AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
565

Funkar denna olja?

ho
49
hottentott
525i E61 2004 touring
Fattig man här undrar om jag kan använda en olja vad jag tror är castrol 10w40 eller 60 för M motorer till min 525i e61 2004. Hittade den hos morsan hon har den i sin M5 e60 V10.Såg den lite fort så minns inte exakt om d va 40 eller 60. Köpte nyss bilen så vet ej vad som är i nu. Nivån är nästan på 0. Eller måste jag slösa cash på ny? Isf vilken? Står tyvärr inget i serviceboken vilken olja det va.

Och sedan jag köpte bilen i april när det va bra nivå på oljan varnar idriven för låg oljenivå, men det är väl givaren?

Tackar för snabba svar.
Morsan kör alltså en M5 V10 , cool morsa speciellt med tanke på att hon borde vara runt 55 bast :). Iaf, du kan toppa upp med oljan absolut, men 10WXX (60 eller 40) är inte en optimal vinterolja. Ny olja kostar inte mye på rätt ställe.
20 (iaf 3 byten) liter för typ 1300 kr Länk

ho
49
hottentott
525i E61 2004 touring
Lite atressad enklast skriva så. De e hennes gubbes bil men oljan är hos morsan desautom sålde han sin e28 m535 äkta för 10k 😂 ska serva bilen snart så ska köra nån månad. Bra då kör jag på den . Men att idriven varnar även när det är fullt är väl givaren? Tack för svar. Häller i 1 liter av den då 😀
Fast om givaren är kass hur kan du då veta att nivån verkligen är låg? Finns det vanlig sticka med? Att hälla i för mycket olja (2-3 dl mer än max volym är ingen större fara, men 1 liter är way too much) kommer leda till att överskottsoljan förbränns, vissa komponentet (katalysator samt lambdor främst) kan ta "stryk".
ho
49
hottentott
525i E61 2004 touring
När bilen stått still över natten har jag kollat stickan, nån månad sen va nivån i mitten på stickan. Nu har bilen stått still ca 5 timmar och det är bara toppen längst ner på stickan som visar olja nu. Alltså typ tomt. Ja det finns en sticka 😁 tycker den visar olika på nivån ibland. Kör i 3dl av den jag har så får jag hoppas på det bästa.tack för svar 😀
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att läsa instruktionsboken!
Där står det vilka klassningar oljan ska ha - använd sedan olja med den klassningen.

Kikar du lite till i instruktionsboken står det hur du mäter oljenivån.
Normalt sett brukar det skilja en liter mellan min- och max-strecket på oljestickan.

Det är viktigt att bilen står plant vid mätning och har fått tid att dränera ner oljan i tråget, annars blir det fel.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.