|
|
|
|---|---|
|
Tjenare har precis bytt kylare och lambdasond på min e46a så tänkte jag skulle ut och provköra den lite. Men dessvärre så hinner jag inte så långt förrens motorlam pan hoppar igång och börjar blinka och märker även att den blöddrar ur sig obränd bensin ur avgasröret (eller om det är vatten?) När man står på tomgång så känns det nästan som en traktor inne i bilen det durrar och låter högt samt orolig tomgång efter jag gett den lite gas.(varven kan gå ner ända till 400 för att nästan dö sedan gå upp igen) Sålänge jag inte har gett den mycket bas så ligger den på 7-800. Har 5-10 liter kvar i tanken och det har varit 15-20 minus senaste dagarna om det har någon betydelse. Motorkoden är M54B22. Kopplar in OBD2 läsarn och får då upp följande, P0313/12 Misfire detected with low fuel) P1 351/12 BMW Misfire cylinder 5 with fuel cut off P1 345/12 Misfire cylinder 6 with fuel cut off P1 619/12 BMW Map cooling thermostat control circuit signal low. Så jag provade att byta plats på tändspole 5 och 4 och vart ingen skillnad har dock inte provat flyttat på tändstiften men tycker det är osannolikt att 2 st ska gå samtidigt. har googlat massa och hittar väldigt olika på vad som kan vara fel och det mesta är på engelska så får ingen riktig inblick. Mvh | |
| Börja med att tanka för det kommer du ändå få göra förr eller senare? Tanka i typ 15-20 liter | |
|
Yes! Tänkte kolla stiften och tanka imorgon! Bilen har stått rätt länge och har inte varit någon prio tills jag kom på att jag vela ha en fiskebil som jag kan plöja lite med. Tack för svar Mvh |
|
|
Fick konstaterat idag att det är Cylinder 5&6 som inte alls vill sammarbeta , tankade 30L samt bytte plats på både stift och tändspolar men vart ingen skillnad, Provade även att dra ur kontakten till tändspolarna till cyl 5&6 dom verkar helt döda, Och nu har jag längre ingen aning vad ska ta mig till, . Bränslepumpen surrar och går så nu är frågan om det är någon som har något mer tips eller är det närmsta verkstad? Går fortfarande som en gammal traktor. Dom gamla felkoderna med ''low fuel detected'' är kvar. P0313/12 Misfire detected with low fuel) P1 351/12 BMW Misfire cylinder 5 with fuel cut off P1 345/12 Misfire cylinder 6 with fuel cut off MVH |
|
|
Försöker väcka liv i tråden igen då jag har varit utomlands över jul, Men Kan det möjligtvis vara någon spridare som har get upp/kleggat igen? Tycker det är konstigt att motorlampan började lysa och cylinder 5&6 bara gav upp sådär. |
|
| Ingen slang som är spucken så den tar tjycluft? | |
|
Tänkte kika på det på fredag eventuellt spruta startgas runt om i motorutrymmet? Eller bättre alternativ? |
|
| Min 530 var sprucken på undersidan bälgen, kändes med handen, men vart ingen skillnad då jag sprutad startfältet där. | |
|
Nej, startgas brukar inte ge förändringar i motorgången om du inte råkar spruta in en stråle rakt i hålet på gummibälgen etc. Däremot kan man oftast se det om man mäter motorstyrningens värden via diagnosuppkoppling. Men första åtgärden är att inspektera alla gummidetaljer/bälgar/slangar/proppar etc. (det finns många sådana i M54-motorerna!) visuellt OCH genom känsel. Då upptäcker man nästan alltid flera dåliga/trasiga gummidetaljer i de gamla motorerna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har idag vart och gjort en ganska stor koll överlag provkört mm. Kollade olika slags gummislangar längs LMM samt runtom motorutrymmet och kunde inte hitta något sprickliknande alls och det såg ganska bra ut även om dom var ''torra'' och styva och troligtvis går sönder om man plockar lös dom. Har kollat så LMM funkar som den ska, samt mätt kompen i alla 6 cylindrar som landade på mellan 13.8-14bar och såg väldigt jämt och stabilt ut på alla 6. Nu till det konstiga, Lyssnade runt på alla spridare satte en mejsel mot dom och hörde klick på alla 5 utom 6an som just misständer. direkt efter så slängde jag runt spridarna till olika cylindrar men alla utom 6an fortsatte fungera? Misstänker helt enkelt att spridare nummer 6 inte öppnar sig ordentligt för att cylinder 6 ska tända (har kollat tändspole tändstift) för har bra tryck i i själva railen som skickar ner bensin till spridarna. Tycker det är skumt för att efter jag hade hällt i mer bensin och lite tankrengöring så hoppa den igång på alla 6 för att sedan lägga av när man ger den några tusen varv och släpper gasen så dunkar den ner på 5-600 och durrar som en traktor igen och det händer ingenting när jag drar ut spole nr 6 samt klickar inget på spridare 6. Så nu till frågan? Är det elfel mellan spridare 6 och kontaktboxen? Dåligt batteri? det är rätt gammalt. Vatten i tanken? Varför skulle den gå på resten av cylindrar? Bränslefilter? bränslepump som börjar ge upp? Mycket som kan vara fel och eftersom man inte är direkt den kunnigast så vet man inte riktigt vart man ska kolla och hur så skulle uppskatta några tankar. Blev en väldigt lång text men försökte förklara så detaljerat jag kunde hur jag har gjort idag och så man får en inblick. Mvh |
