Här är ett exempel på hur man gör mätningen, det är gjord på generatorn men principen för mätningen är densamma. När du har grepp om förhållandena kan du gå vidare med hjälpstartkabeln i motorrummet. FAF |
|
|
Förresten, vilken motor har du? FAF |
|
|
Hej! Jag måste återigen tacka för den hjälp jag får av alla er. Det är en Diesel, manuell växellåda. BMW X1 Regnr.: Kombi sDrive 18 d, 143 Hk, [E84], Modellår: 2010, Tillv.mån: 2010/02, Motorkod: N47-D20C Först en fråga. Angående punkt 1 i föregående mail står det "Mät spänning mellan batteri-Plus på batteriet och den grova pluskabeln på startmotorn. Mät med tändning på och när du trycker på startknappen." Här menar du väl mellan batteriets - pol och den grova röda kabeln som går till startkabeln eller hur. //Tony |
|
|
Skulle kolla under batteribaljan. BMWs idiotiska lösning med oskyddade kabelskor under bilen som utsätts för all skit. Dom kan ärga av. Mäter man kanske det inte visar nåt, men belastar man blir det spänningsfall om det är dålig kontakt/ärg... Ex Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Nej Jag menar bat+ och grova röda kabeln på starten. med och utan belastning. Meningen är att få reda på om kabeln har en oväntad resistans, mätningen görs med multimeter inställd på DCV som med alla dom 4 mätningarna. Tänkte även kolla i BMW TIS om det finns något matnyttigt där. FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.