|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har en 520d LCI som vi haft i över 4 år och bilen går kanon men som jag haft par trådar mot andra bilar så blev det att vi behöll denna ett tag till. Den har rullat snart 19k och fullservad sedan den såldes. Nu på senare tid har jag märkt att den är lite svårstartad då den stått ute i minusgrader över natten. Mätt batteriet och den visar 12.54 Volt så jag misstänker inte den. Om jag skulle behöva ladda den vilken laddare ska jag ha går det med vilken som helst 12 v laddare eller ska den vara den som dem kallar smart laddare? Har ingen start/stopp funktion ifall någon undrar. Har beställt 4 glödstift då jag var hos en kompis som läste av den för någon månad sedan och han påpekade något med felkod för glödstift så jag utgår från det datan hittade. Han raderade och jag fortsatte köra. Har aldrig märkt något eller jo förra vintern var det nog enstaka gång också samma symptom också under minusgrader. Vad anser ni det kan vara? Har tänkt köpa till glödmodul också men hoppade över den då kompisen sa att den funkar då bilen startar hur som helst. HJÄLP MOTTAGES AV ALLA KUNNIGA | |
|
12,54V i ett AGM-batteri är inget vidare...AGM-batterier ska ligga ca 0,2V högre än ett vanligt "vått" batteri när du jämför dem vid samma laddstatus, så det motsvarar typ 12,34V för ett vanligt batteri och det är i princip "urladdat". Är det originalbatteriet från fabriken? Normal livslängd på ett batteri i en modern bil är ca 3-5 år men det är inte ovanligt med både kortare och även längre livslängd, allt beroende på körprofil och hur/om man sköter om batteriet genom att ladda det emellanåt med en bra laddare. Genom att låta en verkstad mäta upp kvarvarande batterikapacitet, får du svart på vitt exakt hur ditt batteri mår. De flesta verkstäder och även många bensinstationer har batterianalys-instrument och det tar bara några sekunder för att få svar på batteristatusen - dock kan det behövas demonteras en del paneler etc. för att komma åt batteriet för mätning (som kan sitta kvar anslutet i bilen, men mätning bör ske på polerna för exakt mätning). Man kan ladda med de flesta typer av laddare, men du bör använda en modern reglerad ("smart") laddare och undvika de gamla "brödrostarna" som kan skada batteriet om man är oförsiktig och även i vissa fall skapa mycket rippel i strömmen som kan skada elektronik i bilen. Bäst är om du kan ladda med en lite bättre/större laddare som även har ett särskilt AGM-läge då det ger högre laddspänning som AGM-batterier bör ha. Jag har en C-tek Multi XS 25000 (tror de heter MXS25 nu) som inte har AGM-läge men som har temperatursensor vid klämmorna som höjer spänningen när det är kallt - jag tycker den fungerar bättre än den C-tek MXS 7.0 som jag också har (fick den av farsan när de köpte hybridbil som inte har vanligt blybateri) som har särskilt AGM-läge. Den stora laddaren ligger kvar på en float-laddning efter den har laddat färdigt (ca 14,1V när det var runt nollan) och jag upplever att batterierna är "piggare" efter jag laddat med den i jämförelse med den mindre laddaren. Du bör ladda på "starthjälps-polerna" under huven och inte direkt på batteriet då bilen har IBS-sensor som förbikopplas om du laddar direkt på batteriets poler. Börja med att mäta upp batteriet och mätningen säger att batteriet är "OK", ladda upp det under minst ett (helst flera) dygn med en bra laddare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| först och främst ska du ha tack för tiden du lagt ner för att skriva så mycket och försöka hjälpa mig. Ang batteriet har jag inte en aning om vad den är för typ för jag har inte bytt den iaf. Jag mätte strömen vid motorutrymmet med en multimeter vid plus och motorblocket. Kan det inte vara bara glödstiften då? Har inte tittat tpå batteriet så jag har inte aning vad för typ av batteri den har men vad ska den visa i toppskick i volt menar jag??? | |
|
