AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.694

Köpråd till tidigare Audinörd

Ryckte till i köpfingret och tänkte inhandla bruksbil, polaren köpte en 2016 318d f31 xdrive och jag blev avundsjuk efter en åktur, ni vet lite som när grannen har en ny Stiga gräsklippare och man står bakom häcken och stirrar men man vill inte att det ska synas.

Kikat runt lite på blocket, budget 130-160, vet att det inte riktigt räcker till en 2016 men en 2015 borde man väl få och som jag förstått är det mindre skillnader mellan dessa 2 årsmodeller, det jag lyckats klura fram är att 2016 har 150hk istället för 143, och att lyktorna fram är LED istället för xenon samt mindre skillnader på front och inredning.
Men vad mer skiljer? Samt vad bör man hålla utkik på?

Inom budgetramen finns bilar som gått allt i mellan 8k till 16k mil, men där kan även en 16k bil ha 3 ägare medans en 8k bil kan ha 9 ägare.
Eller bör jag helt enkelt avvakta tills 2016 går ner lite till?
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Ska du ha automat eller manuell? Jag tycker personligen att kombinationen 318d/320d med manuell låda inte lirar särskilt bra ihop. Upplevde att det ofta blev lite yxigt och svårt att köra riktigt mjukt.

Annars är det en helt okej och snål bruksmotor även om jag föredrar bensin. Hur många mil kör du per år? Ska du ha M-Sport?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
2016 kom faceliften på F31, det är väldigt små förändringar generellt. Du kan se lite jämförande bilder här, t.ex. Länk

Jag skulle säga att det är större skillnad beroende på spec på bilen än vad faceliften har med sig. Så hittar du en fin bil utan facelift skulle jag gå på den.

Tror varken LED eller Xenon var standard på F31, utan det finns snikspecar med halogen också.
Helst diesel och manuell, blir nog ett chip som polaren tog till sin, betydligt piggare efter det. Kör en hel del, avverkat säkert 9k mil med audin på 4år.

M eller inte spelar mindre roll, hellre mycket utrustning och bra skött bil än styling och slutkörd.
Tack för svar Wiberg.

Mina fundering har är väl om jag ska slå till på en 2015 nu då de ligger runt 140k och uppåt eller avvakta tills 2016 sjunker lite i pris, har ikväll läst tillräckligt med skrämmande historier om N47 motorn (kedjeras) medans 2016 har B47.
Och vissa av de jag kikat på har ju just N47 och ligger allt mellan 8-16k mil, vågar man köpa en 2015 som gått säg 14k mil på 3år??

Enda kravet jag har är xdrive och drag, ska jag köpa en bil ska det vara fyrkrafs.
Transocean
En med N47 skulle jag inte ta. Min började rassla rejält vid 10 k.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man måste nog skilja mellan pickar och morötter när det gäller N47-motorn!

Den hade stora problem under perioden 2009-2011 ungefär men sedan verkar problemen ha minskat avsevärt - troligen effekten av diverse uppgraderingar och inte minst resultatet att de värst drabbade årsmodellerna har kedjor som är levererade med fel stålkvalitet - ett resultat i sin tur av att ett gigantiskt japanskt stålföretag medvetet fuskade och levererade stål med fel kvalitet till mängder av tillverkare av kamkedjor världen över. Det är inte bara BMW som är drabbade av detta...

Sedan bör man beakta att Transocean är en av de största N47-motståndarna här på forumet...! ;)

Då skulle jag personligen vara mer orolig för följande två större presumtiva tekniska problem:
1. X-drive-fördelningslådan: de är "sköra" och det verkar inte spela så stor roll i vilken bil de sitter, utan om man är oförsiktig med olika mönsterdjup på däcken, verkar de haverera förr eller senare...

