AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
891

Luktade bränt/går inte att få i växlar BMW328I -98

Mi
20
Micke100
328i - 98
Nu har jag fått lite mer fakta av min son från mitt tidigare inlägg idag. Var ute och sladdade när det började lukta bränt i bilen, och efter det gick det inte att få i några växlar. Lamellerna ? 🤔 Undrar också om det är någon som vet om en kopplingsplatta till en bmw320i även passar i BMW328i ? / Micke

Micke
328i E46 (är väl en sån du har) delar INTE koppling med 320i. Kopplingen till 328i E46 (M52B28) är unik för just den motorn. Motorn kan man även hitta i 5-serien E39, 7-serien E38 samt Z3. OM det nu är lamellen endast så borde du få i växlarna, även med motorn igång. Har sonen eldat upp lamellen så kommer symptomen högst sannolikt vara att bilen kommer INTE röra sig, kopplingen driver inte. Man kan även bli tvungen att byta svänghjulet :(. Det kan bli rätt dyra läropengar...
Mi
20
Micke100
328i - 98
Okej, vad synd. Jo, det är en 328i. Jag har nämligen en helt ny sådan Kopplingssats (320i) Det går att få in växeln när motorn är igång, men då måste man ta i. Jo, det blir dyra läropengar. Det hjälper inte att jag säger åt honom att ta det lugnt, sladda är tydligen viktigt, kanske inte lika mycket efter det här. 🙁

Micke
Det är inte sladdandet som sådant som dödat kopplingen utan snarare det att man inte hanterat den på rätt sätt (fast en gammal ordentligt sliten koppling kan ge upp trots korrekt hantering). Gasar man först (ordentligt) när kopplingen greppat så är det hjulen som spinner, och inte kopplingslamellen... Så tala om för sonen att skall han hålla på o "sladda o drifta" så bör han se till att kunna hantera kopplingen på rätt sätt, annars kommer historien upprepa sig?
Mi
20
Micke100
328i - 98
Det var kopplingen som var slut. Har beställt en ny, jo skall säga till honom att ta det lugnt med gasen tills kopplingen tagit. Jag vet inte om han gör så ialla fall, men antar att förra ägaren också hade varit ute och sladdat.

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.