|
|
|
|---|---|
|
Hej Har två långmilare 530d touring. båda har gått c:a 35-38 tusen. Den ena har xDrive och det är den som har lite luriga vibrationer. Det känns som om vibrationerna inte kommer från chassiet eller hjullager. Det känns snarare som om bilen rister när man gasar iväg ut ur en rondell som exempel. Men den går råare rent generellt än den andra jag har - den går riktigt mjukt och fint (givet att det är en stor diesel). Tycker också man kan känna vibrationer när man varvar med neutralen i och när man motorbromsar. Mest känns vibrationerna vid lägre varv, typ 1500. Har aldrig haft xDrive innan, ger den vibrationer även om den är ok? Ger den vibrationer även om man inte beslastar motorn särskilt mycket? Några idéer MAtthias | |
| Låter som du skulle behöva byta olja i x-driven/fördelningslådan. Vibrationer som du beskriver brukar vara symptom på just oljebyte. Prova med de först | |
| En tanke - motorfäste? | |
|
Hej och tack Verkstaden har nyss fyllt olja i fördelningslådan. Men den kanske är på väg att ge upp? Tänker också på motorfästen, särskilt när det liksom rister vid gaspådrag. Matthias |
|
|
Varför fylldes fördelningslådan med olja? Är det rätt nivå? (fördelningslådan måste demonteras och vändas upp och ner för att tömmas och sedan återfyllas med rätt mängd) Är det rätt olja i fördelningslådan? Kom problemen efter "oljefyllningen"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Jag hade en felkod om olja i fördelningslådan. Verkstaden (som jag litar på) fyllde på. Jag hade samtidigt en massa andra felkoder då jag fått vatten i reservhjulsbaljan, så det fick bli en ganska snabb lösning med fördelningslådan. Bland annat fick jag en varning i huvudinstrumentet om transmissionsproblem. Men denna varning försvann när jag löst problemet med vatten i baljan och torkat ut därbak. Men det kan ju aldrig vara bra med för låg oljenivå, så då lät jag verkstaden fylla olja. Hade jag inte haft en nästa likadan bil att jämföra med hade jag kanske inte brytt mig, den har ju ändå gått ganska långt. Men som sagt, känner mig ännu inte helt säker fördelningslådan. Och vill heller inte lägga pengar på fel saker. Matthias |
|
|
...nej, problem fanns innan påfyllning av olja och jag upplever inte någon skillnad nu. Matthias |
|
|
Kom rycken efter oljepåfyllningen? Hur mycket fylldes? Hade den läckt ut olja innan? Hur kontrollerade de oljenivån innan och efter bytet? Var det rätt oljekvalitet - mig veterligen är det en specialolja i x-drive-lådan? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar (och frågor) Jag hade bråttom vid oljepåfyllningen så jag har inte hört med verkstaden hur de gjorde med påfyllningen, jag har heller inget kvitto eftersom jag ännu inte betalt. Men jag vet att de fick specialbeställa olja från BMW, så oljan är säkert rätt. Vet också att de fick skruva loss någon balk för att fylla. Men som sagt, jag litar på verkstaden. Jag bad verkstaden se över oljan eftersom jag hade en felkod som lät som låg oljenivå. Bilen rycker inte, det är mer som att den vibrerar/rister lite vid gaspådrag. tycker också det känns lite vid motorbroms. Annars är den nybesiktigad, så något som "hänger löst" borde det inte vara. Matthias |
|
|
Känns som att den felkoden om oljenivån i fördelningslådan kan ha kommit från just din vattenfyllda reservhjulsbalja. Sen om de har vart för lite olja i den så har de läckt ut nånstans. De borde sett om de fuktat runt packboxar etc. Hade iallafall inte bara fyllt på olja. Jag hade bytt all olja. Lättast är nog att tömma ut allt en gång. Fylla på till rätt nivå, köra med bilen. Sen byta oljan igen, då bör man fått ut de mesta av den gamla oljan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.