AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
579

Försäkra en E30 318/320i 89-90 - 18 åring... genomförbart?

Oak
Hejsan,

Jag är 18 och tar snart körkort, och då MÅSTE jag ha en BMW. Jag har spenderat de sista månaderna på att glo på en massa gamla E30:s på bytbil.com och BMWBörsen. Nu undrar jag om någon har någon uppfattning om vad det kan kosta för en 18-åring (bor hemma hos föräldrarna i lägenhet) som precis tagit körkort att försäkra en E30 318/320i säg från 89-90, som knappt har ngn utrustning (c-lås kanske ;))... helförsäkring antar jag att det är man bör ha. Gissar att det blir dyrt som fan...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Ja det lär bli dyrt som f*n hur du än vrider och vänder på det. Jag delar min bil med farsan, men vi hade tänkt ha den stående på mig, så att jag kunde börja bygga upp en bonus. Detta var dock bara att glömma då det skulle kosta c:a 5000 kr/året att ha den ståendes på mig, för endast trafikförsäkring!! Så tillsvidare får den stå på honom; 1500:-/trafikförsäkring/helår.

Ett tips: köp inte din E30 på bytbil, utan försök hitta en privat. Pröva aftonbladets bilsite´s sökning (även om den till viss del använder sig av bytbil) och Länk
Kolla även i lokaltidningarnas radannonser!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Oak
fan... det var ju skitt... helt sjukt att man ska betala så mycke för en bil som är 10-15 år gammal bara för att det råkar stå b-m-w på den... :(
men tack för annons tipset!

förresten.. hur funkar det om jag sätter bilen på farsan? har jag rätt att låna den och krocka den o sen få ut ersättning?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De flesta försäkringsbolag brukar ha klausuler som ger en högre självrisk om någon under 25 har krockat bilen.

Ett generellt råd är att ta in offert på försäkring från så många bolag som möjligt! Det är många faktorer som påverkar priset: Ålder, kön, bostadsort, gata/kvarter, andra försäkringar hos bolaget, körsträcka, garageplats etc.
Att en person har fått bäst pris hos ett specifikt bolag innebär inte att DU får bäst pris hos samma bolag, som sagt kolla och jämför.

Lycka till!

Mvh
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Oak: Jo det är ganska sjukt...men 18-åringar+körglad BMW= många olyckor, därför är försäkringen så hög. Dessutom är bilarna ganska stöldbegärliga. För den V*lvo 744 jag hade innan betalade vi som exempel 1200:-/året/HALVförsäkring.

Om du har bilen uppsatt på farsan din så har du full rätt att låna den, och ersättning betalas ut som vanligt om du skulle råka krocka. Hurvida detta är moraliskt rätt har diskuterats åtskilliga gånger här på forumet.

välkommen, förresten! :-)
mvh
Kalle
Oak
Johan B: Jo, du har nog rätt i att man bör kolla upp alla försäkringsbolagen o jämföra priserna. Jag bor i Lund, ganska stillsamt bostadsrättsområde, garaget ska farsan ha till sin bil så min lär få stå ute i vädret...

nofx16: Japp, tyvärr är ju unga förare i åldern 18-24 överrepresenterade i olycksstatistisken, men jag har en uppfattning att de har höga premier pga att det är ett visst märke också, och inte bara att det är en snabb bil. Jag menar en BMW 318 från säg 89 har inte så värst mycket fler hästkrafter än säg en Toyota Camry (tror jag) från samma år, men jag gissar att premien bilr bra mkt högre på BMWn...

Tack, har kollat in forumet ett bra tag, men det är först nu jag postat ett inlägg... :)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Oak: Jag köpte min bil i Lund faktiskt :)Kul med fler folk här nerifrån i forumet! Sydsvenskans bilannonser på söndag är mitt tips för att hitta en bil! kolla under "billiga bilar", där fann jag min pärla!
Oak
Hehe, jo jag brukar alltid kolla motorannonserna i tidningen på helgerna. :)
Såg att du är skribent här på BMWPower, så jag kollade din presentation o bild-galleriet. Sjyst bil, det är typ en sån jag är ute efter, fast jag är inte så händig (eller snarare har ingen erfarenhet vad gäller att mecka) så jag kommer inte fixa att byta reläer och allt vad det heter.. så det gäller för mig att hitta en i fint skick... :)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Oak: You got mail :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.