|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte idag att jag har ingen ström i cigguttaget fram på bilen, en F10 -16. Kollade instruktionsboken efter vilken säkring det kan vara, men nämnda bok pekade på kartan som sitter vid den bakre säkringsboxen. När jag tittar på nämnda karta så är där bara symboler, och jag klarar inte av att hitta en symbol som kan motsvara cigguttaget... Så vilken säkring skall jag kolla? | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
En fråga som dyker upp lite då och då här på forumet :-) För symbolen är inte helt uppenbar (förutom isåfall för elektroniknördar), det är en symbol med ytterskal som minus och innerpinnen pekar mot plus. Se nedanstående säkringskarta från en F11 520D - där är säkring 54, 65, 108, 147, 176 säkringar för cigarettuttaget - du ser symbolen i tredje kolumnen nästa sista raden: Länk Här är ett annat exempel från en E60 LCI 530i - där kan man se symbolen i fjärde kolumnen tredje raden (säkring 87, 88): Länk |
| Tackar! Blir ut och kolla imorgon. | |
| Säkringen framme till mugghållatren ligger handsfacket kolla där så du en liten lock som du tar bort karta finns där med. Lite trångt men görbart. | |
| bra info, tack! Kollar där med. | |
|
Visade sig vara #54. Men hur kommer det sig att de listar 5 olika säkringar för cigguttaget, vad fyller de olika säkringarna för funktion? Det borde ju räcka med en säkring... |
|
Dagens rullande vardagsrum är proppfulla med elektronik, det är knappt det går att stänga dörrarna pga all elektronik :-) Kort och gott vill man inte ha en säkring som driver alla installerade uttag (tekniskt sett går det men det är opraktiskt). Är det inte så att när familjen stiger in i kombin så kopplas all elektronik in och det blir världens current surge från uttagen :-) F54 verkar gå till de "ordinarie" uttagen fram (vid växelspaken) och bak (längst på mittkonsollen). F65 verkar gå till ett uttag inuti mittkonsollen - troligtvis extrautrustning. F147 verkar gå till uttaget i bagaget - troligtvis extrautrustning. F108 och F176 vet i tusan (det kan vara så att de är indirekt inblandade i drivningen av uttagen då i princip all strömförbrukning numera styrs och regleras av elektroniska styrenheter - det är inte som förr då det var en kabel från säkringen som gick till en brytare och sedan till förbrukaren och sen till jord - numera är allt kontrollerat via elektroniska styrenheter - till och med simpla saker som tuta och parkeringsljus är helt och hållet styrt av elektroniska styrenheter dvs du skickar en signal om att du vill tutan ska låta till en elektronisk styrenhet och den i sin tur agerar på ditt kommando om den är på humör det vill säga). |
|
Hahaha, tack för klargörandet, även om det fortfarande är i viss mån förvirrande... Jag gissar att BMW inte anser det vara görbart att skriva ut vad varje säkring, som faller under en och samma grupp, gör på det viset du gör. Men då borde jag kunna norpa #147 då jag inte har extrautrustningen "extra eluttag i kofferten" och sätta där #54 skall sitta? Jag hade inga 20A säkringar hemma så åtminstone fram till jag kommer förbi en säkringsförsäljare... |
|
Det där fungerar finfint att norpa den därifrån (kan inte se att #147 gör något annat viktigt) och sålänge man ersätter med samma storlek på säkringen (vilket ju du gjort). Hmmm, funderar på om de brukar sätta säkringar i säkringsuttag som inte används. Kanske för att förenkla produktion så har de kanske någon baseline som alla bilar får där man täcker in de flesta konfigurationer. Jaja, om något inte fungerar så får du kanske ha den där F147 i bakhuvudet :-) Tillverkarna måste göra "förenklade" säkringsdiagram då det är så extremt komplicerade system numera och antalet varianter och olika konfigurationer har formligen exploderat. Lite annorlunda jämfört med min E30 -85 :-) Länk Den senaste 7-Serien har ju exempelvis 296 säkringar och på den bifogade säkringskartan kan tex se att F289 har något att göra med dragkroken (exakt eller hur viktig den är ju som sagt svårt att veta). Men skulle de göra en beskrivning över vad 300 säkringar gör så hade det blivit en liten minipocket :-) Och användarmanualen är ju redan lika tjock som en tegelsten och det mesta rör den elektriska utrustning - eventuell står det ett par meningar om att man även kan "flytta omkring" (kallas att köra) den dyra prylen man nyss köpt :-) 300 säkringar! Och då har vi inte kommit till antalet reläer och elektroniska styrenheter (jag gissar det är upp emot 100 elektroniska styrenheter av varierande komplexitet i en sådan bil). Och generatorn är numera på 250A! :-) |
| Tänkte swithca säkringar idag enligt ovan, men tji fick jag då £54 är av fullstor modell medan £147 är av halvstor modell :( Blir att köpa ny säkring när jag passerar lämplig butik, och innan dess köra runt utan ström i cigguttaget. | |
Doh! Det hade jag ju glömt! Är ju fortfarande van och uppväxt med att en bil bara har midi (standard aka ATO) säkringar... Nu har både mini- midi och maxi-säkringar... Suck... Brukar alltid ha en näve säkringar liggandes i min E87'a - nog dags att kolla att jag även har en uppsättning mini-säkringar där också... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.