AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.852

Finansiell eller operationell leasing

wo
40
wormskin
G05 X5 xDrive45e -21
Ska leasa en 540i och funderar över leasingavtal dvs operationell eller finansiell leasing. Skillnaden är i huvudsak att den operationella garanterar restvärdet och det ingår i avtalet att bara lämna tillbaka bilen efter tre år. Den innefattar även försäkring under avtalstiden.
Den finansiella fungerar mer som ett lån, och man hanterar själv risken med restvärdet. Försäkringen står man själv för.
Iom det garanterade restvärdet i operationell leasing tar leasingbolaget ut ca 1500 mer i leasingavgift per mån, varav ca 500 bör täcka försäkringen. Detta garanterar ett restvärde på 50%,men innebär en merkostnad på ca 40000 under avtalstiden.
Min fråga är nu - Torde det vara en bra idé att välja finansiell leasing och satsa på att det verkliga restvärdet håller 50%, eller hade du safe:at på operationell och bara lämnat bilen?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Välj finansiell såvida du inte är extremt beroende av jämna betalningar?

Finansbolaget räknar alltid med ett något lägre restvärde än förväntat marknadsvärde vid operationell leasing av riskskäl så det är en förlust normalt sett. Det ska till en kraftig oförutsedd sänkning i restvärde för att du ska tjäna på operationell.

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Precis som Andreas skriver så finns ingen anledning för en engskild företagare på ett "vanligt" objekt att använda sig av operationell leasing.
Delar Lövets och Aceys kommentarer, kör finansiell leasing.

/Anders
wo
40
wormskin
G05 X5 xDrive45e -21
Ni bekräftar mina tankar, tack för input. Inte omöjligt heller att man också vill ha kvar åket efter tre år.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Vilka leasingbolag rekommenderas, och vilka ska man akta sig för?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För småföretag och bara 1 bil med fin.lease är det extremt liten skillnad mellan bolagen. Välj nåt som varit med ett tag.

-------
//Lövet
Jag har kört med BMW finans på några bilar, ett minus med dom är att du måste ha bilen 1 år innan de räknar av hyrorna om du vill sälja inom det första året. Wasa kredit är säkert bra annars.
I övrigt är det bra om du kan gå in med en så stor första förhöjd leasingavgift som möjligt. Sen brukar jag försöka trycka ner räntan och ta bort de administrativa avgifterna (uppläggningsavgift och aviavgift).
Lycka till!
pe
250
pettran
Ja, hur fungerar det egentligen om man vill byta bil innan avtalstiden går ut? Brukar det gå bra, eller medför det extra avgifter?
Det kan nog variera, kolla med leasinggivaren innan du kritar på 👍
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De brukar ju inte vara direkt överförtjusta eftersom de tappar räntemånader så räkna med avgift. Det är inte som konsumentkredit där det är lagstadgat att förtidslösen är gratis.

-------
//Lövet
pe
250
pettran
Ja, jag får nog kolla upp det här närmare. Vilken ränta kan man räkna med?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har aldrig varit med om problem att lösa en leasing, givetvis betalar man mer ränta i början, vilket gör att lösenvärdet inte är linjärt och därmed något högre vid förtidslösen, men några avgifter eller bekymmer har jag aldrig varit med om hos BMW, VW, Volvo eller Handelsbanken.

Räntan är förhandlingsbar, mellan 2,50 - 3% utan någon pågående kampanj eller annan anledning som gör dig till en attraktiv kund känns rimligt.
JP
32
JPRE
Alpina B3 3,3 (#95) -00
BMW 535iA -91
MB E 300 Cab -14
MB E 400d AT -20
MB EQC 400 -22

Instämmer med övriga - finansiell leasing är det som gäller. Operationell verkar mest rikta sig till de som saknar intresse av bilen och lika gärna kunde hyrt en bil på långtidshyra hos Mabi el dyl. Det leasingbolag som mitt företag har avtal med tillåter därtill enbart vissa färger och utrustningkombos vid operationell leasing. Jag har aldrig haft några problem att ”bryta” finansiella leasingavtal hos BMW Finans i förtid så länge man leasat en ny BMW hos dem igen. Handlarna är som bekant alltid sugna på att sälja nya bilar och få tillbaka attraktiva beg.exemplar till hallen.
pe
250
pettran
En annan fråga till er som är egenföretagare; hur fungerar det att ha två bilar på bolagetom man är ensam anställd/ägare. Innebär det problem med skatteverket?
Inga problem alls med skatteverket. Däremot dubbla förmånsskatter för dig, det kan vara lite av ett problem 😀
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ställer du av den ena så är det bara förmån på den i trafik. Går alltså att ha en sommar och en vinterförmånsbil så att säga.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.