|
|
|
|---|---|
Mårten Gås |
Hej Nån som har lust redogöra skillnaden mellan cleaner och polish? Läste lite på auto motor & sport's hemsida, och fick då reda på att polish var vax med rengörande ämne.... Då verkar ju kombinationen vax och sen polish inte särskildt intellegent... Är den det?? I annat fall, varför inte, och vad är att föreda? Tack ! |
|
nej nej nej nej! Vax ska alltid på sist! Cleaner är lackrengöring, öppnar upp lacken och ger den liv. Efter cleanern ska vax på. kan dock inte på rak arm redogöra för skillnaden mellan cleaner och polish. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Angående polermedels polerande förmåga ("styrka"). Normalt brukar man säga följande: Rubbing är starkast och sedan följer cleaner/lackrengöring, polish och vax med polish i nämnd ordning. Dock verkar det som det råder viss begreppsförvirring så det finns säkert undantag! Använd inte starkare medel än nödvändigt då det sliter hårt på moderna tunna lacker om du går på dem med exempelvis rubbing! (Inget problem att polera igenom lackskiktet om man är oförsiktig vid kanter mm!) Här är en del intressanta länkar om bilvård: Länk Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
Mårten Gås |
hoppsan... jag skrev "vax och sen polish"..... tvärt om menade jag naturligtvis... okdå, kanske ska förtydliga min fundering: jag trodde cleaner och polish hade samma funktion fast med olika verkningsgrad. Och enligt am&s så var ju polish = vax med rengörande ämne... ? Anledningen till att jag frågar är att det då verkar onödigt att först köra med tex sonax bilpolish för att sedan avsluta med tex sonax flytande hårdvax ! |
|
Som sagt en viss begreppsförvirring. Men generellt gäller det som jag skrev. Börja alltid med det "starkaste" medlet som du behöver och jobba dig sedan fram till enbart vax i slutändan. Om du börjar med grov rubbing (behövs oftast inte!) så kommer den att ge en matt yta som måste poleras blank med ex polish innan du går på med vaxet. Mvh |
|
|
Missade en sak! Polish och cleaner har precis som du skriver samma funktion, att polera lacken. Men ibland måste man ta till ett starkare medel (cleaner i detta fall) om lacken är så dålig att enbart polish inte hjälper. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk MVH Hasso som missade det 200.000ende inlägget pga. icke fungerande ADSL.(komplott?) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.