|
|
|
|---|---|
|
Hej! På E91an har jag infällbar dragkrok som används kanske en gång per vecka. Vad är bäst för kroken - att fällas in och ut vid varje användning eller att vara utfälld jämt. Det estetiska struntar jag blankt i - mina ögon stör sig inte på utfälld krok om den skulle må bättre av det. Har väne 13->7stiftsadapater men den brukar jag ta av även om kroken är utfälld - tror inte det går att fälla in kroken med den monterad. Både dragets 13polskontakt och adapterns 7polskontakt har skydsslock. Kan inte fälla in med hatten på kulan på. Mina tankar: Utfälld: Bra att inte hålla på att böja elkablaget fram och tillbaka genom att fälla in och ut. Bra som distans då andra vill parkera nära inpå. Dåligt att den hänger framme i smutsen som virvlar upp bakom bilen. Bra att kunna ha skyddshatten på själva kulan. Skulle kunna köra med 13-7 adapter monterad hela tiden - mindre risk att ha sönde någon plastbit om den är ständigt monterad. Infälld - Bra att den nog sitter mer skyddad från smuts "inuti" bilen - eller virvlar det lika mycket under bilen som bakom? Dåligt att den inte kan vara infälld med hatten på. Tänker jag rätt eller fel och fler tankar kring vad som är bäst? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
| Ngt att tänka på då dragkroken är utfälld om man blir påkörd bakifrån, gäller även vid en liten kökrock, smällen absorberas inte i de delar som är avsett dvs i de deformationszoner som bilen har, större delen av kraften går i kroken och vidare i bärande delar. Således är risken för whiplashskada betydligt högre! Bättre att ha kroken infälld mao! GOD JUL | |
|
Dragkrokens infästning försvinner inte för att man fäller in själva kroken. Balken för dragkroken ligger bakom stötfångarplasten och finns där oavsett om kroken är infälld eller ej. Dessutom förutsätter jag att en bil som är typad med dragkrok är krocktestad och krocksäker med krok monterad. Vilket jag inte vet, men antar att det är så. Vi hade en E90 i 8 år och använde kroken varje vecka. Vi fällde alltid in den efter användandet och funktionen fungerade väl när vi sålde bilen och den var 11 år gammal. |
|
| Helt rätt att kroken är repad men tester har visat att dragkroken ute förstör hur bilen skall deformeras. Krockbalken ersätts ju med en som är likadan fast med krok. Har man avtagbar/infällbar krok utnyttja det! Tror det var vi bilägare som hade ett reportage om detta för många år sedan! | |
| Repad = reggad | |
|
Krock-aspekten för förare/passagere har jag inte tänkt på - det blir ju en punktbelastning som heter duga just på kulan och kul-armen borde ju som sagt vara ganska stum. Just det, glömde en sak som är relevant på vintern - hamnar man i diket/snövallen med nosen före och inte kommer loss själv trots Xdrive så är det snabbt att koppla lina i kroken. Dock sitter inte linan lika säkert RUNTOM en krok som IGENOM en bogserögla. På E46an lät jag också eftermontera krok (dock då avtagbar) och då hamnade krok-balken för hålet för bogseröglan så kroken fick helt enkelt ersätta bogseröglan bak på E46an - har inte kollat hur det ser ut nu på E91an, med eftermonterad infällbar krok. Slapp lyckligtvis prova att bli dragen i kroken men värt att tänka på. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Du ska inte köra med adaptern till belysningshandsken på hela tiden - det kommer ärja sönder kopplingarna där trådarna fäster i 13-poliga kontakten... Hur vet jag? Tyvärr provat själv....:) |
|
| För ökad whiplashrisk måste man väl bli påkörd av en ny lastbil med lowriderfront som kan träffa kroken, annars träffar väl lastbilen högre än kroken. Är det en personbil så går väl kroken in långt i fronten på den andra bilen och en större del av bilen tar upp energin. | |
|
Kollade ikväll och på min e91 med eftermonterad infällbar krok finns gängor i hålen för bogserögla bak - alltså gäller inte invändningen jag hade på E46an numera för min E91a. Men ni som kör med kroken infälld - är den smutsig då man fäller ut den, särskilt nu vintertid i salt och snöslask - eller håller den sig renare infälld? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Balken för dragkroken är betydligt kraftigare än den plåt som stödjer stötfångarplasten när man är utan krok. Monteringsprincipen har varit densamma sedan 80-talet. Bort med stötfångarinfästningarna och ditt med draget som sedan stötfångaren fästes i. Och bogserar man i kroken fördelar man ut kraften på två punkter istället för bogseröglans en punkt. I teorin tål draget alltså dubbla dragkraften mot bogseröglan. Och BMW MAN beskrev det bra med lastbilar som Lowriders:) Så säkerhetsmässigt är jag inte orolig att åka med utfälld/fast krok. Kroken blir minst lika smutsig när den är infälld. Den försvinner inte in i bilen utan ligger under stötfångarplasten. Jag fällde alltid ut den på E90:an vid tvätt för att göra rent även kroken. Handtvätt såklart :) Är idag utan krok på mina BMW men ska montera en på f30:an. Då blir det nog en med lös kula eftersom de svängbara kräver mer monteringsinsats. Någon som satt på nyligen och har bra rekommendation på typ och inköpsställe? Jag skruvar själv så behöver inte råd om dragkulan.se. **BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Själv råkade jag ut för en id%ot med F11an som körde in i min bakre stötfångare och smet. Efter det har jag alltid haft kroken ute för att undvika sådana skador. Dock kanske dumt när man läser ovan om riskerna.. | |
| Kunde ha hatten på fast kroken var infälld på min gamla e91a. Men jag tog bort den då de samlades vatten/fukt där då kroken ligger upp och ner å genererade ytrost på kulan som kunde göra att elen glappade på släpet. Var ju bara borsta av den med en stålborste snabbt. Men ändå. | |
|
Lite dumt att de inte har ett hål i plasten som dränerar bort vattnet. Men lätt att borra själv. Och för vanliga kulkopplingar ska men ju ha kulan infettad så det är inget stort problem. |
|
| Javisst, men så länge det inte gnisslar och knakar när man kör med släp så tycker jag inte man behöver fetta in kulan. Man kan smörja handsken på släpet med nån hyfsat lättflytande olja lite då å då. De samlas så mycket smuts om kulan än infettad | |
| Handlade min från PF Jones. Westfalia original med elsats. Klockrent! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.