AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.435

F11 2010ff Köpråd för hög driftsäkerhet och många mil

Sida 1 av 2
pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Hej
Det börjar dra i bmwtarmen efter några år i Volvoexil. Jag kör ca 5000 mil om året och behöver en bil som är driftsäker och rimlig totalekonomi. Budget 50-200 kkr. Under åren med Volvo har jag kommit att uppskatta långmilare men jag litar inte längre på Volvos veamotorer och växellådor. Min bild är att ca 50% av bilar över 30k mil har fått nya motoreroch funderar på om BMW kanske är ett rimligt och roligare alternativ.

Så, litar man på bmws motorer och automatare bortom 35-40 k mil om de är välservade? Vilka stereo alternativ fixar att streama musik från telefon? Vilken spis känns mest skottsäker? Jag funderar på f11 från 2010 och framåt. Någon utrustning man bör undvika för att slippa dyra rep?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
F-Serien. Luftfjädring, Euro 6 med Adblue. xDrive, Adaptive LED tex kan kosta multum. Annars grym bil att köra, milslukare.

Skippa VEA. Åker också en XC70 D5 polestar med dubbelturbon och 5 cylindrar, bra drag och gör sjukt snålt om man har manuell låda och går 50.000 mil.
pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Ska man skippa euro6?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Du frågade vad som kan bli dyrt. AdBlue med scrkatalysator pumpar, styrdator, dysor, givare, elvärmda ledningar tankar o ventiler kan bli saftigt dyrt om något pajjar, och efter 30000 mil .....

Ska du ha euro 6, välj en utan adblue
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Ska du köpa diesel, så köp 520 efter våren 2011 eller en 530/535/550d, så minskar du risken betydligt för kedje/motorras. 3-liters sexorna är grymt fina också.

Får du problem med adblue, så kan man programmera bort den, så det ska inte vara nån fara.

Kan man meka så ska inte heller luftfjädringen vara nåt penning bekymmer. Verkar som f11 byter bälgar hej vilt... Kör hellre F10 själv så slipper dess... gillar en mindre kupé också.

Fördelningslådan för xDrive verkar dock vara akilleshälen.. Har inte råkat ut för nåt själv, men känner bl.a en på jobbet som fått byta.

Automaten ska man gärna ge ett olje och filterbyte på, även om bmw inte har serviceintervall på dessa. Tillverkaren ZF har dock det...
pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Detta forum levererar ständigt.
pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Vilka stereoalternativ kan man streama musik från telefon på?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Finns 4 olika stereo vad jag vet i ordningen:

- Standard
- Hifi
- Harman Kardon
- Bang Olufsen

Hade Hifi i min förra och det lät väl sådär. Har Harman i min nya och det låter väldigt bra enligt mej, så det är minimum för mej framöver..

Tror inte Stereo valet ger om man kan streama eller ej, utan om bilen har tillvalet "Connected Drive Services". Åtminstone på nyare LCI. Är dock inte 100 på detta, så rätta gärna om jag har fel. ;-). Kanske hette det något annat på tidiga/ pre LCI kärror?!

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Har bytt luftkudde bak på en f11. Kostar typ 600 spänn och du gör jobbet på en timme om du inte har tummen mitt i handen.. sen kan ju kompressorn strula, är väl lite mer pengar där. Men måste säga att jag uppskattar att bilen inte säckar ihop nör man packar in hela familjen upp till fjälls eller kopplar på skotersläpet..:)

