|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en 328i som jag nu har på vinterförvaring, jag tänkte åka och titta till den och sedan starta upp den så att den fick gå lite. Men problemet var att när jag nu skulle starta den så gick den konstigt. först så blårök den supermycket nästa lite svart imellanåt samt att den hade svårt att hålla tomgång och när den väl blev lite varm så gick den riktigt "rufft" (låter nästan som att det sitter race kamaxlar i den hehe). bilen har nu stått på förvaring i ca 2 månader och innan så gick den som en dröm, fanns inget som man kunde klaga på. Min första tanke var att batteriet var urladdat och därav misständningarna och det oförbrända bränslet. men tankarna svävar ändå iväg och man börjar fundera på om det kan vara något allvarligt? Så till frågan: Är det ett vanligt dilemma på BMW att motorerna beter sig konstigt vid dålig strömtillgång, eller skulle det kunna vara något annat. Motorn i fråga är en M52B28 som ni antagligen redan listat ut. Mvh glad amatör som är ny på ämnet BMW och allt därtill :) | |
| Min tomgångsmotor kärvade fast efter att bilen stått i ett torrt garage i två veckor. Men då fick jag iofs en felkod på "idle control". Jag demonterade bort hela spjällhuset för att jag trodde det var felet först. Men det ska gå att bara spraya in lite 5-56 i inloppet till tomgångsmotorn för att få den att snurra igen. Jag tog bort min hur som helst och rengjorde den ordentligt. | |
| Hmm ja tomgångsmotor kanske är svaret. Provade att starta idag igen och märkte att bilen gick mycket jämnare och finare nu efter några dagars underhållsladdning, så var nog antagligen bara batteriet som var/är kasst. Fast helt felfri tomgång är det inte och om det inte blir bättre med ett nytt batteri så får jag nog ta en titt på tomgångsmotorn också :) Tack för svar //Kalle | |
|
Kan vara kondensvatten i bensinen som fått motorn att gå illa! Hur mycket soppa hade du i tanken innan du ställde den inför tvåmånadersvilan? Ju mindre soppa, desto mer kondensutfällning... Prova att tanka i ny fräsch bensin i tanken och se om det blir skillnad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Just ja, det låter bekant. Startade min med startkablar en gång och den gick i nödprogram en stund till dess att man hade tillräcklig ström från batteriet. Men hade du så pass mycket kräm i batteriet att du kunde starta den utan kablar så borde det inte vara orsaken. Batteriet måste i princip vara helt urladdat om den ska gå så dåligt vid en uppstart. Jag har haft så dåligt batteri att startmotorn precis gick runt ett varv så att bilen hoppade igång, och då har jag inte haft några bekymmer med dålig gång efter. Kanske borde kolla din generator i så fall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.