|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har för någon vecka sedan varit på besiktningen och då fick jag nedslag på hjullagret höger fram. Vilket jag blev oerhört förvånad över då jag varken har hört eller känt att det har varit dåligt. Jag har aldrig bytt ett hjullager, dock anser jag att jag är hyfsat skruv kunnig så jag bestämmer mig att göra denna operation själv. Hittade även ett bra videoklipp på tuben ifrån en tysk återförsäljare som jag även köpte lagret på som jag följde stegvis. Efter jag hade bytt lagret (det gamla lagret hörde man var slitet när bromsskivan var demonterad) och var på väg hem, så uppstod ett slags illande /brummande ojämnt ljud fram. Som absolut inte fanns innan. Ljudet uppstår när jag kommer upp i ca 25 km/h och kan ej påverka det beroende hur jag svänger. Fast jag tycker jag har gjort allting korrekt, har jag ändå lyckas felmontera lagret eller är det något annat som spökar/påverkar detta? Är väldigt stressad och orolig över detta problem, är såklart ute i sista sekund som vanligt och lär göra efterkontroll innan julafton... Skulle uppskatta väldigt mycket för svar! Mvh | |
|
Hej! Jag är ingen expert på lager. Har du känt / vickat på hjulet med händerna klockan 12 och klockan 6? (med upplyft bil). Det skrapande ilande ljudet kan komma från anliggande bromsar eller något annat? Lagret bör inte vara trasigt ur kartong. Har du dessutom följt anvisningarna noga så bör det inte vara några problem. Till och med jag har lyckats byta lager fram på BMW bilar, vid flera tillfällen, med framgång. Vid ett av tillfällena med Biltemalager vilket också gick bra. E |
|
|
Lyft upp bilen och snurra/känn/lyssna på hjulet och inspektera hur det ser ut. Det kan vara bromsskivan som låter - har lagret varit dåligt kan hjulet ha "vickat" och skapat konstigt slitage på bromsskiva/klossar. Lagret i sig är väl av typen att du skruvar fast den inre delen i spindelleden och sedan skruvas hjulet i hjullagrets yttre del!? För du hade väl ingen x-drive med drivaxel som går genom lagret om jag förstod det hela rätt!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
E, Nej jag har inte känt på hjulet efter glapp, tanken slog mig aldrig då jag utgår ifrån att ett nytt hjullager borde inte vara slitet precis som du nämner. Ja operationen såg väldigt lätt och smidigt ut förutom bultarna som hade rostat fast så tycker att det inte borde ha blivit fel genom den vägen. |
|
|
Det jag menade var att det gamla lagret kan ha orsakat följdskador på bromsskivan/beläggen som nu blir märkbart när hjulet linjerar upp som det ska mot bromsoken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Jag ska hissa upp bilen och kolla mer ikväll efter jobbet är det tänkt. Exakt, var lite så jag misstänkte det med bromsarna men var öppen för förslag. Men om det vore så i detta fall, är det bara åka och se glad ut trots att det uppstår ett brummande ljud och låta det nöta in sig? Nej ingen x-drive. Precis, man får ett helt komplett nav med fyra bultar. |
|
|
Hade tyvärr ej så mycket tid som det var planerat ikväll, så jag skruvade aldrig loss hjulet. Men jag provade att hissa upp bilen och klämma och känna på hjulet. Tog även hjälp utav en kollega, vi båda två tycker att allt verkar vara som det ska och inge missljud. Jag förklarade för han hur det låter när jag kör så vi tog en provvända. (Såg även att jag hade skrivit att ljudet uppkom vid 25 km/h vilket är felaktigt. Det var ca 40 km/h det börjar låta, inte för att det kanske har sådan stor betydelse men så var det iallafall). Men även han reagerar över detta och tycker att det är väldigt märkligt, hans tanke var också att kanske belägga vara i ett annat läge mot tidigare. Funderar över att åka in på efterkontrollen ändå och prata med besiktningsmannen om detta och se vart det leder?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.