|
|
|
|---|---|
|
Hej. Då var det tydligen dags för problem med vevhusventilationen på E46an (igen), bilen har den uppdaterade versionen av vv, dvs cold climate med tjockare slangar. Denna gång gick inte ventilkåpspackningen, utan den här gången kom oljan ner i cylindrarna istället. Detta hände när jag körde, troligtvis så lossnade fruset klegg och blockerade vv när bilen började bli varm. Första tanken var ju att bränslepumpen bråkade så kopplade inte ur direkt när det hände. Efter detta så kan jag inte starta bilen då motorn är stum (pga oljan i cylindrarna). Jag har tänkte att tömma cylindrarna och göra rent stifterna när tid finns. Någon annan som har råkat ut för detta när vv har frusit? Om, klarade motorn sig? Vad behövde du/ni byta? eller ska jag börja leta efter en begagnad motor ?:) Mvh Jonas | |
|
Aj aj, tråkigt. Lite nyfiken bara, hade du täckta njurar på bilen? Jag hade tur när jag hade min frysning precis som för dig gick ventilkåpspackningen. Känns som jag läst i någon tråd att de räddade motorn på något sätt fast det hade gått så illa som för dig. Går det kanske att suga ut? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hej olaO! Tack för svaret! Nej, inte denna gång tyvärr. Jag brukar ha njurarna täckta på vintern faktiskt, men det har inte varit så kallt här än så hade ej hunnit monterat dit dessa. (Biltemas svarta skärbrädor är kanon!) Normalt sett så brukar jag dra ur den mellanåt för att bli av med denna smörja. Men har nog gubbkört för mycket på sista tiden.. Jag hittade någon på ett annat svenskt forum när jag sökte på google, men för den personen hände detta när bilen stod på tomgång. Jag körde ju tyvärr, kan bli en hel del mer påkänningar då när jag lät bilen rulla en stund med växel i. Jag skall prova att suga ur cylindrarna, göra rent stiften samt fylla på med olja. Får väl prova och se helt enkelt :) Bara en sotningssats går på 2,5-3k, när en begagnad motor går på 7,5-10k. Vill gärna ha bilen kvar då det mesta vad slitdelar heter är bytt. Mvh Jonas |
|
|
Jag råkade ut för samma sak på min E39 525 i början av året Jag körde till jobbet när bilen tappade kraft och dog , hade ett kraftigt vitt rökmoln efter bilen. Bilen gick inte att starta efter detta så det blev bärgning till verkstad Min motor klarade sig fast den hade tappat ca 5 liter olja enligt mekanikern som fixade den. Inget oljesöl i motorutrymmet.så ingen olja som trängt ut genom topp/ventilkåpspackningarna Finns i en tråd under 5-serien På min bil behövdes oljefällan och slangar bytas ( har jag för mig ) och olja sugas ut i cylindrar och något mer ställe har jag för mig. När bilen var fixat så fick jag köra ett X antal mil för att bränna ut all olja som fanns i avgassystemet.Motorlampan lös gult med under en längre tid , jag bytte lambda sonderna nr 1 på bilden Länk och efter det var det inget problem , bilen gick igenom besiktning ca 7 månader senare inga problem med avgasvärden. Försök hitta tråden , kanske finns någon mer info där |
|
|
Är det denna tråd Hero? Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Hallå Ola , ja det stämmer :) | |
|
Litet Google tips ;-) Så här kan man söka: "hero02 vevhusventilation site:www.autopower.se" Värdelöst att söka med sökfunktionen på AP. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Håller med , inte det lättaste att söka här på AP. Lite mer info oljesticksröret behövde inte bytas , men det behövde rengöras :) |
|
|
Ett stort tack för alla svar! Får se om jag får tid i helg att fixa detta, förhoppningsvis har motorn klarat sig. Så lustigt att den frös endå, 2012 när den frös första gången var det iaf hyfsat kallt (-33). Denna gång var det endast -3 grader. Men en del ligger nog i att jag gubbkört den så mycket, får bli ändringar på det! Brukar också använda google för att hitta trådar här på Autopower :) Mvh Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.