|
|
|
|---|---|
|
Fattig man här undrar om jag kan använda en olja vad jag tror är castrol 10w40 eller 60 för M motorer till min 525i e61 2004. Hittade den hos morsan hon har den i sin M5 e60 V10.Såg den lite fort så minns inte exakt om d va 40 eller 60. Köpte nyss bilen så vet ej vad som är i nu. Nivån är nästan på 0. Eller måste jag slösa cash på ny? Isf vilken? Står tyvärr inget i serviceboken vilken olja det va. Och sedan jag köpte bilen i april när det va bra nivå på oljan varnar idriven för låg oljenivå, men det är väl givaren? Tackar för snabba svar. | |
|
Morsan kör alltså en M5 V10 , cool morsa speciellt med tanke på att hon borde vara runt 55 bast :). Iaf, du kan toppa upp med oljan absolut, men 10WXX (60 eller 40) är inte en optimal vinterolja. Ny olja kostar inte mye på rätt ställe. 20 (iaf 3 byten) liter för typ 1300 kr Länk |
|
| Lite atressad enklast skriva så. De e hennes gubbes bil men oljan är hos morsan desautom sålde han sin e28 m535 äkta för 10k 😂 ska serva bilen snart så ska köra nån månad. Bra då kör jag på den . Men att idriven varnar även när det är fullt är väl givaren? Tack för svar. Häller i 1 liter av den då 😀 | |
| Fast om givaren är kass hur kan du då veta att nivån verkligen är låg? Finns det vanlig sticka med? Att hälla i för mycket olja (2-3 dl mer än max volym är ingen större fara, men 1 liter är way too much) kommer leda till att överskottsoljan förbränns, vissa komponentet (katalysator samt lambdor främst) kan ta "stryk". | |
| När bilen stått still över natten har jag kollat stickan, nån månad sen va nivån i mitten på stickan. Nu har bilen stått still ca 5 timmar och det är bara toppen längst ner på stickan som visar olja nu. Alltså typ tomt. Ja det finns en sticka 😁 tycker den visar olika på nivån ibland. Kör i 3dl av den jag har så får jag hoppas på det bästa.tack för svar 😀 | |
|
Börja med att läsa instruktionsboken! Där står det vilka klassningar oljan ska ha - använd sedan olja med den klassningen. Kikar du lite till i instruktionsboken står det hur du mäter oljenivån. Normalt sett brukar det skilja en liter mellan min- och max-strecket på oljestickan. Det är viktigt att bilen står plant vid mätning och har fått tid att dränera ner oljan i tråget, annars blir det fel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.