|
|
|
|---|---|
|
På M-Sport bromsarna (4-kolv) så sitter det nån slags vikter på utsidan klossarna. Vad fyller dessa för funktion? Hoppas ni förstår va jag menar, vet inte hur man bifogar en bild. | |
|
Du måste ladda upp bilderna på en fildelningsserver, t ex Dropbox, sen klipper du ut adressen (url:en) till bilderna och klistrar in den i inlägget. Men det låter som att det kan vara skrikdämpningsplattor. |
|
|
Ok ok... Nej asså dessa sitter ju ovanpå klossen typ. |
|
|
Syns ganska tydligt här Länk |
|
|
Om jag bara spekulerar lite så skulle jag gissa på att de sitter där för att minska vibrationer och missljud genom att ändra resonansfrekvens. // Magnus |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
944_Driver är spot on. Jag har själv sett liknande tidigare på tex Mitsubishi Lancer bromsar men då var de i form av små cylindrar - då var jag något osäker vilken funktion de hade - kommer inte ihåg i vilket sammanhang jag såg dessa men jag kunde ju såklart inte låta bli att snoka kring detta :-) Länk Här är tydligare bilder på hur det ser ut på beläggen till BMW-bromsoken Länk Länk Det är helt enkelt vikter för att reducera vibrationerna runt 1.5-2.5 kHz, används tydligen enbart till fasta bromsok (så inget vi kommer att se på de vanliga flytande bromsoken som sitter på majoriteten av våra vardagsbilar) Länk Här är två exempel på hur dessa vikter kan se ut Länk Länk Porsche (som alla andra) sitter kontinuerligt och filar och lägger en del energi på att förstå detta massa-fjäder-dämpare system - de går faktiskt ut med att under vissa omständigheter kan bromsarna skrika trots att man försökt göra allt för att undvika det. Notera att i videon ovan runt 2:10 sitter en bromsingenjör från Porsche och fipplar med dessa vikter och förklarar att de är där för att reducera vibrationer dvs skrik från bromsarna. |
|
WOW vilken feedback :) Tackar så mkt för all info!!! Man lär sig något nytt varje dag :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.