AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
645

Glappt tändningslås e34 525 -91

Cm
6
Cmalmstr
325 -01
Jag har köpt mig en e34 525 -91 som jag tänkte använda som vinterbil/isbil, men den glappar lite i läge 2 samt väldigt mycket i läge 3 på tändningslåset. Och jag behöver få bilen att fungera så fort som möjligt, så tänkte använda läge 2 på nyckeln och koppla läge 3 på tryckknapp. Har tittat lite på elschema, men blir inte klok.
Är det någon som kan hjälpa mig och berätta vilka kablar jag ska koppla till knappen för att få 3 att fungera?

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Antar du redan tittat på dessa elscheman? Eller tittar du på något annat elschema?
Länk

Nu är dessa för den nordamerikanska marknaden, men kabeldragning till tändningslåset bör vara samma.

Flukta exempelvis på sidan 24 i elschemat ovan. Det visar i princip i klartext hur spänningen fördelas ut i de olika nyckelpositionerna.

@Cmalmstr : Kolla på elschemat ovan, kan du utveckla lite mer vad du inte blir klok på?

Iallafall så är det alltid bra att ta en titt på sitt tändningslås, förhoppningsvis har du lika många kablar och samma färg på kablarna som elschemat ovan - du bör alltså ha dessa kablar (siffran anger kabeltjocklek i mm2 och bokstäverna anger kabelfärgen - se inledningen av elschemat för detaljer)
4 RT
4 GN
2.5 SW/GE
2.5 VI
0.5 GN/WS

När tändningen vrids till läge 3 så ser man att spänning från 4 RT (matarkabeln) leds ut till kablarna GN, SW/GE och VI.
Cm
6
Cmalmstr
325 -01
Ah där fanns det, tusen tack!
Jag borde alltså kunna koppla ihop 30 (4 rt) med 50 (2.5 sw/ge) över en knapp så bör det fungera?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det är vad jag kan se enda skillnaden mellan position 2 och 3. Det vill säga, det enda som händer när man vrider till position 3 är att det blir koppling mellan 4 RT och 2.5 SW/GE - vilket du kan göra med en brytare.

Finns en skillnad till, när man vrider från position 2 till 3 så försvinner kopplingen mellan 4 RT och 0.5 GN/WS (som verkar gå till klimatanläggningen). Antagligen en del av mekanismen där man reducerar antalet strömförbrukare vid startmomentet (för att kunna ge startmotorn maximal ström).

Om du låter nyckeln sitta kvar i position 2 och trycker på knappen som förbinder 4 RT och 2.5 SW/GE (dvs försöker starta bilen) så kommer kopplingen mellan 4 RT och 0.5 GN/WS fortfarande att finnas där (vilket normalt sett inte finns när man använder tändningslåset som vanligt).

Jag tror inte det spelar någon större roll, så du kan ignorera detta.

Angående brytaren, välj inte en liten spinkig liten sak som bara klarar av någon ampere. Välj en helt vanlig brytare, exempelvis i princip alla brytare på Biltema klarar 16A eller mer så vilken brytare som helst från Biltema fungerar alldeles utmärkt.
Cm
6
Cmalmstr
325 -01
Kopplade det över en biltema tryckknapp som du sa och det fungerar kanon.

Tusen tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.