|
|
Om jag fattat det rätt så stänger bilen bränsletillförseln på den cylinder som inte tänder. Gissar att det är för att skona katalysator. Testa att byta plats på tänddpolar och se om inte felet flyttas? |
|
|
Har flyttat runt tändspolarna samt tändstift utan något resultat. |
|
|
hade liknande problem på min m54b30 när vevhusventilationen rasade. misständning på 5 och 6 och luktade bensin i avgaserna och gick som en traktor som du beskriver. felet för mig va att membranet i vevhusventilationen hade gått sönder så motorn sög upp olja och sprutade in det i 5 och 6 cylinder. min bil rykte inte blått troligtvis för att motorstyrningen stängde av 5 och 6 cylindern som fick olja i sig. testa att tabort den lilla vevhus slangen som ligger över insuget är det olja i den så kan det vara vevhusventilationen. just den vevhus slangen är ansluten vid 5 och 6 cylindern så det var därför jag fick olja i just dom cylindrarna. |
|
|
Ja det låter intressant, Helskumma nu är att nu går den på Hela 5 cylindrar av någon anledning och nu verkar det bara vara cylinder 6 som är stendöd, stog på tomgång o gasa rätt länge för att se om 5an skulle dö också men enbart 6an. Tack för tipset ska kolla imorgon! |
|
|
du ska nog köra så lite som möjligt då katalysatorn kan ta skada av oförbränt bränsle rekommenderar att då åker till en bmw verkstad och gör en felsökning det är billigare än att byta katt. men kolla vevhusventilationen och är inte det felet så är en felsökning på 2000kr värt pengarna. en vettig bmw verkstad ska hitta vad som är fel på en timme eller två |
|
|
Yes tänkte kolla vevhusventilationen imorgon och dra med en polare och det verkar som ett rejält arbete. Ska börja att kolla slangen som det tidigare skrevs vid insuget Får hoppas det inte är lika jobbigt som det ser ut när jag kollat DIY's. Tack för svar. |
|
|
tjenare jag igen, Tog med felsökarn igår och tänkte se om det gick o få lite andra felkoder så jag starta bilen tog bort koderna (bilen gick hur fint som helst) för att sedan komma tillbaka när man växlar upp på lite högre växlar. Efter ett tag körandes så tog jag bort koderna igen och fick nu upp (P01 71) System too lean bank 1 samt bank 2. , fick även upp fuel control limit mixture too lean bank 1/2. Men det roliga är att eftersom dom här ersätte dom andra felkoderna så går bilen hur bra som helst nu igen när missfire koderna försvann. Googlade en hel del och fick fram att 99% av gångerna när både p01 71/74 kom tillsammans är det en vacumläcka någonstans. Så tänkte vart är det vanligast att det förekommer eller är det bara att gå igenom slang för slang eller rentav något annat vanligt problem? köpte nytt bränslefilter idag som jag ska gå o montera på bara för att få det gjort. Notera att bilen gick i stort som vanligt när dom nya felkoderna kom upp istället för missfire. Man kände väl att acceleration inte var som den skulle att den tappa lite kraft samt tomgången vobbla lite lite men höll sig på stort ganska bra. Samt att den går på alla burkar nu men lär inte vara så smart att köra tills jag hittar den stora boven. Tänkte först åka o sätta på en slangklämma på insugslangen efter LMM för tydligen så var det ingen där så kanske det är så simpelt. Har ni några andra tankar mer än ren ny bensin kolla slangar samt filter? |
|
|
Röktesta insuget! Då ser du direkt var det läcker (lär läcka på flera ställen) - det finns MÅNGA presumtiva källor för läckage mht. motor och ålder... Har du inte tillgång till rökmaskin går det bra med en Havanna-garre! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Med Havanna garre antar jag att du menar en cigarr? :-P | |
|
Jepp - ska man välja en rökgenerator i stället för rökmaskin, kan man ju lika gärna välja något som är välsmakande och väldoftande för omgivningen! ;) "Det är oförskämt att blåsa rök i en annan herres ansikte, ty man vet icke om denne röker samma cigarrmärke!" Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låter väldigt vettigt, Om man blåser in i insuget är det så att röken tar sig runt överallt inne i motorn så man kan upptäcka mer? Isåfall lär jag anställa en erfaren rökare.. lär ju behövas rejält med rök om det går ändå runt menar jag . :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.