AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.401

Höga varvtal, måste växla tidigt, är något fel? 320, -03

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gubbe och gubbe... :(

Du vet väl skillnaden på ålder mellan en man och kvinna!?

En man är aldrig äldre än vad han känner sig vara,
en kvinna är aldrig äldre än vad hon ser ut att vara...! ;)

En rak bensinsexa går bäst om den får lite varv och då låter den även ljuvligt...det måste dagens ungdom förstå och få uppleva! :)
(Bensinsexornas era är nog tyvärr snart slut så passa på och njut!)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det där med ålder är individuellt, jag är definitivt gubbe, men ingen sur-gubbe...än :D.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Har sett värre utväxlingar, morsans gamla Peugeot 307 xs var det bara att slänga i 5:an i 50 km/h, 110 km/h i behagliga 3750 rpm :S

/P-O
Man skall dock komma ihåg att en motor går som bäst snålast lättast vid det varvtal den har som högst vridmoment. BMW’s gamla sugmotorer brukade ha högst vridmoment kring 3000-3500 varv rent generellt.
Har kört både 320i 2.0 E36 och 2.2 E46 i runt 4-5 år totalt och såg aldrig varvet som ett problem. Visst ligger nålen högt på mätaren men jag upplevde det aldrig som störande i kupén. Utväxlingen gör dessutom att bilen upplevs rätt pigg vid normalkörning, kanske t.o.m. lite piggare än vad den egentligen är.
bo
283
borka
325i Cab -10
Dawwe: Fast det kan ju inte gälla motorer som har 'magerläge'? Upplevde i början att min 325.a N53 varvade en del, men när jag tittade idag så låg den på ca 2150 varv vid 100 i mätarfart. Man 6. Man vänjer sig fort, nu tycker jag det är helt ok varv. Dessutom kan jag gå så lågt som 1200 varv utan att den protesterar. Under det tänds pilen för nedväxling.

/Anders
Zi
16
Ziad Hamad
BMW X6 2014
Hej Om någon kan hjälpa mig att hitta felet på min Mercedes automatiskt växellåda?

Vid 40 går den i 5:e växeln väldigt snabbt???
Mercedes G klass modell 2006.
Tack tack
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
@Ziad, växellådan är väl programmerad att välja högsta växel så fort som möjligt för bästa bränsleekonomi. G klass är ju en "offroad" bil så lägre utväxling jfm högre toppfart är nog större prio vid utvecklingen. Så länge den växlar ner vid acceleration och inte står och hackar på 5:an så är det väl ok. Värsta fall så köra med manuellt läge?

/P-O
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.