|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag har en fråga jag hoppas ni kan hjälpa mig med, jag har sökt lite på forumet men hittar inget klart svar. Jag har en vinterförvaring på min E28 men funderar på vad som är bäst avseende batteriet. Ska man koppla ur det ur bilen och förvara inomhus, eller har underhållsladdning på plats i bilen? Tack på förhand! Mvh, Marcus | |
|
Batteritillverkarna brukar säga att det ska förvaras svalt i jämn temperatur, och vara fullt laddat. Med en modern laddare av god kvalitet tror jag att det är minst lika bra att det står på underhållsladdning, om bilen står i någorlunda jämn temperatur (ej minusgrader). Laddaren bör då vara av typen som med rätt inställning startar automatiskt igen efter ev strömavbrott. När jag garagerar min gamla E34 brukar jag ta ur batteriet och förvara det hemma i källaren. Men i år har jag ny vinterförvaring där uthyraren önskar att batteriet ska finnas kvar i bilen, med minuspolen avtagen. Där saknas ström för laddning. Så jag får väl se hur det i somras inköpta nya batteriet kommer att må i vår... |
|
|
Beror nog lite på vad det är för batteri och bil samt laddare... Men generellt om du har tillgång till en modern bra laddare och ström på avställningsplatsen, skulle jag nog satsa på att ha batteriladdaren ansluten under vilan. Kontroll av batteriets hälsa kan väl iofs vara bra att utföra någon gång då och då - har du "vått" batteri med öppningsbara lock, bör du kontrollera/justera elektrolyten efter det är uppladdat och innan du sätter det på underhållsladdning med laddaren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ulf530: Okej, men när du tog ut batteriet ur E34.an hade du det på underhållsladdning då eller bara ståendes? Mvh, Marcus |
|
|
Ståendes. Men satte det på laddning med Cetec laddare ett dygn innan jag monterade och hämtade bilen (tror dock inte att det hade behövts?). Det fungerade fint i 5 år. Men i somras köpte jag alltså ett nytt batteri. Tror dock inte att det berodde på att jag gjorde "fel" vid vinterförvaring. |
|
|
Förvara batteriet i plusgrader och ladda på 2-3 ggr under vintern. Har ett Optima batteri och gjort så i 16 år, och det funkar jättebra att dra igång en 7.6 liters cheva V8:a fortfarande. ;-) |
|
|
En fördel med att ha laddaren ansluten längre tid, är att då får du en utjämningsladdning i batteriet där de enskilda cellerna utjämnas till samma laddningsnivå - det tar flera veckor och när bilen ändå står utan att användas... Detta kräver dock att du har en laddare som går in i "float-läge" (svag laddning på typ 13,8-14,2V konstant) när batteriet är "fulladdat". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för snabba och bra svar! | |
|
Instämmer delvis med övriga; tror inte det spelar så stor roll om du har förvarar batteriet inkopplat i bilen på underhållsladdning i bilen eller om du plockar ur det och underhållsladdar i bostaden. Enda skillnaden av någon betydelse jag kan tänka mig är om du är rädd för att att elsystemet är defekt och du tror att det skulle kunna finnas någon risk för att bilen skulle börja brinna. Tar du ur batteriet ur bilen så försvinner ju brandrisken. Å andra sidan kanske brandrisken är lägre för moderna batterier som är slutna och där man inte behöver kontrollera nivåer, fylla på vatten och så vidare. Jag kan inte säga att jag är någon expert på området, använder bara mitt förnuft för att resonera. |
|
|
Så länge du underhållsladdar kan du ha batteriet kvar i bilen "Ett fulladdat batteri fryser inte förrän vid -67° C. Ett urladdat batteri fryser redan vid -7° C." |
|
|
Mycket beror som sagt på.... Vad är det för laddare du har? Vad är det för typ av batteri? Vad är det för bil? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Självurladdningen av ett batteri är mindre vid låg temperatur. Det får gärna vara minusgrader så länge som batteriet är laddat. Själv förvarar jag minst fyra batterier per vinter i helt ouppvärmda lokaler, temperaturer ned till -20 förkommer. Dock har jag alltid fulladdat när jag ställer undan fordonet/båten och antingen bryter huvudströmbrytaren eller kopplar bort minuspolen. Det ger mig bra livslängd på batterierna och motorerna startar alltid på våren utan att behövas laddas upp före start. Dåligt laddade batterier fryser riskerar att frysa sönder vid minusgrader så laddningen innan avställningen är viktigt. Batteriet är det lilla problemet vid vinterförvaringen, det stora bekymret är mössen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.