|
|
|
|---|---|
|
Hej köpte nyligen kusinens 525d som inte startar och efter en hel del trixande får jag inte riktigt till det. Ber därför om tips och råd Felkoderna som följer är p0001, bränsle kretsen är öppen P0237, fel i map sensor ( kan bero på att luftfiltret inte är monterat nu?) Iallafall har plockat lös fuel valve regulatorn från pumpen och kört den mot batteriet och den klickar samt hostade ut lite bränsle. Solenoiden är väl gömd i själva ventilen om man säger. Provade mäta upp den med min biltema multimeter på ohm och inställningen 200 visade den 0.03 men enligt vad jag läst ska dom ge ett utslag runt 0.05? Har jag mätt rätt eller fel? Har ström i kontakten( tror jag) Något annat jag bör kontrollera? Läst om relän som kan spöka. Det blåa relät(6136-6915 327) under luftfiltret blir ganska varmt då man försöker starta bilen, typ 50 grader kanske. Kusinen trodde det var spridarna som var dåliga så hm köpte begagnade men böt dom aldrig. Jag ska kontrollera dom med stetoskop här i veckorna om dom öppnar stänger. Övrig info bilen har gått drygt 28k mil. Tank pumpen är bytt och filter nytt. Kommer diesel ur iallafall ett högrtrycks rör till spridarna. Inte kontrollerat all ännu. Mvh Herman | |
|
Inte helt ovanligt på dessa bilar är att startspärren slår till. Då stänger spridarna. Kan hända vid dåligt batteri eller om man gör arbeten kring startmotor/generator. Brukar ge felkod 4a63, men enkla felkodsläsare brukar inte hitta den koden. För att återställa behöver man synca EWS med DDE igen. Vad läser du av bilen med för diagnosverktyg? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Det är bara en vanlig Kina Elm 327. Bör startspärr ge felkoden p0001 också? Mäter jag solenoiden fvr med 1.5v på multimätarn så ger den inget utslag? Såg någon video att man skulle köra 1.5dci på mätaren och att den skulle visa 5 ohm? Jag har ringt lokala bmw återförsäljaren för tips men dom var inte intresserade att hjälpa mig. |
|
| Lossar man returen på spridaren närmast kylaren så kommer det diesel då man sätter på tändningen, så bränslet till spridarna borde vara fullgott? | |
|
Över mina kunskaper det där men jag vet att om startspärr har slagit till så är allt normalt förutom att spridarna är stängda. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Okej på dom bensin cheva jag hållit på med brukar ju pumpen inte gå då starten är i. Men om allt annat på bmw funkar förutom spridarna så låter det ju som att du satte pricken i över i ET 😀 Ska ta och ringa bavaria får dom skicka ut någon med dator. Den går väl inte att koda in själv? Mvh | |
|
Jodå går utmärkt med denna (jäv) Länk Du kan ha den imorgon, senast torsdag. Men sen kan man ju inte vara 100% att det är startspärren ändå. Men det märker du när du kollar felkoder. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Mycket riktigt, felkod 4a63. Funkade kanon med din vägledning och produkt. Snabb leverans så man var snabbt igång! Tack så mycket! |
|
|
Härligt! Kul att höra att bilen går igen. Trevligt att du återkopplar. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Fick med inpa fram att bränsletrycket även var för lågt och gjorde ett spridar test som visade på tre dåliga spridare som är utbytta nu. Inpa har även hjälpt med justering och kontroll av min defekta luftfjädring. Kanon bra program som jag absolut inte skulle vara utan vid arbete på bmw s. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.