2. Synkringen som kan spricka på backväxeln i de manuella lådorna - de är också sköra och kan gå sönder utan förvarning med resultatet att man inte får i backen.
Just det problemet verkar inte heller gå att undvika/minska risken för genom att man byter olja i lådan regelbundet...synkringen kan gå sönder ändå. Ska tydligen bero på för klent tilltaget material i stålringen - går att renovera och då få en förstärkt synkring men det är en dyr operation.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Håller med Johan B! Manuella lådor verkar ha problem med backvxl:n.
X-drive verkar även den ha hållbarhetsproblem.
Och visst, jag är en N47-hatare även om den egentligen är en bra motor om det inte vore för kedjan ... köp en bil från 2016 är mitt tips.
Tack för tipsen, dock spräcker en 2016 min budget, en vettig lågmilare ligger ju på 220k+ Och jag hade tänkt ett tak på 160k.

Kikar som mest på lågmilare 2014-2015 och sedan skaffa helförsäkring som backup.
Dvs får jag tag på en bil som gått max 6k mil så har jag nog sålt den innan den passerat 12k mil.

Jobbar som mekaniker och har faktiskt demonterat 2st vxllådor på 2 olika Bmw’s där backen lagt av på jobbet, båda var dock äldre än 2011 typ 2007-2010.
Lutar mot en 2014 med under 7k mil, då täcker en helförsäkring ev motor + vxllåda och hinner nog sälja igen innan den passerat 12k mil..
Många på annons just nu har gått över 10-12k mil och 2016 blir svår att hitta under 200k.
Danne Umeå
Kan bara hålla med angående backväxeln.

Min höll 20k mil innan backen slutade funka.

Jag fick renovera min dyrt för ca 25k för att det inte fanns några lådor att få tag på varken i sverige eller tyskland.

En tysk säljare skrev till mig att hade han haft 100 lådor hade han sålt 100 imorgon.

Nu i efterhand har jag sett annons på blocket från en kille som fixar lådan för 8k, så det är ju betydligt mindre pengar.

Men hade jag köpt idag så hade jag valt automatlåda
BLR213: Länk
Har beslutat att avvakta lite och satsa på en Euro 6 istället, efter att ha provkört en 2014 318 och provat polarens 2016 318 ikväll så är helt enkelt prisskillnaden för liten med tanke på värdeminskningen mellan årsmodellerna, även om 2014 än idag står sig bra med nästan likvärdiga priser som 2015-2016.
Sen reagerade jag på betydligt högre kupe´ljud från motorn i 2014 i jämförelse med 2016.

Men tanken är väl att försöka hitta en 2016 med det jag behöver, dv.s drag, MV etc kan jag montera själv då jag gör detta rätt så ofta på jobbet.

Känner väl att ska jag ändå hosta upp 160-170k på en 2014 kan jag likagärna kliva mot 190-200k o hitta en 2år nyare årsmodell med ny motor.
Kan meddela att efter att ha lämnat hemmet kl 03 inatt och precis kommit hem är en 318 xdrive -16 Touring med B47 motor rikare, sörjer inte heller att jag fick ner priset med ca 20k då bilen gått 4K mil.

Trots övertrötthet och 14tim i bil tur och retur så njöt jag hela vägen hem.
Nu står den parkerad och ska få en ordentlig tvätt imorn :)
Grattis till köpet! Vilken firma köpte du bilen av? Jag är själv på jakt efter en BMW och med tanke på du fick ner priset vore det ibintressa för mig att se om de har något som jag kan titta på.

Hur är 318d? Jag vill helst ha en 320d med B47 med 190hk
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Grattis till nya bilen!!
Sjukt nöjd.

Jag blev förvånad hur en 318 med 150hk i sportläge kunde prestera, polarens Passat -08 med optimerad Diesel fick det tufft att hänga med, o om jag minns rätt har han 170-180hk.
@LordRanta

Vilken firma handlade du från? Eller var det ett privatköp? Jag fick inte svar på min fråga tidigare. Jag söker själv en bil, f34 (har en tråd uppe) men en f30/f31 kan också vara ett alternativ.
Carley har skickat meddelande till dig 😊
Tack! Du har fått svar 😊
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.