AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.379

Stenskottsfoliera eller ej!?

Skall man eller skall man inte!?

Bilen skall nöjesköras, bankörning är på sin höjd en gång om året om ens det. Alpinvit till färgen(bör vara lätt att matcha vid ev omlack). Har offert på hela front inkl lampor, a-stolpe+Främre del av tak, sidokjol+större skydd bakskärm samt speglar. Detta är en bit över 20 tusen.

Bilen körs enbart sommartid och är flång ny. Min egen erfarenhet från tidigare 1M är att den fortfarande vart relativt förskonad de 1400milen jag körde med den. Fyllde på sin höjd i 2-3 stenskott.

Hur tänker ni andra med nya bilar?

O vad är det för bil? 116i?
Det glömde vi! M2 Competition.
M2 känns extremt utsatt på bakskärmarna iaf.
Speglar och front är ju smidigt att lacka om iaf, likaså huv.
Skyddet på bakskärmarna är rätt ok från fabrik. Hade planer på att utöka det ner över kjolen till våren om man inte tar hela kitet!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ovärt på en vit bil.
Vad tar dom för de olika partierna? Priset låter i överkant enligt mig.
Jag har ingen M2 men frontstöt var tydligen tidskrävande på min och kostade 4000:-
Lampor: 800:-
Trösklar inkl skärmbreddare fram+bak: 2000:-
Backspeglar: 800:-
Bakstöt bakom hjul: 800:-

Body Fence heter filmen som användes. Kört drygt 2000 mil och är väldigt nöjd.
Risken är mindre i år då man beslutat att inte sanda och grusa större vägar, känns betydligt bättre i år då man endast saltar, det kan man leva med men gruset tidigare år var rena döden på bilarna.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är omöjligt att svara på. Personligen skulle jag sätta folie, men det beror på hur petig man är. Jag skulle som minimum byta ut originalfolien som sitter på bakskärmarna för att täcka en större yta och sätta en "lapp" bakom bakhjulen.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
På bakskärmarna behövs minst 5-10cm högre foliering för att täcka ordentligt.
Tack för tipsen. Det lutar åt att göra det för att uppnå ett "inre lugn" ang risken för stenskott ;).
Folierade min, ångrar mig inte en sekund.

Tog flera offerter innan, kan tycka +20k låter lite i överkant

Inte folierat mitt tak men kan inte se några skador efter 3000 mil.

Sen påstod han som gjorde min bil att man inte folierar halva ytor, det kan fastna smuts i skarvar så i ditt fall kan du få som ett streck över taket, går förvisso att tvätta bort. Sett något specialmedel för det nånstans på internet

Grattis till en grym bil

"Performance" is a function of far more than horsepower and torque.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Kör man bara på sommaren och på lugnare vägar och inte i rumpan på folk, så behöver man i praktiken bara täcka för sitt eget sprut, dvs trösklar inkl skärmbreddare bak

Lasse, jag skulle säga att vanliga landsvägar är tillräckligt för att ge något stenskott då och då från mötande. Jag kör aldrig mina sportigare bilar på vintern men de har trots det alltid varit pepprade med stenskott i fronten efter några tusen landsvägsmil.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
@M-pire - Visst kan man få nåt enstaka stenskott, men det händer väldigt sällan på entuiastbilarna. Pepprat har det aldrig blivit, dock. Det blir det när man harvar motorväg och främst på vintern när däckmönstrena släpper sand från småvägarna.

Lasse, vi har helt enkelt olika erfarenhet av hur mycket stenskott man får. Men det jag ville säga var att PPF ger ett väldigt bra skydd. Sen kan man diskutera pris för PPF kontra omlackering kontra nyans skillnader vid omlack osv.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Ja det verkar som vi inte åker på samma vägar. :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.