AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.653

E39 -01 vad för tätningsmassa till strålkastare?

Al
22
Alvar Södling
E39 530dA Touring -01
Tja har beställt nya glas till mina faceliftlyktor eftersom de var bortom räddning, någon som vet vad för sorts tätning som fungerar bra när man ska täta om dom med de nya glasen på sen?
mvh
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
finns tips i denna tråden Länk
Har inte testat själv
Här är länken till tätningsmedlet som finns i tråden
Länk
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Jag har tagit isär lyckor tidigare och det har räckt med massan som redan sitter på lyktorna , bara att värma upp igen när nya glasen skall på
Al
22
Alvar Södling
E39 530dA Touring -01
Verkar ju kanske bara vara att värma upp det gamla då, känns bara lite vanskligt då ägaren innan bytte justerpinnar i dom o även då använde det gamla limmet igen, man vill ju helst slippa fukt i lyktorna hehe.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag skulle täta med Sikas produkt för plastrutor i marina applikationer.
Länk

Som generellt lim och tätmedel är Sikaflex 291 suveränt, men den rekommenderas inte för alla typer av plaster och där kommer denna nichprodukt in. Det ger en övermålningsbar tätning som man uppfattar som gummi.

Sikas produkter köpet man i båttillbehörsbutiker eller på lämplig näthandel.
Al
22
Alvar Södling
E39 530dA Touring -01
Kanske blir att köpa det då:) en fundering bara, borde inte rutlim till bilar fungera ungefär lika bra? De stelnar ju till en gummimassa och kan hålla en ruta på plats, känns ju som ett glas till en lykta inte skulle vara någon match då?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hur menar du att glaset är bortom räddning?

På vår E39 var plasten matt och mjölkvit så lyset på vägen var nästan noll på natten. Jag tog 2500 slippapper och våtslipade för hand, sedan polermedel också för hand och avslutade med att lägga på bra vax. Tog en timme och de blev som sprillans nya och det håller flera år.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Inte säkert att rutlimmet funkar på plast. Men det värsta som kan hända är ju att du får limma om med annat lim.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Håller med BMW MAN , jag tog bara isär för att bytta justerpinnar.
Har också bara våtslipat , beroende på hur dom ser ut olika grovlek på slippappret.
Jag startade med 800 sedan 1200 , 2000 och avslutade med 2500 sedan tog jag Meguiars Headlight restoration kit och PlastX , dom blev som nya.

Men har du sprickor/hål i dom kan jag förstå glas bytet ( fast det är plast :) )
Al
22
Alvar Södling
E39 530dA Touring -01
¨glasen¨hade krackelerat/spruckit på insidan, såg ungefär ut som tjockt spindelnät typ. Såg rätt djupt ut och sen är man väl lite lat så jag köpte sprillans glas istället, runt en tusing gick det på så inte allt för illa :)
Var köpte du de nya glasen?
Al
22
Alvar Södling
E39 530dA Touring -01
EBay, finns även på en sida slm heter carstuff.se där var det lite dyrare dock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.