|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder! Jag har för inte så länge sedan anskaffat en 320, 2003 med 170 hk, men har märkt att jag måste köra i relativt höga höga växlar under låga hastigheter. Exempelvis, så kan jag ligga i 4ans växel vid 40-50 km/h och 5ans växel vid cirka 60-70 km/h. Vet inte om detta när normalt.. Har ägt "svagare" bilare som VW Golf 1.6 på 110 hk och då växlade jag betydligt senare. Vad kan felet vara? Tack på förhand! | |
|
Menar du att du måste växla tidigt för att varvtalet är högt eller att du KAN köra i så låga farter på hög växel? Om det är det första kan det vara bra att veta hur högt varvtalet är i dessa farter på respektive växel. Kan inte utväxlingen på just den modellen men jag har mycket svårt att tro att den ska varva högre än en 1.6l Golf? |
|
|
Har nu filmat en vanlig accelration genom alla växlar. Kanske lättare att förstå då :D Länk |
|
|
Problemet är att det är en helt galen utväxling på dessa modeller. Vid aktiv körning kan det vara rätt kul eftersom den blir rätt rapp i förhållande till vad det är för motor. Men vid vanlig alldaglig användning blir det helt fel. Golfen har nog en betydligt "vanligare" utväxling. |
|
|
Galen utväxling vet jag inte om det är. 3000 varv på 5:an i 100 är inte galet mycket med tanke på den "lilla klena motorn". Har för mig en gammal 325i E36 varvade liknande i 100, men den orkade även varva ut till varvstopp på 5:an, det är kanske likadant på en 320i med tanke på att den officiella toppfarten är hela 226 km/h? Den officiella toppfarten på min gamla 325i E36 var 233 km/h, men den gjorde 236 km/h enligt GPS vid varvstopp :D. Jag är ganska övertygad om att BMW testade olika utväxlingar innan de bestämde sig för denna o kom fram till att just denna (dessa) utväxlingar var den (de) bästa kompromissen (-erna) mellan förbrukning och prestanda? Du kan faktiskt göra EN sak för att få ner varvtalet, men det kräver en del tankeverksamhet innan man sätter planen i verket. Det man gör är att man monterar däck med större omkrets. Normalt kan man montera däck med 5% större omkrets utan problem, men man måste kolla upp detta noga innan, jag vet INTE hur det är på 320i E46. Jag har iaf monterat "jättestora" däck på min bruxis, original är 205/50 15 (184 cm omkrets) men jag kör på 195/55 16 (195 cm omkrets), det är lite mer än 5% större omkrets. Det är dock inga problem alls (trots sänkt bil med coilovers) då just Passat har massa luft i hjulhusen. Bilen drar ca 0.8 i 120, om den hade dragit mer eller mindre med original vet jag ej. Det negativa är att hastighetsmätaren blir ruggigt exakt, dvs 120 på mätaren är 121 km/h på GPS i mitt fall, så man måste passa hastigheten extra noga (normalt visar en random hastighetsmätare typ 5-8 km/h högre hastighet än den verkliga...). Min bruxis är en VW Passat -96 o den varvar som din 320i, det är inga problem att marscha 140-150 även om varvtalet är 4500, men den drar ju betydligt mer bränsle då än vid 120... |
|
|
Ja, det var värst! Måste medge att det var betydligt högre än jag trodde. Lite konstigt kan jag tycka eftersom där finns en hel del vrid att tillgå. Tyvärr finns det nog inte så mycket att göra åt det med en rimlig insats... |
|
| NGV11: Däck med betydligt större omkrets är den enda "rimliga" lösningen. Självklart kommer hastighetsmätare/varvräknare visa exakt lika mycket som innan, men den verkliga farten kommer vara ett antal km högre. Som bekant så mäter hastighetsmätaren vinkelhastigheten (antal vara hjulet snurrar per tidsenhet) och förutsätter att det sitter däck med original omkrets. Så större däck ger inte synbart lägre varvtal, däremot högre fart vid samma varvtal, dvs man har uppnått det man vill :D. | |
| Jag ifrågasatte inte ditt förslag Dawwe, det var väl bra tänkt! Det blir ju aningens bättre även om det inte direkt ändrar karaktär på bilen. Huruvida det är "rimligt" är väl upp till betraktaren med tanke på kostnaden för en ny uppsättning däck till varje säsong? | |
| NGV: Helt rätt. Man monterar möjligtvis dessa större däck när det är dags att köpa nya däck. | |
|
Utväxlingen är som sagt lite högvarvande i 320i, men den blir ändå tyst i färd... Vill man vara "seriös" kan man byta bakaxeldiffen (har även för mig att bilar med automatlåda har lite "bättre" utväxling för detta ändamål) till en från en motorstarkare bil t ex. 325i. Men det kräver lite jobb och kostar en slant även om det går att hitta billiga diffar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad jag har utläst av era svar så är det däcken som gör skillnaden! Då vet jag det, trodde nämligen att det var något i motorn hehe :D God jul på er förresten! :) |
|
|
