|
|
|
|---|---|
|
Efter att i åtta år besiktat utan fungerande bromsljus i bakrutan så fick jag plötsligt anmärkning på detta. Behöver det ens fungera ? Hur som helst.. Ljusrampen är det inte fel på, inget kabelbrott heller. Det är ca. 4V spänning på strömkabeln konstant. Oavsett om tändning är på/av eller om bromsen trycks ned. Jordkabel har kontakt och är ok. När jag följer kablarna in under innertaket kommer jag till en dosa "radiosignal förstärkare". Här går bromsljuskablarna igenom tillsammans med en kabel som går till antenn. Samma här med ca. 4V spänning på kabel in och ut ur dosan oavsett om man bromsar eller ej. Rampen ska tydligen ha 12V. Jag vet inte vad jag ska göra eller vart jag ska leta fel. Tips mottages tacksamt. "nilsby-janne" | |
|
Är du säker på att det måste fungera - jag tror inte det måste det, om man ska vara petig. Har du ordinarie nedre bromsljus så tror jag det räcker. Men visst vill man ändå att det ska fungera, det är ju en säkerhetsdetalj. Du verkar ju inte ha samma problem som jag haft och vet inte vad ditt nästa steg är. Här är mina erfarenheter på området: Det jag haft problem med på E46 touring är dels själva ljusmodulen med dioderna i, som sitter i bakluckan och då jag letade fanns inte några riktigt billiga piratgrejor (inte ens på ebay). Det som jag hade problem med före själva ljusmodulen la av, var kablarna mellan bilen och bagageluckan, som går i en svart gummislang, minns inte säkert om det var uppe till höger eller vänster. Kablarna viks ju vid varje öpnning/stängning där och bearbetas mekaniskt så isolering eller hela kablen gnags av. Jag sprättade upp gummislangen, isolerade om kabeln som hade fått kortis och tejpade igen slangen igen. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.