AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.489

Motorstart inte möjlig G31 2018

120
Håkan M
BMW 116i -16
Hej
Jag möttes av meddelande imorse att "Motorstart inte möjlig" och "Störning i startsystemet", ring vägassistans. Bilen har endast gått 17 mil så det var efter första turen. Ca 18 grader kallt och jag hade kört värmaren 20 min före första försöket.
Senare under dagen plockade jag bort batteripolen på batteriet under huven men allt blev inte strömlöst så det verkar finnas mer än ett batteri. Var finns det? I skuffen som på F11 hittar jag inget.
Någon som har tips på åtgärd? Annat än bärgning.

Tacksam för tips.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vanligtvis brukar ju batteriet sitta bak på BMW så jag hade nog gissat att det gör det på G31 också. Realoem verkar antyda det också, men jag vet tyvärr inte hur man kommer åt det. Så du behöver nog grotta runt lite där bak om du vill lyfta polen.

Sen är ju förstås ett alternativ att batteriet har dålig laddning också, har hänt mig att en ny bil levererades med låg laddnivå i batteriet. Så har du möjlighet att ladda kan det vara värt ett försök.
120
Håkan M
BMW 116i -16
Jag letar vidare imorgon och laddar batteriet, körde dock 13 mil landsväg innan problemet och har kört värmaren fyra gånger efter problemet kom så batteriet verkar ha varit väl laddat imorse.
ju
164
juha01
F10 -15
Kan du inte prova med startkablar, alternativt ladda den via kontakterna under huven?
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Jag gissar att du står dumt till, och att bilen är full av packning, men jag skulle inte tveka att ta en assistans-bärgning på en sprill ny bil. Du får ju en ersättningsbil så du kommer kunna fortsätta din resa, och du kommer hållas skadeståndslös då det är garantiärende. Allt annat är i mina ögon extra arbete till ingen nytta...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med en så ny bil med garanti är det bara att ringa BMW-assistans som ingår (i alla fall i de svensksålda bilarna) så får de lösa problemet åt dig.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
120
Håkan M
BMW 116i -16
Bilen startade imorse (-5 grader ute), men inte vid första försöket. Jag gjorde ett andra test med nyckel nummer två (den enklare) och då startade den. Jag vet inte med säkerhet att nyckelbytet spelade roll. Senare efter lite körtid funkade även den avancerade nyckeln.
Hursomhelst måste bilen funka även i många minusgrader så ytterligare utredning krävs. Assistance var beredda att hjälpa till men då var det till närmaste verkstad och det hade blivit struligt för oss då vi var på resa. Nu kunde vi ta oss hem med takbox mm på ett enklare sätt.

Tack för alla tips.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.