Kamkedjan strular också på 3 liters dieselsexan(N57 ) tyvärr men kommer senare än på den mera kända 2 liters Dieselfyran (N47) motorn måste ur för byte räkna med minst 24 timmars arbete på verkstad + material så hamnar man nog över 30000 kr hos Mekonomen verkstad ( Jag har frågat) Och dom änvänder Bmw orginal delar då dom inte har egna delar till detta, matrialkostnad gissad 5000-8000 kr. Har själv en Xc70 som gått 64000 mil och tittar på typ en 11-12 Xc70 men tyvärr så har dessa 5 cyl Dieslar ett issue från 2008-2016 då agregatremmen kan hoppa och gå in i kamremmen med motorras som följd därav ny motor i annonser. Därav mina blickar mot Bmw "skottsäkra" dieselsexa men tyvärr se senaste Auto Motor Sport och länk.
Mina blickar går nu mot Mb E350 cdi mfl.
Länk
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jag skulle säga att kamkedjeproblem på sexorna är ovanligt, kan faktiskt inte minnas att jag läst om ett enda problem på forumet? Sen är det ju självklart att det går att gräva upp saker om alla motorer men generellt anses BMW:s dieselsexor som mkt driftsäkra.
Ja men här svarade jag en person som likt mig kör 5000 mil om året med en högmilad Xc70 och liksom mig tittar på en Bmw F11 och då en motsvarande 530xd. Vi pratar här om det går att köra en Bmw 50000 mil plus utan några större problem och det gör det troligtvis inte. Kamkedjan kommer att ge sig även på N57 dock inte före 20000 mil men helt klar efter 30000 mil beroende på körstil och start/stopp inkopplat.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
@ferlin Har aldrig hört om det jag heller.

På 4-50.000 mil handlar det nog mer om tur och inte vilken av premium märkena man väljer, om man nu inte väljer en med uppenbara problem som 520D runt -10.

Att ni inte hört om problemet här i Sverige beror nog på att 530xd sällan var någon tjänstebil som 520d och de 2011 som är till salu sällan paserat 20000 mil. Men jag kan tänka mig en ändå med en kamkedjefond på min bank.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eller så har du helt enkelt helt fel? Har varit medlem på det här forumet sen 2002 och kan inte minnas en enda tråd om felet. Däremot mängder med tvålitersdieslar förstås.

Länken du skickar är en verkstads egna ord som är reklam för sina egna tjänster.
Finns visst massor av utlänska sidor om detta och kolla senaste AMS där de beg testar X5 och X6 där nämns detta.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Både n47 och n57 fick en uppdatering vad gäller kamkedjedrivningen i mars 2011, efter det är problemet ovanligt.
Jo en förbättring blev det men liksom Volvos D5 så löstes aldrig problemet helt. Men en kompis med en Omega med Bmw äldre M57 passerade 50000 mil dock så Bmw kan om de vill.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det kanske är som så att om man kör 5000 mil per år så är det lämpligt att byta bil lite oftare istället för att chansa. För vid 40-50.000 mil kan det mesta hända. Oavsett bilmärke/motorgeneration.

Bra service och lite tur gör att även felkonstruktioner kan hålla. Jag körde 30.000 mil med en 318i M40 som, enligt välgrundat rykte här på forumet, åt kamaxlar. När den gick iväg vid det 30000 mil var kamaxeln felfri.

Bra med att läsa på innan, men du kan inte överdriva riskerna heller.

**BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Mats, kör man 5000 mil om året och räknar med att ha bilen kvar till typ 40-50000 mil, bör man inse att "allt" kan hända.

Men en strategi som jag skulle fundera på är att kika på vilka bilar som taxibolagen generellt anser vara bra bilar och sedan givetvis vara noga med underhållet/service - gärna tätare oljebyten än "long-life-intervall" som säkert fungerar bra de första 15.000 milen - det är när bilen börjar bli till åren/rullat långt som man kommer märka effekten av att byta olja oftare....

En liten fundering kring M40-motorerna (och några till) som "käkade kamaxlar", så berodde det i stor utsträckning på en känslig konstruktion med ett oljerör som hade väldigt små hål över kamaxlarna - dessa hål slaggade igen om man slarvade med oljebytesintervallen och/eller använde för dålig olja = kamaxlarna fick bristfällig smörjning.
Ett problem var väl dock att då fanns det en hel del oljor på marknaden som inte var (tillräckligt) bra för den motorn och kunskapen om vilka oljor som var lämpliga för de motorerna var kanske också dålig...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.