|
|
|
|---|---|
|
Hejsan,behöver lite hjälp med byte av kupefläkt på en E30,hur och var sitter den? Har inte kollat än,tänkte jag skulle inmundiga lite information innan jag börjar,så lite hjälp om placering och vad som behöver skruvas bort för att hitta den tas tacksamt emot(har bytt på en MB 190,där behöver man MYCKET hjälp och stöd ;) ) Fläkten har stannat helt,men det finns ström i fläktvredet,så den har väl skurit. Tackar på förhand Henrik | |
ant |
allt jag vet är att när fläkten skar på min kompis 323:a så spred den mässingsspån i hela kupen.. det glänste överallt och var skitsvårt att få bort. dock så bytte han det själv och jag hörde aldrig att det var något svårare ingrepp. det är dock allt jag vet. har ingne aning om var du lokaliserar fläkt och så vidare |
|
he rik: Kupéfläkten på E30 sitter under framrutan mellan de två svarta luftintagen. Du når fläkten enklast genom att skruva bort "väggen" mellan motorn och kupén. Framföre själva fläkrmotorn och skovelhjulen finns två halvcirkelformade luftkanaler som måste bort, du fixar dem enklast genom att helt enkelt försiktigt bryta bort dem. Själva fläktmotorn är lite krånglig att ta bort, den sitter fastspänd med ett "spänne". Lycka till! ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Kolla under meck tips, enkel torkare till E30, där finns det bilder på var och hur fläkten sitter. Mvh Abbe Länk |
|
|
Min fläkt hade oxå stannat och jag rev ut den för att kolla vad som hänt. Tilläggas kan att den mot slutet fungerade ibland till att slutligen ge upp helt. Anyway, jag tog ut fläkten och gjorde rent kontaktytorna mellan kol och motor med elektronikrengöring och smörjde upp lagren med symaskinsolja och nu funkar den bra igen. /Hans |
|
|
Bong Samma symtom,så då kanske det finns hopp då. Ska kolla den i helgen. Tackar för helpen med lokaliseringen oxå. Henrik |
|
|
Så,nu var det fixat,smorde lagren(5-56 först,sen olja) och kolen(elektronikrengöring+5-56)funkar perfekt(för hur länge?) Kolen fanns det mycket kvar av men dom hade kärvat fast och lagren gick trögt,tog totalt 1,5timme. Borde kanske lägga upp ett mektips om detta om det är ett vanligt fel? Henrik(med värme igen) |
|
| Ja men snälla gör det! För nu sitter jag med samma problem.. Kanske själv ska dokumentera nu när jag ska laga min, och sen skriva ihop ett litet "gör-det-själv" tipps.. | |
| Ja, he rik upp med ett mektips. Kan aldrig bli för många av dem! | |
|
...fast det var visst barnsligt enkelt. Jag följde bara Booozes tipps. Varför jag hade problem i början var att jag inte riktigt förstod att man kunde ta bort den där "väggen", den var fastklistrad runt om så fläken inte tjuvar någon luft. Spännet var lite lurigt, men ta bara och dra/slit längst ner på det, det fanns ett litet hål på min där jag fäste en ståltråd som jag drog med. Och just ja, använde en skruvmejsen som jag tryckte på spännena för de svarta plastkåperna... Jag pysslade om fläkten på samma sätt som bong och nufungerar den perfekt! |
|
|
Gjorde samma procedur på min fläkt för 1,5 år sedan. Fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Så det håller i längden också. Mvh Carl. Bilen: Länk |
|
|
fick byta min för den var totalt slut.. 29 000 mil testa att smörja o då gav den lite livstecken men slutade efter en dag att byta den när man har haft av den en gång innan tar inte många minuter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.