AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.297

Kopplingen slutat fungera BMW328i -'98

Sida 1 av 2
Mi
20
Micke100
328i - 98
Hej,
Kopplingen slutade att fungera igår, vad kan det vara för fel.

Micke
Kallt...pedalen stannar nere vid golvet eller hur? Det betyder att hydrauliken "gett upp", oftast slavcylindern vid/på växellådan. Beror inte alltför sällan på att hydraulvätskan är gammal o full med fukt/kondens. Kopplingen delar hydraulvätska med bromssystemet men tar vätskan från en högre nivå i reservoaren. Vätskan i kopplings-slingan missar "man" ofta att byta...
Mi
20
Micke100
328i - 98
Rättelse, kopplingen fungerar som den skall, men det går inte att växla

Micke
Går växlarna i när bilen står still med avstängd motor?
Mi
20
Micke100
328i - 98
nej

Micke
Då är det inte kopplingen som knasat sannolikt utan nåt i växellådan eller växlings-länkaget? Känns spaken "som vanligt" eller är den mer "lös"?
Mi
20
Micke100
328i - 98
Känns som vanligt, men får inte i någon växel. Törs inte ta i

Micke
Mi
20
Micke100
328i - 98
Känns som vanligt, men får inte i någon växel. Törs inte ta i

Micke
Har du testat att "rucka" bilen lite fram o tillbaka, får du i växlarna (avstängd motor) då? Tycker det låter mer o mer som att något hänt inne i lådan :(
Du får alltså inte i någon växel alls stillastående med motorn avstängd? Att man inte får i en specifik växel vid stillastående och avstängd motor beror ofta på att kugghjulen "står lite fel", men man måste absolut kunna få i minst en växel, o när man fått i den växeln så skall det även gå att få i övriga.
Mi
20
Micke100
328i - 98
Skall gå och rucka på bilen lite, kommer snart

Micke
Mi
20
Micke100
328i - 98
Okej, den är tvärstum, men med lite mera kraft så går dem säkert i. Nu står den i friläge, och hörde inga missljud. Jag skall bogsera den till verkstad för att lokalisera felet, har jag tur så är det bara växel reglage/ wire som gått eller något 🤔

Micke
Finns inga vajrar på BMW, det är stänger som går mellan låda/spak. Får jag tokgissa så är det något inne i lådan, tex en gaffel som böjt sig eller nåt annat som knasat?
Mi
20
Micke100
328i - 98
Innebär det att det är ny låda som gäller ? Eller går det att laga / byta gaffel ?

Micke
OM det är som jag tror/gissar (dvs internt fel i lådan) så är det billigast att byta till en fungerande låda. Du hittar lådor för typ 1000-lappen (självplock!) hos Länk. Renovering av en låda kostar från typ 3000 och uppåt, som referens kan jag nämna att Mobimech (experter på Getrag lådor) tog då (2009) 4000 kr (eller var det 6000?) i arbetskostnad för att kolla igenom lådan, + eventuella delar. o då kan man inte lämna en hel bil utan måste lämna en lös låda, att demontera en låda är inte gratis det heller (typ 3000-4000 kr om en hittar en rimlig verkstad).
Mi
20
Micke100
328i - 98
Okej. Jag får ställa in mig på den reparationen, allt annat får vara en glad överraskning. Tack får tipsen och råden 👍 🙂

Micke
Det sist du kan testa är att bogsera bilen o trycka ner kopplingen ett antal gånger o försöka få i en växel. Har du tur så "lagar sig felet själv", men det lär INTE vara en permanent lagning. Om du gör detta så bogsera endast en kortare sträcka, med nyckeln i läge 1, dvs upplåst rattlås men ingen tändning.
Och återkom gärna med vad felet var när bilen väl är lagad :)
Mi
20
Micke100
328i - 98
Det är bara knappa 2 kilometer till verkstaden härifrån, jo, återkommer med "felet" sedan. Skall ringa imorgonbitti, och boka tid.

Micke
Mi
20
Micke100
328i - 98
Nu fick jag lite mera fakta av min son om vad som hade hänt. Hade varit ute och sladdat, också luktade det bränt som bara den i och utanför bilen. Lamellerna slut ? 🤔

Micke
Ja men varför får du inte i växlarna med avstängd motor? "Bränd" kopplingslamell gör inte att växlarna inte går att få i (med avstängd motor). När man "bränt" lamellen så brukar symptomen mer vara att växlarna går (även med motorn igång) i men bilen driver inte (kopplingen slirar). OM han nu vrål-stekt kopplingen så betyder det att du åker på att byta inte bara kopplingen utan även svänghjulet :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.