AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.735

Uppgradera stereo Basic, färdigdragna kablar?

Le
129
Leonid
135i Coupe
Hej igen!
Har blivit BMW-ägare igen efter många år bakom ratten på en trött gammal Volvo.
I bilen så sitter det en Basic stereo, i dörrarna ett par små högtalare samt i bak ett par i hatthyllan. Ljudet funkar men jag skulle vilja gå upp ett snäpp i kvalité.
Finns ju färdiga kit att köpa från några tusen upp till rejäla doningar.
Men i min bil som är en Coupe (E82) så sitter det inte ens några diskanter vid backspeglarna. Min undran är:
Är det några högtalarkablar dragna i de redan dragna kabelstammarna?
en del modeller har subbas under sätena. Min har absolut inte det men det skulle vara nice om man kunde koppla på ett par baselement. Och då undrar man om det finns kablar framdragna?
Sen måste ju själva stereo samt slutstegen bytas ut. osv...

Men är det nån som har nån erfarenhet och vet vad som funkar och har några råd att komma med så mottages det tacksamt! :)
- Kablar framdraget?
- Byta Basic till Professional?
- Diskanter i framdörrarna?
- Slutsteg? Placerad?
- Line out från stereo till slusteg+subbas i babaget? Obs inget dunka dunka men en 10 tums kanske?
- Byta ut rubbet till stereo?
- Bra sidor att hitta bra grejer för BMW...
Tacksam för hjälp!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Länk
Länk
Ett Mosconi/Gladen-paket(+ eventuell 10" bas) så är du hemma.
Behåll original HU
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk
Länk
Man sätter delningsfilter i dörrarna till diskant, mellanregister. (Det är inte separata kablar till dörren.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är lika på E9x och E8x.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det sitter basar under stolarna även vid det minsta ljudpaketet. Så dem kan du byta och även elementet i dörren. Det finns färdiga modellanpassade kit att köpa hos alla de större som säljer bilstereo. Vill du höja ljudbilden kan du köpa lister på BMW så du får diskanthållare original som i de bättre ljudpaketen och köpa ett kit med separat diskant också.

Koppla sedan på ett slutsteg som du tar signal via högnivå från originalstereon.
Le
129
Leonid
135i Coupe
Tack ALLA, för alla svar. Många aha-upplevelser där. Toppen! :)
Jag blev lite paff att jag verkligen hade basar under sätena. Jag fadade mellan främre och bakre och slogs av att det lät ju skit bak.
Bak är ju inga problem att få bra ljud, iom hela skuffen finns ju att tillgå som resonanslåda. Plus att man kan ju få dit vad man vill om man vill vara elak mot bilen (läs såga ur .. Bhrhrhr haha) Det får ju plats, om man vill.
Men då blir det att köpa ett vettigt kit och byta ut elementen. Få dit diskanterna vid stolpen vid backspeglarna. Såg att det finns så att man kan byta ut plastbiten där och få med fäste och högtalargaller.
Sen kanske en subba i skuffen. Synd bara att det inte finns line out på stereon utan man måste gå via högtalarutgången. Men det löser sig nog.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Byter du basarna under stolarna och driver dem med steg så kommer du inte behöva en sub i bagaget :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.