Nja, att den varvar lite högt vid en viss hastighet beror på utväxlingen i bakaxeldiffen (och växellådan) - diffen går att byta om man inte vill ha så högt varv. Dock blir bilen tröttare i accelerationen men varvet sjunker och även förbrukningen... Men som redan nämnts har BMW valt den utväxlingen efter noga övervägda kompromisser i form av t ex. ljud, förbrukning, prestanda mm. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är till (större) däck du skall byta om du vill "göra något åt problemet", eller rättare sagt det är det enklaste sättet. Det finns andra sätt, tex att byta diff men det är ett betydligt mer komplicerat ingrepp än att byta däck :D. Men som sagt, du måste ha koll på hur stora däck som funkar, men i regel så brukar de flesta bilar klara 5% större omkrets. Kom oxå ihåg att just en omkretsskillnad på max +-5% är vad lagen tillåter som mest. Sen att detta sällan (aldrig) kontrolleras vid besiktningen eller motsvarande är en annan historia. Kom även ihåg att större däck kommer INTE ge nån skillnad alls på mätarfarten, den kommer fortfarande visa 3000 varv vid 100 km/h på mätaren, skillnaden är bara den att med originaldäcken så var farten säg 94 km/h i verkligheten, medans med större däck så är den verkliga hastigheten 100 km/h. | |
|
Byt bil. Alla E46 manuella har låg utväxling = högt varvtal. Även 330. Däremot föregångaren E36 var högre växlad. Ex.vis E36 323 med 170 hk, Vid 3000 varv på femman gjorde den 125-130 km. Mycket bättre motor på 2.5 lit. E46 320 med 2,3 lit är för mig den kraftlösaste sexan av BMWs motorer. |
|
|
Vad är problemet, egentligen? BMW har alltid valt utväxling för bästa kompromiss mellan acceleration, körbarhet, ljudkomfort och bränsleekonomi. 2,2-literssexan i 320i är högvarvig, den ger sitt bästa över 4000/min så utväxlingen är anpassad för att kunna utnyttja de varvtalen. Och om det nu inte är något fel på motorn, går den silkeslent och med låg ljudnivå även på lite högre varvtal - den är gjord för det... Sen är det ju så, att en sexcylindrig maskin har 50% fler tändpulser per motorvarv än en fyrcylindrig, så är man van vid fyror kan man uppleva varvtalet högre än det faktiskt är (vid 3000/min låter en sexa ungefär som en fyra vid 4500/min, om man ska jämföra ljudets frekvens). Låt motorn jobba på lite varv - då får du både ut bäst prestanda, och kan njuta av den härliga motorsången! (Med "lite varv" menar jag att varva ur till åtminstone 4000-5000/min på växlarna, så varvtalet inte "droppar" under säg 3000 vid uppväxling - då är bilen riktigt pigg!) |
|
|
Problemet är väl belyst i flera trådar ang BMW och dess 2,2 liter motor i 320. Antingen gillar man 4000 varv vid 110 eller inte. (skrev 2.3 tid FEL) Håller med om att bilen är smidig och lite symaskin över motorn men passar inte med femväxlad låda. Överväxel eller sexväxlad som sänker varvet vid motorvägsfart (120). Som det nu är så saknas en växel till. Att byta till större däck är mest trams. |
|
| Anderz007: E det så? Trams? Det är det enda ekonomiskt försvarbara (?) sätt att få ner varvtalet. 5% större rullomkrets sänker varvtalet med typ 250 varv/min vid 100 km/h. Men visst det är mycket lättare och billigare att byta till 6-växlad låda, eller för den delen byta till en "diff" med annan utväxling. Säkert värt pengarna med tanke på vad en E46 320i (2.2) kostar (typ 30k?). | |
|
Mitt förslag var: Byt bil. Större däck/ och fälg? Menar du enbart däcken? Alla fyra eller bara bak? |
|
| Han skall byta bil nu när han precis köpt en? Jag tror inte det är riktigt aktuellt, Man byter alla 4 däcken enligt mig, till samma dimension runt om (iaf på en 320i) så man kan "rotera" de o få ut flera mil. Det spelar ingen roll hur stora/små fälgarna är, det viktiga är att man monterar hjul vilka har större omkrets, 5% är vad lagen säger att man får avvika från "fabriksdimensionerna" vad gäller omkretsen, och i regel så är det fullt möjligt att montera så pass mycket större (omkrets!) däck. Om 320i har 205/55 15 som original dimension (190.5 cm) så kan man tex smacka på 215/60 15 (200.7 cm) så har man ökat omkretsen med så mycket som lagen tillåter, men man måste givetvis säkerställa att det går fritt även vid full infjädring med fullt rattutslag | |
|
Jag tror att det i stor utsträckning handlar om att vänja sig vid bilen - den varvar lite högre än många andra men en sexa går mjukare men låter som den varvar mer än en fyra vid samma varvtal...som redan nämnts är det 50% fler tändtakter på varje varv gentemot en fyra. Det är inga större problem med bilen och utväxlingen egentligen - den drar inte så mycket soppa och är rätt pigg om den får rejält med varv och den går mjukt och fint! Så vänj dig vid bilens karaktär innan du gör något förhastat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Gubbjävlar som du o jag av den "gamla skolan" fick inte lära sig (om/när vi gick i körskolan) att man skall "växla upp så snart man kan o köra med lågt varvtal", eller för den delen att "hoppa över växlar genom att gasa på mer i den lägre växeln". Men jag håller med, det är inget reellt problem, utan mer än vanesak. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.