Fulladdat AGM-batteri bör ligga på MINST 12,8 men helst över 13,0V. Dock får du ett litet spänningsfall vid polerna under huven på kanske 0,1V eller så och du bör mäta batteriet när bilen är nere i "sleep-mode" för annars ligger det strömförbrukare på och sänker spänningen. Detta tar ca 16 minuter efter du öppnat huven och låtit blir att öppna/stänga dörrar/huvar eller annat som "väcker" bilen. Det brukar finnas en liten lysdiod/lampa inne i bilens display/växelspakskuliss som lyser så länge bilen är "vaken". Bilen (batteriet) bör även ha vilat minst två timmar (helst ett dygn) efter senaste körningen/laddningen av batteriet innan du mäter det, annars får du för högt mätvärde mot verkligheten. Vid kyla får du lägre mätvärde än vid sommarvärme. Kan skilja upp till 0,1V per tio grader C mätt från +25 Grader C som anses vara "normaltemperatur" när man pratar batterier och spänning/laddning etc. - temperatur som avviker från den ska kompenseras enligt diverse teorier som finns i olika tabeller. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det finns ett relä (typ) till glödningen, detta relä har en förmåga att ge sig har jag för mig? Så kolla felkoden noga så den inte pekar på relät? Eller i klartext: om felkoden/-erna säger nåt om att glödningen är defekt på alla 4 stiften så skulle JAG misstänka det där relät...Googla! | |
| körde 10 mil sen så var den på parkeringen över natten och det första jag mätte på morgonen var att låsa upp den lyffta huven och mäta utan att starta den eller något alls | |
| men det gjorde min kompis som trodde det var felet men den är okej relät alltså. så den funkar och den indikerade på antingen ettans eller någon annan glödstift och inte alla | |
|
Kan vara reläet, glödstift eller batteriet - kan också vara flera/alla av dessa fel... Men batterispänningen du presenterade visar på att batteriet är dåligt laddat - dock mätte du kanske när bilen var "vaken" och då blir det lite lägre mätvärde än det borde bli. Börja med att mäta upp batteriet hos en verkstad med rätt instrument - då får du svart på vitt om du behöver byta batteriet eller inte! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| fan alltså vad kul att få snabb respons på inlägg det upskattar jag förbannat mycket. Tusen tack till er alla grabbar | |
|
Låser du upp bilen så vaknar bilen och drar massa ström och du får ett betydligt lägre mätvärde då batteriet inte är i vila utan under belastning.. Jag brukar koppla mätinstrumentetet så jag kan läsa av utan att låsa upp, eller öppna någon dörr eller huv. |
|
| Då kan jag låsa upp den lyfta på huven låsa den igen för då är den i sov läge eller hur? | |
|
Lås upp bilen, öppna huven i uppfällt läge och stäng dörrarna utan att larma på - därefter väntar du i ca 16 minuter tills bilen har gått ner i "sleep mode". Så fort du öppnar eller stänger en dörr/lucka eller larmar av eller annat, vaknar bilen så rör ingenting för då vaknar bilen igen - kika efter lysdioden/lampan som lyser i displayen/växelväljarkulissen - kolla vad som lyser när bilen är vaken och sedan kollar du igen efter 16 minuter, då ska den inte lysa längre... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Går den inte direkt i sleep mode när jag låser den? Jag har ingen lampa som du pratar om, var ska jag se den förstår inte? | |
|
Nej, den går inte ner i sleep-mode direkt - det tar ca 16 minuter efter du gjort "sista åtgärden" som håller bilen vaken/väcker den. Det är kanske inte alla bilar som har lampan, men på automatväxlade bilar brukar det vara en gul liten lampa som lyser i kulissen när den är vaken. Om du låter bilen stå orörd i t ex. 10 minuter och sedan öppnar en dörr - får du vänta ytterligare ca 16 minuter igen innan den gått ner i sleep-mode... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok då vet jag ska kolla upp det. Tack för tipset | |
|
Jag brukar dra ut två kablar tillfälligt så kan jag mäta utan att öppna huven alls. Vad menar du med svårstartad ? Känns batteriet segt och drar runt motorn sakta, eller är det bra kräm så motorn vevar på snabbt men utan att tända till, då känns det mer som glödstiften |
|
| Motorn vevar på bra men startar lite sent så att säga | |
| Då är det ju inte batteriet. Då är det glödningen eller bränslesystemet | |
| Har beställt nya glödstift så får hoppas på att det är det | |
|
Visst kan det vara glödstiften men har du mätt upp batteriet? Det tar 20 minuter att göra med väntetiden för att bilen ska "somna" och är gratis om du mäter spänningen själv och brukar även vara gratis om man ber snällt att få låna mätinstrumentet för batterikonditionen eller ber dem ta en minut av sin tid... Att mäta är att veta! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hade exakt samma fel som dig på vintern. Bytte batteri, sen fungerade det utmärkt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.