|
|
|
|---|---|
Transocean |
Körde i dag till banken. Steg ur bilen och låste. Bilen tuta 2 gånger. Konstigt tänkte jag. Kom tillbaka och såg att motorn gick. Massa avgas ur pipan :-) Nyckeln hade jag hela tiden i byxfickan. Bilen är utan keyless. Vad kan ha skett? |
| Motorn fortsätter att gå utan nyckel, den skickar upp varning på iDrive att den inte känner av nyckeln. Så det är nog samma system i 530e, bara det att förbränningsmotorn inte alltid är igång i den. Men bilen är i ”körläge”. | |
| Du stängde aldrig av bilen och därmed motorn utan lämnade bilen på och låste? | |
|
I F31:an kan man starta motorn och sedan gå därifrån med nyckeln - motorn fortsätter gå men det kommer upp information i displayen att den ej har kontakt med nyckeln. Meddelandet försvinner när den känner av nyckeln igen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du stängde väl inte av den då du gick till banken. Det är väl nyckelfritt på den? Du behöver bara ha nyckeln i bilen för att starta den. Gjorde bort mig med min Bmw 530d F10 jag hade. En kompis fick gå 3 km då han stängde av bilen han lånat av mig och jag hade nyckeln i fickan. En annan gång skulle en kille montera extraljus på min bil och jag lämnade bilen vid busstationen och han åkte med min bil 5 km till sin verkstad och stängde av den. Sen fick han ju inte igång den igen. ;-) Han var inte så glad direkt. Han fick ta en annan bil och hämta nyckeln på stan. Jag har nu en Kia Optima Phev och har glömt slå av den med ibland. Då bilen går på el så tänker man inte på det när man lämnar bilen. |
|
|
Intressant. Dubbeltut? Var den låst? Använde du bälte? Jag upplever tvärtom i normalfall. Ska jag hoppa ur och tex ta postlådan så är bilen alltid avstängd när jag hoppar in igen. No big deal men gillar att ha bilen gåendes (även på el) när jag gör mikrostopp. Nu måste jag alltid trycka start efter öppnat dörren i kombination med tagit av bältet. |
|
| Om jag låser min bil när den är igång så dubbeltutar den, gissningsvis klev du bara ur bilen och låste när den "var igång", fast på el då. | |
Transocean |
Precis som Sarli skrev så blir bilen vanligtvis avstängd när man hoppar ur för att hämta post t ex. Musiken stängs av när nyckeln inte får kontakt med bilen vilket i mitt fall alltid endast varit ett par meter. Jag har aldrig behövt att "stänga av" bilen själv genom knapptryck; det har den fixat själv. Hittils i alla fall :-) Det som kanske var annorlunda just den dagen var att det var rätt kallt och bilen ville inte gå på el alls, d v s att bensinaren gick även vid krypkörning vilket den vanligtvis inte gör. Har inte hänt sen dess, blev bara rätt paff att det överhuvudtaget kunde ske :-) Kan inte vara allt för svårt att sno en sån bil eller? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.